Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro eller Qubino mikromoduler?


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å finne forskjellen mellom Qubino og Fibaro sine mikromoduler, og så vidt jeg har skjønt er det slik:

 

  • Qubino er fysisk mindre (Qubino ZMNHDD1 er 41,8 x 36,8 x 15,4 mens Fibaro FGD-212 er 42.5 x 38.3 x 20.3)
  • Qubino måler strøm også på av/på-modulene
  • Qubino kan tilkobles temperatursensor
  • Qubino kan dimme én lysenhet og skru av/på to andre (såfremt de også har mikromodul)

 

  • Fibaro trenger ikke den blå lederen, Qubino gjør
  • Fibaro sin 2-veis-modul kan styre 2x1,5 kW, mens Qubino sin bare styrer 2x920 W.
  • Fibaro kan dimme én lysenhet og kontrollere en annen (såfremt den også har mikromodul)

 

Har jeg da fått med det meste av forskjeller?

 

Jeg har også lest på forum at Qubino er bedre til å dimme f.eks. LED-lys enn Fibaro, men det var ganske lenge sia. Er det noe sannhet i dette?

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er en god oppsummering, men forskjell i fysisk størrelse er minimal etter min mening.

 

Qubino var bedre til å dimme LED enn Fibaro tidligere, tror de er passe jevngode nå. Fibaro FGD-212 (den nye) har en "auto-kalibrering" som ryktene skal ha til at er veldig god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er nok minimal, men tar det med for ordens skyld. Dimmerne Qubino ZMNHDD1 er 41,8 x 36,8 x 15,4 mens Fibaro FGD-212 er 42.5 x 38.3 x 20.3. Så det er vel kanskje tykkelsen som utgjør største forskjell.

 

Hva er egentlig poenget med temperatursensor på Qubino? Det kan jo ikke være noe vits å måle temperatur inni en koblingsboks, med mindre man lurer på hvor varmt miljøet rundt selve mikromodulen er?

 

EDIT: Fjernet bildet siden det viste en gammel Fibaro-modell.

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 50-50 med Qubino og Fibaro. Mesteparten dimmere. Jeg bestilte alt samtidig, og skulle jeg gjorte det samme igjen ville jeg nok kun gått for Fibaro. Jeg dimmer hovedsaklig LED og Halogen og begge ser ut til å takle dette bra.

Hovedgrunnen til Fibaro framfor Qubino er, tre Qubino moduler som har tatt kvelden og Fibaro har innebygd Scene parameter som jeg synes er veldig grei.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.