Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Senke termostater når prisen er høy?


Anbefalte innlegg

Har implementert nåværende timespris og (snart) dagens snittpris i HomeSeer (via Tibber API). Jeg har 5 panelovner på 800-1000w og 650w varmekabler som alle styres fra HomeSeer. Jeg tenker på å implementere en løsning som senker termostatene med 0,5-1 grad de timene strømmen er på sitt dyreste. F.eks hvis strømmen inneværende time er høyere enn dagens snittpris+10 øre, eller noe sånt.

 

Det er slike dager jeg tror det kan spare meg litt penger:

B8486B88-8EE4-47E2-930F-308DFC2BD34E.jpeg.1abb7cbd29a274a0b3f9cb6fe1350407.jpeg

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre det samme så snart jeg får ny strømmåler og faktisk blir fakturert for hver time. Jeg har 11 multireg termostater og varmtvannsbereder under kontroll.

 

Jeg kommer til å prøve å implementere en kvassere algoritme som helst skrur av alt i de dyre timene men som har sørget for å varme opp på forhånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne! 

Med nytt hus i nærmeste fremtid, så har jeg også sett for meg noe slikt. Har bare ingen anelse på hvordan det kan gjøres ?

Har fått AMS måler i dagens hus, men har ikke lagt ned noe tid i å utforske, da vi skal ut om vell én måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg tenker på å implementere en løsning som senker termostatene med 0,5-1 grad de timene strømmen er på sitt dyreste. F.eks hvis strømmen inneværende time er høyere enn dagens snittpris+10 øre, eller noe sånt.

Tja... vet ikke om det kommer til å gi det store utslaget, varm heller opp rommene på forhånd, og be termostaten holde temperaturen. Siden prisforskjellen (i eksempelet ditt) er så stor mellom 05:00 og 08:00 tror jeg heller det vil gi et større utslag.

 

Jeg har imidlertid planer om å skru av varmtvannstanken i peak-tider (kl 06-08) og kl. 16:30-17:30. Varmepumpa skal varme opp før disse tidspunktene, samme med panelovner. Får AMS-måler neste fredag, bruker allerede Tibber og har andlet inn Aeon Labs heavy duty switcher til varmepumpe (OK, litt unødvendig der) og varmtvannstank.

 

Har lyst til å legge inn en "profil-analyse"-sak i Tibber-plugin'en der du f.eks. bestemmer hvor mange vaskemaskiner du vil kjøre i løpet av det neste døgnet samt tidspunkter du vil unngå (som f.eks. om natten), så vil plugin'en fortelle deg når du skal sette vaskemaskinen i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Har lyst til å legge inn en "profil-analyse"-sak i Tibber-plugin'en der du f.eks. bestemmer hvor mange vaskemaskiner du vil kjøre i løpet av det neste døgnet samt tidspunkter du vil unngå (som f.eks. om natten), så vil plugin'en fortelle deg når du skal sette vaskemaskinen i gang.

Dette høres ut som noe som kunne falt i i veldig god jord hos husfrua.

Er det noe som er enkelt mulig idag via HS3?

 

Chattet såvidt med Tibber igår kveld (de svarte faktisk en lørdag klokken 20!).

Var ikke planlagt noe spesiell støtte mot HS3, men kunne godt hende det ble noe i fremtiden. Men hvis de har et API som gjør at kloke hoder her inne(ikke undertegnede) får til noe sånt, så høres jo det veldig bra ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, JohnMartin skrev:

Er det noe som er enkelt mulig idag via HS3?

Mulig, ja. Enkelt, nei.

 

13 timer siden, JohnMartin skrev:

Var ikke planlagt noe spesiell støtte mot HS3, men kunne godt hende det ble noe i fremtiden.

Tror ikke vi kan regne med at de gjør noe, det ville være særdeles rart.

 

13 timer siden, JohnMartin skrev:

Men hvis de har et API som gjør at kloke hoder her inne(ikke undertegnede) får til noe sånt, så høres jo det veldig bra ut :-)

De har et veldig godt API nå, men jeg venter enda på at de skal slippe native .NET api. Da slipper jeg mye koding. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så "små" variasjoner på pris må en jo lage dette veldig smart om en ikke skal gå ut i minus. Det krever jo gjerne mer å heve temperaturen ved lav pris enn å holde varmen vedlike ved høy pris. 

 

For min del kommer jeg heller til å satse på å ha kontroll på effektleddet, dette er en enklere sak å regulere å det kommer nok til å gi de store utslagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Moskus skrev:

Tja... vet ikke om det kommer til å gi det store utslaget, varm heller opp rommene på forhånd, og be termostaten holde temperaturen. Siden prisforskjellen (i eksempelet ditt) er så stor mellom 05:00 og 08:00 tror jeg heller det vil gi et større utslag.

 

6 timer siden, Salvesen skrev:

Det krever jo gjerne mer å heve temperaturen ved lav pris enn å holde varmen vedlike ved høy pris. 

 

Ja, det er det store spørsmålet... vil det koster mer med «vedlikeholdsvarme» i dyre perioder eller vil det koste mer å varme opp en ekstra grad når prisen har sunket igjen...?

 

21 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har imidlertid planer om å skru av varmtvannstanken i peak-tider (kl 06-08) og kl. 16:30-17:30.

 

Når effektleddet kommer vil jeg nok gjøre noe tilsvarende. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ZoRaC skrev:

Ja, det er det store spørsmålet... vil det koster mer med «vedlikeholdsvarme» i dyre perioder eller vil det koste mer å varme opp en ekstra grad når prisen har sunket igjen...?

Det er jo avhengig av varmekilden. Men kanskje mest  om man prioriterer komfort eller kostnad. Personlig går jeg for komforten.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PMGaustad skrev:

Hva slags switcher er dette??

Noen som tåler 40A. Overkill for varmepumpa, I know, men min varmepumpe er fast tilkoblet (uten støpsel)

Denne: https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/755-bryter-zw078.html

 

3 timer siden, PMGaustad skrev:

Hvorfor ikke bruke denne til å styre varmepumpe?
https://www.intin.no/produkt/netichome-ac-kontroller/

Det gjør jeg allerede. :) 

(Og en Global Caché).

 

(Jeg skal selvfølgelig ikke styre varmepumpa med en av/på-bryter. Fungerer neppe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 15.53, Moskus skrev:

Det er jo avhengig av varmekilden. Men kanskje mest  om man prioriterer komfort eller kostnad. Personlig går jeg for komforten.... ;) 

 

Joda, men 0,5-1 grad på en time eller to trenger ikke merkes noe særlig. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ZoRaC skrev:

Joda, men 0,5-1 grad på en time eller to trenger ikke merkes noe særlig. 1f60a.png

Mulig det er gikta mi som gjør meg litt mer kresen, men hvis jeg skal sitte i sofaen en time er det stor forskjell på 22 og 23 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2018 den 8.45, Moskus skrev:

Mulig det er gikta mi som gjør meg litt mer kresen, men hvis jeg skal sitte i sofaen en time er det stor forskjell på 22 og 23 grader...

 

Jeg får vel prøve med 22,5 grader da... ;) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.