Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva er lettest å knytte opp mot homebridge, Home Assistant eller Futurehome?


mjenssen93

Anbefalte innlegg

Ikke FutureHome, det har ingen åpen API og må i så fall gå gjennom IFTTT, noe som heller ikke er trivielt med HomeBridge.

Men Home Assistant er ikke trivielt det heller, så du må nok påregne en viss lærekurve...

 

Helt ærlig tror jeg HomeSeer er lettere å få til, men det koster litt penger. Selv om det ikke koster så mye som FutureHome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ludeeus skrev:

På Hassbian (custom image for homeassistant på RPi) trenger du kun å kjøre:

Mitt eneste ankepunkt er at Home Assistant i seg selv er langt fra selvsagt å bruke. Spesielt sammenlignet med FutureHome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra opprinnelig spørsmål så er Futurehome ikke aktuelt, mens home assistant satt opp med hassio meget enkelt gir deg homebridge. Har satt opp dette selv nå, kjører homebridge-homeseer plugin også på den, som fint kommuniserer med min Homeseer installasjon [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke skive noe kode. Men mye av konfigurasjon forgår ved bruk av yaml config filer. Ikke noe vanskelig men yaml er nøye på at man har mellomrom osv 100% riktig. Så feks et mellomrom for mye et sted så blir det feil.

I starten er det greit å bruke en yaml validator. Også greit å bruke en god editor som Atom, Notepad++ osv. Skru på så den viser mellomrom så blir det lett å se.

Kommer mer og mer man kan endre rett i GUI men enn så lenge foregår det meste med å endre yaml filene selv. Tar ca 1-2 dager og komme greit inn i hvordan det fungerer.

Synes selv Home Assistant er veldig enkel i bruk med en gang man har blitt kjent med hvordan yaml config filene fungerer. Starter du med å sette opp hass.io går så å si alt av seg selv og man trenger ikke noe Linux kunnskaper. 

Home Assistant har kommet langt på kort tid og støtter veldig mye via sine componeter (Snart 1000 stk) som er enkle å sette opp. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Må ikke skive noe kode. Men mye av konfigurasjon forgår ved bruk av yaml config filer. Ikke noe vanskelig men yaml er nøye på at man har mellomrom osv 100% riktig. Så feks et mellomrom for mye et sted så blir det feil.
I starten er det greit å bruke en yaml validator. Også greit å bruke en god editor som Atom, Notepad++ osv. Skru på så den viser mellomrom så blir det lett å se.

Kommer mer og mer man kan endre rett i GUI men enn så lenge foregår det meste med å endre yaml filene selv. Tar ca 1-2 dager og komme greit inn i hvordan det fungerer.

Synes selv Home Assistant er veldig enkel i bruk med en gang man har blitt kjent med hvordan yaml config filene fungerer. Starter du med å sette opp hass.io går så å si alt av seg selv og man trenger ikke noe Linux kunnskaper. 

Home Assistant har kommet langt på kort tid og støtter veldig mye via sine componeter (Snart 1000 stk) som er enkle å sette opp. 
Jeg har kikket på litt ulike løsninger i det siste.
Prøvde såvidt OpenHab, og det funka bra, men ble ikke helt fortrolig med det.
Installerte til slutt Hass.io siden det virker å være det systemet som har best støtte.

Dessverre har jeg ikke fått satt meg inn i yaml enda, så har ikke fått begynt å bruke det noe særlig.
Har installert Node Red, men på grunn av manglende yaml-kunnskaper har jeg ikke kommet igang der heller.

Så hvis du har noen tips til gode guider for innføring i slikt hadde det vært topp.

Hass.io virker veldig lovende og det er veldig enkelt å legge til komponenter, men yaml er en ganske høy terskel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med hass.io selv, og har funnet ut at jeg kommer til å programmere alle automasjoner i AppDaemon, bare jeg får roen på meg til å lære meg hvordan det funker skikkelig. Tror det blir veldig bra. Valgte HASS, siden det har bred støtte for alt, men har noen ganger vurdert kommersielle løsninger med bedre grafisk konfigurasjon. Men så tenker jeg på at det ikke skal være nødvendig med appkontroll, egentlig, så da holder hass for meg. Så oppsettstiden blir litt, og når det er klart, funker det.

 

Så er det noe for ikke-hardcore-entusisaster, at hass oppdateres annenhver uke, med småfikser innimellom det igjen. Det skal ikke være nødvendig hvis alt funker som det er, egentlig, men noen ganger kommer bugfixer (og fikser som ødelegger eksisterende konfig, som medfører fiks i konfig). Men når det først funker, så funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.