Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart garasje


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg holder på å bygge garasje fra scratch og har tenkt å gjøre den litt smart. Men jeg er ganske fersk innen hjemmeautomasjon, så vet ikke alle mulighetene. Har bestilt raspberry pi + z-wave modul.

 

Jeg tenkte å skaffe Z-wave støttet utstår på dette:
- Dørlås
- Garasjeportmotor
- Inne/ute temperatur (isolert garasje)
- Varmeovn (temperaturstyrt)
- Lys som styres av en PIR sensor
- Utendørs kamera

 

Har også planlagt ethernet til garasjen og hiver nok inn en Arduino med et par sensorer, så alt trenger ikke å være z-wave.

Generelle tips, erfaring, produktanbefalinger ønskes! :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Vet det er folk som bruker avstandsmåler til arduino festet i taket, for å detektere om bilen er parkert eller ikke. 

Dette har jeg lurt veldig på. Har du sett noen faktiske linker?

 

Den 7/26/2016 klokken 14.52, Jompa Tormann skrev:

Generelle tips, erfaring, produktanbefalinger ønskes! :)

Det ser ut som om du har tenkt på det meste! Blir spennende! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I følge Bert hos (dvs mannen bak) RFXCOM så støyer Nexa sine sikkerhetssensorer en del. Signalet kommer frem, men sperrer også for annet.

 

Det går helt fint hvis du ikke trenger å sende et 433MHz-signal rett etterpå. Men bruker du 433 MHz mye kan det bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kanskje litt for proprietært, men hvis du kjøper port fra Hörmann så har de en egen Gateway (BiSecur) som du får en app til der du kan se status på porten samt styre den: http://www.hoermann.no/news/bisecur-gateway-med-app-til-smarttelefon/

 

Nå har ikke de noe API, så det er vanskelig å integrere det mot andre løsninger såvidt jeg vet (har ikke sjekket det noe særlig). Men det er en løsning som fungerer bra isolert sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke kjøpt garasjeportåpner så er det sikkert lurt å vurdere. Har ikke vært borti garasjeportåpnere som viser status (eks. hvor mye porten er åpnet).
Alle Hörmann-åpnerne har vel i tillegg mulighet til å koble til trykknapp i tillegg, slik at du kan koble til åpneren gjennom den for å åpne/lukke porten.
Jeg har koblet til en wrr-1 fra Nexa samt et Qubino Flush 1d rele for å åpne/lukke porten min(hadde et Fibaro dual relay tidligere, men dette slet jeg å få kontakt med når det var noen minusgrader ute).
Har en magnetsensor for å se status åpen/lukket, men den står jo også som åpen om porten har åpnet seg 10cm.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, xibriz skrev:

Nå har ikke de noe API, så det er vanskelig å integrere det mot andre løsninger såvidt jeg vet (har ikke sjekket det noe særlig). Men det er en løsning som fungerer bra isolert sett.

Min vurdering er at hvis det er en fin løsning, men som ikke er integrerbar for andre, så er det ikke en fin løsning.

 

IoT er på vei, og blir større og større! Men vi må for alle helgeners skyld få lov til å sette dem i et system! Ellers blir det bare galskap! :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk en vill ide med 2. stk blåtannmoduler, ett 12V rele og noen sensorer. Da kan man koble den ene blåtannmodulen til Arduinoen og den andre rett i sigarettenneren på bilen.

 

Kontakt mellom blåttannmodulene = Åpne porten

Mistet kontakt = Lukk porten

 

Vurderer sterkt å prøve noe slikt da vi for tiden ikke har noen fungerende "trykkere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.