Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Philips Hue


Solo123

Spørsmål

Hei,

 

Jeg er helt ny i hjemmeautomasjons domenet og har noen oppstartspørsmål før jeg vurderer mine første innkjøp..

1. Kan Philips Hue lyspærer brukes uten Philips Hue Bridge? Eksempelvis kun lyspære som styres gjennom Fibaro Home Center 2.

2. Tenker å bruke Hue GU10 6,5 W LED som utendørs belysning. Noen erfaringer ift. belysningsgrad? Vil den kunne lyse opp en hel husvegg som er 5m høy?

 

 

Hilsen en nybegynner på forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Solo123 skrev:

1. Kan Philips Hue lyspærer brukes uten Philips Hue Bridge

 

Ja, med en ConrBee eller RaspBee og programvaren deCONZ. Usikker på om den kan kommunisere med Fibaro Home center, men funker fint mot f.eks homeseer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det forresten mulig å benytte Hue bridge for å styre IKEA trådfri led pærer gjennom Fibrao HC?
Evt. andre kombinasjoner som kan være fornuftig, både prismessig og funksjonelt? 

 

Intensjonen, i første fase, er å kunne styre lys (inne og ute) med Fibaro HC:

1. Utebelysning som er programmert med tidsstyring evt. med lyssensor.

2. Innebelysning med bevegelsessensor. 

 

For fremtiden ønsker jeg å kunne bygge på systemet med andre smarte løsninger..

 

Tar gjerne i mot andre anbefalinger på automasjonssystem enn Fibaro. Mitt ønsker er å kunne programmere "scener" på sikt, men jeg er helt ny i gamet og må ha noe som er brukervennlig. I gamle dager hadde jeg kjennskap til DOS kommandoer og andre enkle script kommandoer, men de sitter langt inne ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Solo123 skrev:

Tar gjerne i mot andre anbefalinger på automasjonssystem enn Fibaro. Mitt ønsker er å kunne programmere "scener" på sikt, men jeg er helt ny i gamet og må ha noe som er brukervennlig. I gamle dager hadde jeg kjennskap til DOS kommandoer og andre enkle script kommandoer, men de sitter langt inne ;)

Hvis du enda ikke har kjøpt, så ville jeg sett på HomeSeer. Det finnes selvfølgelig andre ting også, men mye har en tendens til å bli litt for avansert og tidkrevende å bruke i lengden. Men hvis man har mer fritid enn penger (og ikke minst interesse for det), så er det mange fantastisk gode open source løsninger der ute, f.eks. Home Assistant, OpenHAB og/eller Domoticz.

 

Men du kan skumme gjennom HomeSeer-skolen og se om det er for deg. HomeSeer burde kunne dekke alle smarte løsninger du ser for deg, iallfall akkurat nå. Hvis du skal se på automasjons-muligheter, så er kanskje del 7 mest aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 14.6.2018 den 10.41, Moskus skrev:

Hvis du enda ikke har kjøpt, så ville jeg sett på HomeSeer. Det finnes selvfølgelig andre ting også, men mye har en tendens til å bli litt for avansert og tidkrevende å bruke i lengden. Men hvis man har mer fritid enn penger (og ikke minst interesse for det), så er det mange fantastisk gode open source løsninger der ute, f.eks. Home Assistant, OpenHAB og/eller Domoticz.

 

Men du kan skumme gjennom HomeSeer-skolen og se om det er for deg. HomeSeer burde kunne dekke alle smarte løsninger du ser for deg, iallfall akkurat nå. Hvis du skal se på automasjons-muligheter, så er kanskje del 7 mest aktuell.

 

Takk for innspill.

Hva tror du om følgende:

 

Acer Revo Cube RN-76 som server og HomeSeer HS3 programvare. 

UZB1 som interface til z-wave.

 

Planen til å starte med er å kjøpe Hue bridge og koble på et par Philips pærer og noen IKEA Trådløs pærer. Samt putte på en bevegelses sensor eller to.

 

Har jeg det jeg trenger da for å starte opp? Eller har jeg gått glipp av noe? Kommer UZB1 med lisens eller må det kjøpes utenom?

Andre "lure triks" som kan være kjekt å vite om? Kommer HS3 programvaren på tilbud innimellom også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 timer siden, Solo123 skrev:

Planen til å starte med er å kjøpe Hue bridge og koble på et par Philips pærer og noen IKEA Trådløs pærer. Samt putte på en bevegelses sensor eller to.

 

Litt avhengig av hvor teknisk du er, ville jeg vurdert en ConBee-pinne i stedet for Hue bridge (om du da ikke trenger den for firmware-updates)? JowiHue-plugin trenger du til HomeSeer uansett hvem sv de to du velger. 

 

19 timer siden, Solo123 skrev:

Har jeg det jeg trenger da for å starte opp? Eller har jeg gått glipp av noe?

 

Da kommer du i gang med Z-wave. :) Mange har også en RFXtrx433E for å kommunisere med 433 MHz-enheter (primært temp-/fuktmålere). 

 

19 timer siden, Solo123 skrev:

Kommer UZB1 med lisens eller må det kjøpes utenom?

 

Trenger ingen lisens. 

 

19 timer siden, Solo123 skrev:

Kommer HS3 programvaren på tilbud innimellom også?

 

Halv pris i mai og blackfriday-week. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Litt avhengig av hvor teknisk du er, ville jeg vurdert en ConBee-pinne i stedet for Hue bridge (om du da ikke trenger den for firmware-updates)? JowiHue-plugin trenger du til HomeSeer uansett hvem sv de to du velger. 

 

Skjønner. Har jeg forstått det riktig at ved HS3 (til forskjell fra andre som Fibaro) må man betale for plugins. Slik som eksempelvis JowiHue? Hva ligger slike plugins på i pris? Kanskje et varierende svar på spørsmålet, men hva må man forvente å betale i plugins for et enkelt system med lys og sensorer?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Solo123 skrev:

Skjønner. Har jeg forstått det riktig at ved HS3 (til forskjell fra andre som Fibaro) må man betale for plugins. Slik som eksempelvis JowiHue? Hva ligger slike plugins på i pris? Kanskje et varierende svar på spørsmålet, men hva må man forvente å betale i plugins for et enkelt system med lys og sensorer?  

 

Det varierer. Jeg har 13 plugins og 5 av dem koster penger. De fleste koster $19.95 eller $29.95. Noen koster $39.95. 

 

https://shop.homeseer.com/products/jowi-hue-plug-in-for-hs3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har 34 plugins. Betalt for 15 av dem.

En del (bl.a. meg) lager gratis plugins. For betal-plugins følger det jo også en viss forventning om support, det skulle jo bare mangle... ;)

 

Jeg er litt der nå at hvis jeg ønsker meg mer funksjonalitet er så er det enklere å kaste et par hundrelapper på problemet enn å sette seg ned å kode selv. Døgnet har kun 24 timer, og jeg har mye annet jeg har lyst til å gjøre enn å sitte å knote med enten min egen eller andres halvferdige kode for å få noe til. Det sparer jeg heller til ny funksjonalitet, og bruker ikke energi på å finne opp hjulet på nytt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 18.6.2018 den 8.57, Moskus skrev:

Jeg har 34 plugins.

 

Det kunne vært artig hvis du gadd å lage en kort post om den. Med tanke på at din erfaring settes pris på.

 

Så enkelt som du bare kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.