Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bevegelsesstyring på bad


Steinis

Anbefalte innlegg

Har et problem når det gjelder bevegelsesstyring på badet. Hvis man er inne på badet i mer en den gitte tiden så skrur lyset seg av, og det er logisk siden sensoren aldri går til "no motion" og derfor blir aldri eventet trigget igjen. Har dere en løsning på problemet:)?

Skjermbilde 2016-07-20 kl. 08.46.34.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

Kan du ikke slå av lyset etter en delay på 5 min etter en "NoMotion" i stedet?

Det er den jeg bruker, men alternativt kunne det kanskje funke med:

 

OR IF has been Motion for more than 5 Minutes

 

sammen med en option om at eventen ikke kann retrigges oftere enn et visst intervall.

 

Detter er dog litt rart. Hvilken sensor har du? Min fibarosensor sender signal om at den settes 'Motion' selv om status allerede er 'Motion', og eventen ville således kjørt på nytt.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, DiderikFrom skrev:

Det er den jeg bruker, men alternativt kunne det kanskje funke med:

 

OR IF has been Motion for more than 5 Minutes

 

sammen med en option om at eventen ikke kann retrigges oftere enn et visst intervall.

 

Detter er dog litt rart. Hvilken sensor har du? Min fibarosensor sender signal om at den settes 'Motion' selv om status allerede er 'Motion', og eventen ville således kjørt på nytt.

 

vil advare mot å bruke "more than" hvis man ikke har flere triggere som må være aktiv samtidig.

årsaken er at når HS ser at den er mer enn 5 min, vil kommandoen kjøre om og om igjen.

 

lyset ved datakroken ser slik ut hjemme med meg:

 

2016-07-20_2332.png

(ikke se på navngivningen min... jeg har ikke fått ryddet opp i den ennå =P)

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar. Ja det får bli en løsning med to eventer ser jeg.

 

Bare vanlig Fibaro jeg har, men kan ikke se at eventet trigges på nytt selvom enheten sender motion om igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To eventer er en bra løsning.

 

13 hours ago, Håvardgj said:

vil advare mot å bruke "more than" hvis man ikke har flere triggere som må være aktiv samtidig.

årsaken er at når HS ser at den er mer enn 5 min, vil kommandoen kjøre om og om igjen.

 

Man må selvfølgelig vite hva man gjør og sørge for at event motoren ikke floodes, derfor foreslo jeg en ekstra option. Prinsipielt ser jeg ikke noe i veien for å bruke "more than" så lenge man sørger for at event motoren ikke floodes, og det vil den ikke gjøre i mitt eksempel (dersom jeg ikke tar helt feil).

 

@Moskus er vel uenig og mener dette skal gjøres med en event, men personlig foretrekker jeg altså to. Kunne vært ok å vite hvordan han gjør det.

(Har forresten aldri skjønt hvordan man får sånn blå markering rundt brukernavn slik at et dukker opp i Notifications.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DiderikFrom skrev:

Man må selvfølgelig vite hva man gjør og sørge for at event motoren ikke floodes, derfor foreslo jeg en ekstra option. Prinsipielt ser jeg ikke noe i veien for å bruke "more than" så lenge man sørger for at event motoren ikke floodes, og det vil den ikke gjøre i mitt eksempel (dersom jeg ikke tar helt feil).

helt klart, du får beklage om det hørtes ut som om jeg prøvde å ta livet av forslaget ditt, men det ble skrevet på natta =P

 

3 minutter siden, DiderikFrom skrev:

@Moskus er vel uenig og mener dette skal gjøres med en event, men personlig foretrekker jeg altså to. Kunne vært ok å vite hvordan han gjør det.

(Har forresten aldri skjønt hvordan man får sånn blå markering rundt brukernavn slik at et dukker opp i Notifications.)

du skriver @navn og så skal det komme opp en liten dialogboks med forslag til brukernavn. klikk på navnet, så skal det bli blått.

for ordens skyld kan jo jeg pinge @Moskus for deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Håvardgj said:

helt klart, du får beklage om det hørtes ut som om jeg prøvde å ta livet av forslaget ditt, men det ble skrevet på natta =P

No offense taken ☺️

 

Nå løses jo dette enklest med to eventer...

men synes det er litt rart at man skal klare å være der i 20 minutter uten at sensoren får en liten pause?

Er parameter 2 eller 6 endret?

 

2. MOTION SENSOR’S BLIND TIME (INSENSITIVITY)
Period of time through which the PIR sensor is “blind” (insensitive) to motion. After this time period the PIR sensor will be again able to detect motion. The longer the insensitivity period, the longer the battery life. If the sensor is required to detect motion quickly, the time period may be shortened. The time of insensitivity should be shorter that the time period set in parameter 6.
Available settings: 0 - 15
Formula to calculate the time: time [s] = 0.5 x (value + 1) Default setting: 15 (8 seconds)
Parameter size: 1 [byte]


6. MOTION ALARM CANCELLATION DELAY
Motion alarm will be cancelled in the main controller and the associated devices after the period of time set in this parameter. Any motion detected during the cancellation delay time countdown will result in the countdown being restarted. In case of small values, below 10 seconds, the value of parameter 2 must be modified (PIR sensor’s “Blind Time”).
Available settings: 1 - 65535 Default setting: 30 (30 seconds) Parameter size: 2 [bytes]

 

Dette er fra en par år gammel manual til Fibaroen. Alternativt kunne man gå utenom anbefalingene og sette 2 lengre enn 6, da ville man alltid få ny "Motion" uten å måtte endre opprinnelig event. Dog kan det her være noen implikasjoner jeg ikke har tenkt på... (Så dette er vel ikke noen anbefaling.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke den originale løsningen. Mine bevegelsessensorer setter jo ny trigger på "Motion" (både Aeon Labs og Fibaro) så dette går utmerket.

 

Men som @DiderikFrom kan det hjelpe å sette blind time til absolutt minimum, for så mye bevegelse er det sjeldent på et bad. Jeg bruker imidlertid default verdier og det fungerer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm så rart, får ingen ny trigger på "Motion" så lenge jeg er på badet. Ser den blinker innimellom da.. Helt vanlig Fibaro som jeg bare har satt i batteriet på og linket med HS3. Menmen samme det nå er det to eventer:P

 

Det er riktig på bruke "Value set to ......" som har jeg brukt i scriptet over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Steinis skrev:

Det er riktig på bruke "Value set to ......" som har jeg brukt i scriptet over?

Ja, det er helt riktig. :)

 

Kan du sjekke om " Do not update device last change time if device value does not change" virkelig er huket av på selve Device'n? Og hvis den er på, så ta den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. juli 2016 klokken 21.01, Moskus skrev:

Ja, det er helt riktig. :)

 

Kan du sjekke om " Do not update device last change time if device value does not change" virkelig er huket av på selve Device'n? Og hvis den er på, så ta den av.

 

ja den er huket av:) 

 

Veldig rare greier, alt er helt standard på alle de fem Fibaro enhetene mine men ingen av de sender en ny "motion" til HS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.