Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave, hensiktsmessig å starte på nytt?


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Dette sitter LANGT inne, men jeg har etterhvert kommet frem til at det kanskje ville vært hensiktsmessig å tømme alt som har med Z-wave å gjøre i HS3 og starte mer eller mindre fra scratch.
Grunnen til dette er at jeg har en følelse av "noe" skjedde når jeg flyttet nettverket over fra Aeotech Z-stick til Homeseer Z-net, og etter de siste oppdateringene av Z-wave plugin er det noen ting som er blitt enda verre.
Noder som har fast strøm står plutselig som "not in normal listening mode", enkelte assosiasjoner vises ikke (selv om de fungerer mellom enhetene), så har jeg andre noder som helt uten antydning til spor av de i eventmotoren (eller assosiasjoner) av og til (dog under gitte omstendigheter) lever sitt eget liv.

 

Jeg har omlag 50 noder, de fleste fast monterte, så det er definitivt ikke gjort på èn kveld å gjenopprette noe slikt.
Samtidig tenker jeg at det er antagelig minst like mye arbeide å identifisere hvor problemene ligger nå - og rette de...

Har noen av dere andre her noen innspill til hva som er det greieste?
I fall jeg går for en fullstendig nullstilling, er det da "Factory reset" på z-wave plugin som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte på ny er uansett en såpass stor jobb at det er verdt å prøve mye annet først.

 

Det kan være at det kun er én node som skaper seg hos deg, og hvis du finner ut hvilken det er så slutter "livet" i Z-wave nettverket. Jeg har hatt en slik opptil flere ganger, typisk for litt eldre noder, gjerne av den "ikke dyreste" sorten.

 

Å oppdatere til beta-versjon av Z-wave plugin'en anbefales på generelt grunnlag ikke MED MINDRE den har funksjonalitet du vil ha. Det er en del småbugs i den for tiden.

 

 

Jeg hadde tatt backup av Z-wave interfacet og lagt inn igjen den samme backupen. Da er i det minste routing-tabellen borte. Så hadde jeg ekskludert og inkludert nodene som vises som batterinoder men som har fast strøm. Så hadde jeg optimalisert kun noen få utvalgte noder, gjerne i periferien av nettverket. Og så hadde jeg selvfølgelig tatt en backup av nettverket igjen... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Beklager slapp oppfølging her!
 

Jeg har sett litt på dette innimellom, og det har stort sett ikke vært verre enn at jeg har kunne leve med det.

I dag skjedde det derimot noe jeg ikke kan leve med! ZXT-120 som styrer varmepumpa hadde plutselig blitt satt til "Cool" og 20c.  Når det plutselig skjedde på vinterens så langt kaldeste dag var ihvertfall timingen særs dårlig, og jeg fant ut at dette må jeg bare finne ut av..

 

Noen uforklarlige hendelser har jeg hatt lenge, f.eks vil ikke lyset i kinoen stå på særlig lenge av gangen.. Dette har jeg forsøkt å sjekke opp via events, og det er som antatt ingen andre events enn de jeg har laget som skal kontrollere dimmeren som gjør noe med dimmeren, og de eventene har fungert tidligere.

En annen ting jeg har stusset på lenge, er at det er kommet veldig mange devicer som har "Floor" satt til "Node xx", i tillegg til at navnene er blitt endret, det kan gjerne være "Z-wave goap switch" eller lignende.

Jeg kan definitivt bli bedre med navngivning, men jeg har om ikke annet ihvertfall alltid en beskrivelse på root device'n som gjør at det ikke er noe som helst problem å skjønne hvor det er, og alle child devicene ligger naturligvis på samme etasje og rom - det gjør de plutselig ikke lenger.

 

 

 

Nå i kveld har jeg sett litt på Z-seer, og bet meg merke i en ting:

zseer.thumb.png.60fe4cbbd5cb62eababcf41212107c0b.png

(Beklager dårlig screenshot - har ikke Snagit el. på serveren..)
Legg merke til loggen; det er ganske mange som hoppes over da den sier "Since it's node is 0".

Noe sier meg at det er noen referanser til Z-stick'en som henger igjen, men det ser tilsynelatende ok ut i HS3..

 

Forsøkte også å se i z-wave.db, men jeg klarer ikke å skjønne helt hva det er som ligger der, det er nokså intetsigende når jeg ser med SQLite Administrator ihvertfall..

 

 

Er det noen her som kan bekrefte/avkrefte mine antagelser, og evt har noen idè om hva jeg kan gjøre for å komme til bunns i dette en gang for alle?
Nå forsøker jeg å nøste i alle de med floor "Node xx" ved å se hva adressen til noden er, for så å søke opp i samtlige devicer, men det er en nokså nøysommelig prosess, og i mange tilfeller lykkes jeg ikke med å finne ut hva det er for noe.. (De opprinnelige navnene mangler på disse devicene i 90% av tilfellene - unntaket er der det kanskje henger igjen på en child device.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update:

Det ser ut til at alle "Node xx" er devicer som er kommet etter rescan er kjørt på Z-net.

Har fått de fleste på stell nå, prosedyren har vært å slette den originale root-devicen, kjøre rescan på "node xx", og så flytte room/floor.

 

Når jeg var mer eller mindre kommet igjennom - da mente jeg at jeg måtte ha vært innom de aller aller fleste nodene, kjørte jeg en full rescan, og da dukket det opp noen nye devicer med "node xx" som jeg holder på med nå.

 

Har ikke sett i Z-seer enda, da jeg vil vente til jeg er kommet helt igjennom, men gitt at min antagelse fra forrige post stemmer, ligger det antagelig en eller annen referanse "skjult" ett sted, slik at når det kjøres rescan fra z-net skapes det nye devicer.

 

 

 

Gleder meg veldig til i morgen - da må jeg vel rette samtlige events :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gullfrode skrev:

Magisk. Og da blir Data på UZB med i. Homeseer mappa under programfiles i Windows, slik at om den blir tatt backup av så er alt i HS3 gjenopprettbart fra den?

Bingo! :)

 

Det eneste som er dumt er at det ikke er mulig å ta automatisk backup av Z-wave interfacet. Det hadde vært superpraktisk, skulle kjørt den 10 minutter før BLbackup satte i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Det eneste som er dumt er at det ikke er mulig å ta automatisk backup av Z-wave interfacet. Det hadde vært superpraktisk, skulle kjørt den 10 minutter før BLbackup satte i gang.

Jeg regner med du har kontroll og sjekket dette ut med HS-gutta? Spilt inn som forbedring hos dem? Burde jo ikke være super vanskelig å implementere, tilsvarende som z-health tidligere kunne kjøres til gitt tidspunkt hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, iceball skrev:

Jeg regner med du har kontroll og sjekket dette ut med HS-gutta? Spilt inn som forbedring hos dem? Burde jo ikke være super vanskelig å implementere, tilsvarende som z-health tidligere kunne kjøres til gitt tidspunkt hver natt.

Ja, selvføglelig, og jeg er ikke alene... men så langt... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.