Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fins det elektronisk dørlås som funker til RFXtrx?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg klarte meg så vidt unna Z-Wave forrige gang jeg hadde et problem med 433 mHz-oppsettet mitt, men nå begynner det å se stygt ut... Jeg skal bytte dør på hytta, og jeg vil ha en form for elektronisk styrt lås som også kan styres fra hjemmeautomasjonen min. Men fins det noe brukbart for 433 mHz? Jeg ser jo at Alibaba selger greier, men vet ikke helt om det er noe særlig å satse på... Kanskje det enkleste ville være noe i retning av Home Easy, der det brukes strøm (12V) for å åpne den greia slåen går inn i (vet ikke hva faguttrykket er, men den som sitter i dørkarmen)? Og så beholde vanlig lås på selve døra. Er det noen som har noen gode ideer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dersom det faktisk skulle finnes kan jo hvem som helst bare åpne den som dem vil, trafikken er liksom ikke på noen måte kryptert eller verifisert

Jeg vet du ikke har Z-Wave mulighet sånn uten videre, men ville nå satset på å få opp en ekstra server å kjøre Z-Wave igjennom, man kommer ikke langt med bare RFXtrx, selv om det er en billig løsning, og på enkelte områder en rimelig bra løsning.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mastiff skrev:

Men fins det noe brukbart for 433 mHz?

Det korte svaret er "Nei".

Som @Evelen sier, er det mangel på toveiskommunikasjon og kryptering som er problemet.

 

Når det er sagt så har jeg faktisk liggende et elektronisk sluttstykke til en dør som kan styres via 433 MHz. Men jeg ville aldri funnet på å installere denne et sted hvor jeg faktisk var redd for innbrudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen, jeg har et ganske avansert oppsett med bare RFtrx og Tellstick som reserveløsning. Det meste er mulig med litt oppfinnsomhet, til en 1/3 av prisen (eller egentlig enda mindre) enn Z-Wave.

 

Og jeg er nok litt mindre bekymret enn dere. Ei hytte langs sørlandskysten, 100 meter fra veien, er forholdsvis lite oppsøkt av folk med utstyr til å spoofe 433 mHz signaler! ? Men jeg trenger egentlig ikke et sluttstykke (det er kanskje det som er ordet) som styres av 433 mHz, jeg klarer meg med noe som styres av lavspenning. Jeg har utstyr som kan styre releer både trådløst og med kabel, og det funker som bare det. I det siste tilfellet er det jo ikke noe som kan avlyttes, det kan bare styres av en mobil eller lignende som har tilgang til webserveren som styrer det hele. Som du vel var inne på i en annen tråd, Moskus, er det egentlig ikke så mye krav til låser fordi bandittene like godt kan knuse seg inn, selv om det bråker noe mer. Hvor fikk du tak i det sluttstykket ditt, og hva kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mastiff skrev:

Hvor fikk du tak i det sluttstykket ditt, og hva kostet det?

Ja, DET er et godt spørsmål. Jeg skal se om jeg finner ut hva det heter. Dette er mange år siden (jeg bruke det kun innendørs i en bod i et boligbyggelag som kun hadde ting uten betydning). Jeg skal gjøre et dypdykk i arkivet og se hva jeg finner ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GeneralVirus skrev:

De fleste elektroniske sluttstykkene styres med lavspenning. F.eks dette burde fungere.

Perfekt, takk! Da vil jeg heller bruke det enn mitt 433-MHz system fordi " Konstruert for bruk under norske forhold. " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, GeneralVirus! Den passer perfekt for meg! Da vet jeg hva jeg skal bestille når jeg får byttet den snåle døra her (sånn med slå på midten, oppe og nede, og som man løfter håndtaket opp for å låse, før man bruker nøkkelen).

 

Enig, Moskus. Den ser helt perfekt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.