Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre skuffemotor


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg har en skuffemotor, den fungerer slik at om man dytter på skuffen så vil den vha av at armen går litt tilbake finne ut at den skal sprette ut skuffen. Den går på 24V likestrøm. Ifølge manualen kan disse motorene kobles sammen to og to, vha en kabel. Når den ene åpnes, så åpnes også den andre (jeg har bare en motor, så kan ikke teste det direkte). I bildene kan man se kabelen som følger med for denne styringen. Den har to ledere. 

 

Mitt mål er å kunne styre denne motoren direkte, dvs finne ut hva slags signal den hvite kabelen bruker for å få motoren til å aktivere. Jeg antar det bare er noe som kortslutter eller brytes, men hvordan finner jeg ut av dette? Hvordan kan jeg måle hvordan det fungerer? Jeg har et multimeter, men ikke så mye mer på målefronten.

IMG_20180123_211550.jpg

IMG_20180123_211530.jpg

IMG_20180123_211501.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Gaute said:

Dersom denne motoren, og ledningen, skal kunne styre en annen motor, så kan du vel bare måle rett på den?

Måle om det f.eks. er 24V på den når du trykker inn armen, eller om de f.eks. kortsluttes.

 

Ja, men hva skal jeg måle? Det er det jeg er litt ute etter er. Bare måle om spenningen øker til 24V når den aktiveres? Eller om den kortsluttes når den aktiveres? Vil dette vare lenge nok til at jeg får gjort det med et mulitmeter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ATWindsor skrev:

Bare måle om spenningen øker til 24V når den aktiveres?

Ja.

5 timer siden, ATWindsor skrev:

Eller om den kortsluttes når den aktiveres?

Ja.

5 timer siden, ATWindsor skrev:

Vil dette vare lenge nok til at jeg får gjort det med et mulitmeter?

Det ville jeg tro, ellers så vil det jo være vanskelig for en annen mottaker å registrere det.

Men er jo bare å prøve og se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ATWindsor skrev:

Ok, kapper ledningen, måler og ser hva jeg får ut av det.

Kan du ikke bare måle rett i koplingen der da? Eller er det ikke plass?

Men er jo bare å skjøte ledningene igjen etterpå da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

@ATWindsor: Hvordan fungerer den egentlig? Kan den f.eks. kjøre en skuff helt ut?

(Jeg lurer på om jeg kan åpne og lukke noen vippe-ventiler i husveggen...)

 

Nei, den dytter bare skuffen litt ut, skal undersøke litt om det finne noen alternativ som kjører skuffen helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, hvis du har noen geniale måter å gjøre det på, så si for all del i fra.... ;) 

 

Det er denne typen ventil:

Komplett veggventil 4"x4",120-210mm

Tja, det første som slår meg er å montere en noe slikt inni ventilen med en ståltråd der som fjæren er festet.  (fjerne fjæren å låsemekanismen)

Men det er ikke sikkert det er så enkelt å gjennomføre så jeg ser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ATWindsor skrev:

Det er slik jeg styrer mine ventiler, med små servomotorer, men det er ikke superpraktisk, du må montere motoren i ventilen, du må strekke fram kabel, og du må styre de via en arduino eller noe.

Stilig! Har du bilder?

 

Jeg har vifter i ventilene og CO2-måler i stua, men siden det faktisk blåser av og til på vestlandet kan det være praktisk å lukke dem også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Moskus said:

Stilig! Har du bilder?

 

Jeg har vifter i ventilene og CO2-måler i stua, men siden det faktisk blåser av og til på vestlandet kan det være praktisk å lukke dem også....

 

Ikke det beste bildet, men det er en liten servomotor som er skrudd fast i ventilen (under lokket, når lokket er på synes ikke noe av dette. Det er en metallarm med en liten bøy på enden (standard radiostyrt-bil-utstyr) som er tredd inn i et hull jeg boret i "lokket", jeg dro fram ledningene litt for å vise de. Strøm og signal, signal via arduino, som jeg styrer ved å sende vinkelen via en telnet-kommando.

 

 

IMG_20180126_183047.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg prøvd litt:

 

Testet om det ledet (altså multimeteret piper når det leder). - Pep hverken når motoren ble aktivert eller når den ikke var aktivert.

Testet spenning: ca 2VDC når motoren ble aktivert

Testet ampere: ca 10 ma. når motoren ble aktivert.

 

Så hva er da veien videre, tips til hvordan jeg får satt opp sette så jeg kan teste å sende en input til den? Og hvordan jeg kan ordne det i "normal drift"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.