Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilke komponenter til å starte med, alarm i fokus


Gl1

Spørsmål

Starten på Smarthus blir med innbrudds- og brannalarm. Men hvilke komponenter anbefaler dere?

 

Jeg har sett meg ut følgende komponenter:

- 2 brannvarslere, 1 i hver etasje, type Fibaro.

- 3 dørmagneter, en til hver dør, type Sensative stripes.

- 2 bevegelsesensorer, en i hver gang/etasje, type Fibaro

- 1 kodetastatur

- 1 sirene

- Smarthub. Det ble SmartThings i første omgang.

 

Tanken videre er å styre det meste, med lys og varmestyring som neste steg. Og da bruke røykvarsler/bevegelsesføler som temperaturføler i rommet.

 

Er det noe annet jeg bør tenke på, med tanke på senere utvidelse? Alt må være Z-wave/zigbee.

Har dere et forslag til kodetastatur, for å skru av å på alarmen?(Ikke zipato sin, da jeg har hørt mye negativt om den)

Er det noen sirener på markedet som har mulighet for å "snakke", ikke bare ule? F.eks "alarm"*sirene" eller "brann"*sirene* osv. 

Endret av Gl1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
15 timer siden, Gl1 skrev:

2 brannvarslere, 1 i hver etasje, type Fibaro.

Vær klar over at brannvarslere fra Fibaro ikke kan sammenkobles. Ja, det er idiotisk men slik er det. :(

 

15 timer siden, Gl1 skrev:

1 kodetastatur

Det er ikke mange typer av denne, i praksis kun en: https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/1050-utendors-keypad.html?search_query=popp&results=16

... men jeg vet ikke om noen som har prøvd den enda...?

 

15 timer siden, Gl1 skrev:

Er det noen sirener på markedet som har mulighet for å "snakke", ikke bare ule? F.eks "alarm"*sirene" eller "brann"*sirene* osv. 

Du kan evt. spille av filer over musikkanlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutter siden, Moskus skrev:

Vær klar over at brannvarslere fra Fibaro ikke kan sammenkobles. Ja, det er idiotisk men slik er det. :(

 

Det er ikke mange typer av denne, i praksis kun en: https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/1050-utendors-keypad.html?search_query=popp&results=16

... men jeg vet ikke om noen som har prøvd den enda...?

 

Du kan evt. spille av filer over musikkanlegget...

- Men kan man programmere slik at når en brannvarsler går av, så vil huben aktivere de andre?

 

- Har sett den keypaden, men den blir nok litt overkill. Da prøver jeg meg heller på fibaro sin fjernkontroll, den har ihvertfall 6 taster.

 

- Ah, det var ikke dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fibaro røykvarslere er greie nok, kompakte og fungerer greit, men som Moskus sier, de kan ikke "seriekobles" direkte, dvs. kan ikke trigges "utenfra" av andre varslere eller av huben, så de er litt "dumme".

Røykvarsler 4001 fra Popp er både røykvarsler og sirene, og de trigger også hverandre hvis det er flere.

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/843-roykdetektorsirene-4001.html

Den bør nok sannsynligvis drives med 12V strømforsyning hvis den skal være sirene.

Jeg har to slike på 12V forsyning sentralt plasserte i huset slik at de kan høres overalt. Jeg har også noen Fibaro-varslere som "satelitter" i andre rom. Disse kan som sagt ikke trigges utenfra, men de kan settes opp til å trigge sirenen på Popp-varslerene, enten via assosiasjon eller via kontrolleren (i mitt tilfelle Homeseer).

 

Når det gjelder keypad så har jeg sett etter det samme for framtidig bruk, men ikke funnet en åpenbar kandidat.

Det finnes en beskrivelse her

på hvordan sette opp en keypad/RFID-leser til å gå mot Z-Wave, men det er ganske mye "fikling", ikke akkurat "plug-and-play".

Endret av JxxxIxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg så en som kjøpte en sirene som bruker mp3 filer - så byttet han ut filene på den til filer han laget selv. Vips, så hadde han 12 forskjellige stemmealarmer (Disse måtte han bruke litt LUA for å få tilgang til riktignok). Mener det var Aeotec sin sirene han brukte..

 

Si fra om du finner en måte å få fibaroene til å ule samtidig! Enn så lenge har jeg en scene som blinker med alle lysene i huset et par ganger før de blir stående på ved alarm.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
36 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Fibaro røykvarslere er greie nok, kompakte og fungerer greit, men som Moskus sier, de kan ikke "seriekobles" direkte, dvs. kan ikke trigges "utenfra" av andre varslere eller av huben, så de er litt "dumme".

Røykvarsler 4001 fra Popp er både røykvarsler og sirene, og de trigger også hverandre hvis det er flere.

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/843-roykdetektorsirene-4001.html

Den bør nok sannsynligvis drives med 12V strømforsyning hvis den skal være sirene.

Jeg har to slike på 12V forsyning sentralt plasserte i huset slik at de kan høres overalt. Jeg har også noen Fibaro-varslere som "satelitter" i andre rom. Disse kan som sagt ikke trigges utenfra, men de kan settes opp til å trigge sirenen på Popp-varslerene, enten via assosiasjon eller via kontrolleren (i mitt tilfelle Homeseer).

 

Når det gjelder keypad så har jeg sett etter det samme for framtidig bruk, men ikke funnet en åpenbar kandidat.

Det finnes en beskrivelse her

på hvordan sette opp en keypad/RFID-leser til å gå mot Z-Wave, men det er ganske mye "fikling", ikke akkurat "plug-and-play".

 

Det jeg likte med Fibaro varslerene, var at de hadde tempmåler. Da slipper jeg å ha en ekstra enhet på hvert rom for å måle temp. Men så spørs det om det er verdt det mtp. seriekoblingen. Kan man bruke sirenen i poppvarsleren ved innbrudd?

 

Merkelig at det ikke finnes en keypad som er grei å bruke. Er det noen som har laget en selv med f.eks arduino enheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En mulighet er jo en gammel smarttelefon med en enkel app, som du har kodetilgang på. :) Er den ikke alt for gammel så skrur den på skjermen når du nærmer deg også.

Jeg tenker å gå for dette - og lage en fin ramme rundt den som dekker alt bortsett fra skjermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
51 minutes ago, Gl1 said:

 

Det jeg likte med Fibaro varslerene, var at de hadde tempmåler. Da slipper jeg å ha en ekstra enhet på hvert rom for å måle temp. Men så spørs det om det er verdt det mtp. seriekoblingen.

Det har også bevegelsessensorene, så tipper det holder. ;)

Jeg må si at jeg synes det er merkelig at røykvarslerene ikke har mulighet til å reagere på alarm frames, siden relay, dimmer og plug har det. Jeg ville gjette på at dette har å gjøre med at de er batteridrevet og derfor ikke lytter på z-wave nettet mens de "sover". For å kunne reagere på alarm frames ville det nok vært behov for konstant strømtilførsel eller hyppigere bytte av batteri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Gl1 said:

 

Det jeg likte med Fibaro varslerene, var at de hadde tempmåler. Da slipper jeg å ha en ekstra enhet på hvert rom for å måle temp. Men så spørs det om det er verdt det mtp. seriekoblingen. Kan man bruke sirenen i poppvarsleren ved innbrudd?

Sirenen i Popp-varsleren kan i prinsippet brukes til hva som helst, du kan trigge den fra controlleren etter behov (i alle fall kan jeg det i HS).

 

Er enig at det er greit med temperatursensor i Fibaro-varsleren, men å ha temperatursensoren oppe i taket er IKKE ideelt. Den bør ligge noe lavere, ellers får man ofte ikke en realistisk temperaturavlesning som er representativ for temperaturen i rommet, og får også store og raske pendinger i temperaturmålingene. Dette fordi varmluft legger seg oppe i taket først. Det er forbausende hvor mye varmere det er rett oppe under taket enn en meter lavere, spesielt i en oppvarmingsfase der temperaturen er stigende. Jeg har som sagt noen få Fibaro-varslere i noen rom, og temperaturplottet fra sensoren i disse er mye mer "ustablit" enn fra andre sensorer som er montert lavere. På den ene varsleren kan jeg se på temperaturkurven hvordan termostaten på varmeoven i andre enden av rommet ligger og kobler ut og inn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.