Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ØK: Billig Z-Wave pære


Evelen

Anbefalte innlegg

Trenger en stk pære vanlig socet for Z-Wave, Noen som har noe billig? Eneste jeg finner på nettet er fra Tronika med rimelig horrible fraktpriser.

Holder til i Kristiansand, men sending er jo en mulighet.

 

Gjerne med kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke på Tronika er det du har sett på?

 

Philips Hue et alternativ? De koster rundt 170kr pr pære (alle type hvitfarger + dimming).

 

Da må man riktignok ha Hue Bridge i tillegg til rundt en 500kr. Men på sikt så tror jeg det er verdt det. Bytter ut alle lampene mine med Hue pærene nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Domitech-pæren som selges på tronika og sikkert andre steder har et bra lys. Det virker også som om det faktisk er 2700K som angitt.

Billig er den også, men den dimmer ikke så veldig langt ned.

Du kan slå den av og på med lysbryteren, men du må gjennom en umulig-å-huske rekke med av/på, og før du vet ordet av det har du tilbakestilt den til fabrikkinstillinger.

 

På vaskerommet har jeg en Aeotec LED bulb. Den har et forferdelig lys og egner seg bare til vaskerom.

(Men så er jeg kresen på lyskvaliteten. Da jeg testet en MiLight-pære syntes jeg den var nesten like dårlig.)

Aeotec'en har dog en stor fordel. Dersom du har «standard» lysbryter, setter du bare inn en impulsfjær slik at strømmen alltid er på, og dermed kan pæren slås av/på ved å trykke på lysbryteren (du må endre noen parametre).

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evelen skrev:

Eneste jeg finner på nettet er fra Tronika med rimelig horrible fraktpriser.

... 150 kr er jo ganske standard så lenge butikken er særdeles stor og får til bedre avtaler pga. volum.

 

... og "One does not simply buy only one item at Tronika"... gjør jo at fraktprisen pr enhet blir lavere. :P

 

 

Jeg mener jeg har lest at et problem med noen gamle Z-wave pærer ikke var aktive noder, kun passive (for hvis man skrur av lyset med en vanlig bryter vil systemet dermed mangle en aktiv node). Det behøver absolutt ikke gjelde alle. Men verdt å sjekke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de jeg nevnte er aktive.

Jeg lurer på om den Everspring skru-inn modulen var passiv, ihvertfall tidlige modeller. Jeg har en i boden, og i bruksanvisningen står det noe kryptisk jeg tolket i den retning (men da var jeg helt fersk innen z-wave og jeg vet ikke hvor det er blitt av bruksanvisningen nå).

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den everspring-skruinn modulen har jeg allerede, men den var for stor til ute-lampa.

Bryteren vil aldri blir brukt, denne vil kun utelukkende slås av og på med Z-Wave.

 

Forresten Didrik, det finnes flere forskjellige MiLight pærer så enkelte er nok bedre en andre. Jeg har de sterkeste med varm hvit farge i stua og soverommet (RGBW).

 

 

Men jeg regner med alle Z-Wave pærene også virker som repeaters når dem er skrudd av via Z-Wave? Trodde det var et krav for å få Z-Wave sertfisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle teste en bra varmhvit MiLight? Den jeg har var mest grønn.

 

Som sagt, begge de to jeg nevnte (Domitech og Aeon) sender signalet videre når de er skrudd av via z-wave. Domitech har strenge advarsler om å advare alle familiemedlemmer mot å skru av strømmen...

Dersom du kun skal skru av/på via z-wave, ville jeg definitivt valgt Domitech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Som sagt, begge de to jeg nevnte (Domitech og Aeon) sender signalet videre når de er skrudd av via z-wave. Domitech har strenge advarsler om å advare alle familiemedlemmer mot å skru av strømmen...

Joda, når bare pæra er av så går det jo fint. Men når strømmen er av, er det litt verre. ;)

 

Dette hadde drept WAF hos oss. På den annen side er det egentlig aldri behov for å manuelt skru av og på utelys, for det går jo selvfølgelig automatisk. Sett en liten uskyldig tape-bit over bryteren, så unngår man en del problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Aeotec'en har dog en stor fordel. Dersom du har «standard» lysbryter, setter du bare inn en impulsfjær slik at strømmen alltid er på, og dermed kan pæren slås av/på ved å trykke på lysbryteren (du må endre noen parametre).

Hvor finner du informasjon om det? Står ikke noe om det i manualen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda: https://www.tronika.no/no/lysstyring/836-led-rgbw-lampe-zw098.html?search_query=led+bulb&results=12

 

Men jeg får ta forbehold om at det muligens fins flere versjoner av pæren. Det funker fint hos meg.

 

Mener jeg byttet om på 34 og 35, dvs. satte 34 til 1 og 35 til 0.

Og så satte jeg 80 til 2 for å få statusoppdateringer når man har endret på/av med bryteren.

 

Evelen: Takk for tips.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Takk. :)

Er visst samme enhet, bare litt forenklet brukerveiledning jeg hadde funnet...

 

Du setter impulsfjæren nederst på bryteren da, sånn at bryteren i praksis er alltid på? Det vil jo se litt rart ut... om man da ikke snur bryteren da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, ZoRaC said:

Du setter impulsfjæren nederst på bryteren da, sånn at bryteren i praksis er alltid på? Det vil jo se litt rart ut... om man da ikke snur bryteren da...

 

Det er riktig.

 

Det ser jo ikke rarere ut enn om du ikke setter impulsfjær på. Bryteren må jo alltid være på uansett for å beholde rutefunksjon i z-wavenettverket.

Endret av DiderikFrom
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, DiderikFrom skrev:

Det ser jo ikke rarere ut enn om du ikke setter impulsfjær på. Bryteren må jo alltid være på uansett for å beholde rutefunksjon i z-wavenettverket.

Joda, bare tenkte sammenlignet med andre lysbrytere. Man er vant til at impulsbrytere står i "av-stilling" til vanlig, så at man plutselig skal styre lyset med impulser på "av-siden" kan se litt rart ut. Men, kan selvsagt bare rotere bryteren 180 grader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette ble plutselig relevant for meg og, kanskje en måte jeg kan få z wave signal opp til garasjen ved å montere pære i utelampen (takk for ideen Evelen :) ) men hvilke løsninger finnes det som er både repeater og tåler å være utendørs? Domitech pæren hos tronika er indoor only, og den Aotec er oppgitt med arbeidstemperatur på mellom 0-40, samme som den z wave sokkelen. Så det vil jo egentlig si at de er indoor her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.