Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hurdal Økolandsby - Smarthussystem på bærtur


Moskus

Anbefalte innlegg

https://www.tu.no/artikler/smarthussystemet-i-okolandsbyen-klikket-lysene-blinket-persienner-og-stopsler-var-ute-av-kontroll/426090

 

Jeg lurer på hva som kan ha skjedd her egentlig, virker som mye har gått galt. Jeg har hatt en del feil opp gjennom årene, men ingenting som dette, og det er heldigvis lenge siden.

 

  • Å ha en jammer som jammer 868 MHz over et så stort område... Skal ikke det litt til?
    Har de bare en sentral for hele landsbyen? I så fall skal det jo bare en liten jammer til i nærheten av den.
     
  • En lyskilde som resetter seg selv og dermed blinker/skrur seg på/etc. Det må jo være design-feil. Joda, jeg forstår tanken bak det, den skal rette seg selv, men det er som med Echo'en vi har på soverommet: Når den mister nettverket eller oppdaterer seg selv, gjerne midt på natten, så skal den på død og liv spille av velkomstmusikken og skrike "HELLO!!!!". Heldigvis fikk de på plass en "Do Not Disturb"-funksjon.

    Lys må kunne styres lokalt hvis smarthussystemet er nede.
     
  • "– Siden vi flyttet inn for 3,5 år siden, har det bare vært et langt eksperiment. Det har ikke funket som forespeilet, sier han.

    – Det skal en så liten støykilde til for at ting ikke fungerer – for eksempel at TV-en har stått for nær persiennene, slik at de ikke virker. Nå kjenner jeg vi har fått nok av hele systemet, sier Ljung."

    Dette kan vel ikke stemme? Mottakeren er jo ikke i selve persiennene, men i skinnen over?
     

  • "Husene ble opprinnelig bygget med et smarthussystem hvor enhetene kommuniserte via strømkabelen. Dette viste seg å være ustabilt."
    Det tror jeg alle som har prøvd slikt kunne sagt i fra om på forhånd. Mange, deriblant meg, har brukt X10 og andre slike løsninger (f.eks. powerline ethernet, etc). Man får dem til å fungere. Men det krever at brukeren er våken og villig til å gjøre det som skal til.
     

  • "LED-lys-armatur, LED-TV-er og mobilladere er eksempler på produkter som kan støye langt over tillatte verdier. Selve systemet er immunitetstestet for å bli godkjent, men vi har ingen kontroll over elektriske produkter som senere tas i bruk i boligene, sier Bentzen i Isoreflect. "
    Ja, det er et problem for slike systemer. Men det er også en vesentlig del av virkeligheten.
     

  • «Løsningen ble byttet ut til Loxone Air, som erfaringsmessig er et svært stabilt system som vi har benyttet på skoler, sykehus og andre boliger i landet. Vi har aldri opplevd lignende problem, og importør melder om det samme.», skriver Isoreflect i en epost til Nkom.
    men:
    Bentzen forteller til TU at det er den kablede utgaven av systemet de har installert på skoler og sykehus, ikke den trådløse. [...] vi har bare brukt det i økolandsbyen og i mine to siste boliger.
    ... wops!
     

Synes litt synd på Isoreflect... her har mye gått galt på en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Vi tar ansvar for det. Nå har vi et system som fysisk er levert og kan tilpasses til den enkeltes ønske. Hvis du ikke er interessert i ny teknologi, er du heller ikke interessert i å lære deg hvordan det fungerer. Vi har også kunder i økolandsbyen som er fornøyd, sier Bentzen.

 

Høhø, legg skylden for dårlig system over på brukeren som ikke har vært istand til å sette seg inn i hvordan det fungerer.

Man har feilet med systemet om systemet er for vanskelig å bruke av den vanlige personen i gata uten at den personen må gå et lengre kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Charlie skrev:

Høhø, legg skylden for dårlig system over på brukeren som ikke har vært istand til å sette seg inn i hvordan det fungerer.

Ja, det virker litt rart. Hvis jeg kjøpte et hus som tilfeldigvis hadde et smarthussystem installert så hadde jeg forventet at det bare fungerte, uten at jeg måtte lære meg noe om det. Jeg hadde forsåvidt også forventet at det var mulig å skru av og på et lys selv om systemet skulle være nede, uten at lysene blinket når det passet seg.

 

Jeg kjøper jo bil med automatgir også uten at det behøves å ha detaljerte kunnskaper om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden klaget en venn av meg (radioamatør) til NKOM på et kraftig periodisk støysignal. Senderen ble funnet. Det var en dimmer i et hus rundt 300m unna!

Ansvaret ble lagt på den som solgte dimmeren. Så ja, slik støy kan nå langt.

 

Nå nylig kjøpte jeg en batteritester/kunstlast fra Aliexpress. Den virker som avertert, men i tillegg jammer den DAB+ radioene i huset! Jeg sjekket med spektrumsanalysator og ganske riktig, den er som den skulle være laget for å jamme. Kraftige signaler hver 1,3Mhz opp til flere hundre MHz. Hadde de prøvd å få CE godkjenning på den så hadde de blitt lempet ut av labben på hue og rompa. Ikke kast bort pengene på denne: https://www.aliexpress.com/item/35W-computer-software-online-USB-tester-USB-Discharging-Load-QC2-0-3-0-MTK-PE-Trigger/32707276028.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.BvoCBh

 

At forstyrrelsene stoppet like før NKOM ankom er dog mistenkelig. Neste gang kommer de nok uanmeldt i sivil doning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Einar skrev:

Den virker som avertert, men i tillegg jammer den DAB+ radioene i huset!

Wow. ?

Er det noen som hører på radio lenger!? :P 

 

26 minutter siden, Einar skrev:

At forstyrrelsene stoppet like før NKOM ankom er dog mistenkelig. Neste gang kommer de nok uanmeldt i sivil doning.

Ja, synes i det hele tatt det var rart at de anmeldte sin ankomst, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Loxone Air og produktene som er brukt her, men det pleier å være plenty med muligheter for å lage krøll i slike systemer dersom man ikke setter dem opp riktig.
Masse støy på 868-båndet burde ikke fått ting til å blinke, kun til å slutte å respondere. Men hvis noen har lyst til å lage trøbbel får man jo det til om man legger litt innsats i det.

 

Når det gjelder støy, finnes det noen god måte for å oppdage slikt?

Er det mulig å kjøpe utstyr som finner og logger støy på de ulike båndene uten at det koster en månedslønn og krever en egen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, erlingba skrev:

Masse støy på 868-båndet burde ikke fått ting til å blinke, kun til å slutte å respondere.

 

Jo, Loxone Air er laget slik by design...

Sitat

Hvorfor blinket lysene?

Støykilden blokkerte kommunikasjonen mellom de trådløse smarthuskomponentene, og gjorde at lysene ikke fikk noe svar fra serveren. Etter en stund vil lysene forsøke å nullstille seg for å få kontakt med serveren, og vil dermed blinke, forteller Bentzen i leverandør Isoreflect.    

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som saken har utviklet seg enda litt:

"Smarthussystemet i økolandsbyen klikket: Nå bryter utbyggeren med leverandøren"

https://www.tu.no/artikler/smarthussystemet-i-okolandsbyen-klikket-na-bryter-utbyggeren-med-leverandoren/426525

 

Tror det må være mer eller andre problemer enn de vi får vite her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.