Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fysisk zwave dimmer


aleks

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Alle mine kan det. Fibaro Dimmer 2 med vanlig toveis Elko-bryter foran. :) Ingen av oss bruker andre brytere enn på soverommet, men WAF er på topp - selv uten vrihjul. :) 

Fantastisk :) Takk....

 

Antar det er funksjonalitet i fibaro dimmer 2 som gjør dette da og får en impuls fra bryteren foran ?  Eller er det en "hel Elko" bryter med det elektriske bak også ? (dvs det er ledninger fra den inn til Fibaro ? 

 

Jeg får kikke litt mer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terje2 skrev:

Antar det er funksjonalitet i fibaro dimmer 2 som gjør dette da og får en impuls fra bryteren foran ?  Eller er det en "hel Elko" bryter med det elektriske bak også ? (dvs det er ledninger fra den inn til Fibaro ? 

 

Ja, fibaroen som ordner dette. Litt usikker hva du mener med det siste der? Mulig svaret på det du lurer på er i koblingsskjemaene i manualen? :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Ja, fibaroen som ordner dette. Litt usikker hva du mener med det siste der? Mulig svaret på det du lurer på er i koblingsskjemaene i manualen? :) 

 

Takk supert.  Det svarer på det meste.  


Antar den da vil skru på lyset uavhengig av om det er et hjemme automatiseringssystem aktivt ( hvis det er nede feks)

Endret av Terje2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/07/2018 at 11:51, Moskus said:

Du kunne jo for eksempel satt på Elko Plus, så ser det fort litt bedre ut. ;) 

 

Du går jo fremover i tid. Dimming er noe automatikken tar seg av, man gjør jo ikke manuelt dimme-arbeid hvis man kan unngå det. ;)

 

Det nærmeste vi kommer til å trykke på en bryter (eller skru på en dimmer) er å si "Alexa, set the living room light to 35%". Ellers har man jo touch-skjermer på strategiske steder. Bryterne er der bare i nødsfall, eller man har besøk som ikke er vant til automasjon.

@Moskus: Touch skjermer på strategiske steder. Noen tips til skjerm/produkter for å henge de opp på veggen? Tror det er på tide å gå bort fra bruk av dagens fysiske knapper snart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Richard Åstrand said:

@Moskus: Touch skjermer på strategiske steder. Noen tips til skjerm/produkter for å henge de opp på veggen? Tror det er på tide å gå bort fra bruk av dagens fysiske knapper snart.....

 

Jeg bruker i hvert fall fire tablets med 3D printer ramme og kabel bak. Helt integrert og ingen synlige kabler. Kjører med en kiosk browser og home assistant + Lovelace.

 

dog savner jeg enda dimmere med Zwave. Gikk for elko pluss og dimmer2, men hadde foretrukket mer digitale brytere, feks med digital skjerm med dimmer som passer rett i elkorammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Richard Åstrand skrev:

@Moskus: Touch skjermer på strategiske steder. Noen tips til skjerm/produkter for å henge de opp på veggen? Tror det er på tide å gå bort fra bruk av dagens fysiske knapper snart.....

Tja... jeg bruker magneter til småskjermer. Fire magneter på veggen og fire på nettbrettet. Har også skjermer stående av seg selv, med en Raspberry PI + touchskjerm inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Åstrand skrev:

Hva slags skjerm/nettbrett er det du bruker? 

Mye forskjellig. Bl.a. Android-nettbrett som var for salg, en 24" touchskjerm som henger på kjøkkenet, nevnte Rasbperry Pi med touchskjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2019 den 20.17, ZoRaC skrev:

 

Det er en vanlig av/på-bryter med en fjær bak vippen på «på-siden». Jeg har brukt doble brytere over alt - den ene styrer da lyset og den andre sender et signal til sentralen (som jeg kan bruke til hva jeg vil). Det er også mulig at den andre vippen styrer et annet lys trådløst (f.eks en annen Dimmer 2 i samme rom). Dimmeren har alltid strøm - bryteren sender bare et av/på-signal til den, den bryter aldri strømmen. Så du styrer den likt fra z-wave sentralen og bryteren, de styres uavhengig av hverandre. :) 

 

Da er 5 stk Fibaro Dimmer 2 og nye brytere med impulsfjær på plass....fungerer utmerket.  :)

 

Nå er det bare å se hvordan jeg kan sette opp bryter på S2 inn i Home Assistant og se hva jeg evt. skal bruke det til. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.1.2019 den 17.12, Terje2 skrev:

 

Da er 5 stk Fibaro Dimmer 2 og nye brytere med impulsfjær på plass....fungerer utmerket.  :)

 

Nå er det bare å se hvordan jeg kan sette opp bryter på S2 inn i Home Assistant og se hva jeg evt. skal bruke det til. 

Men da kan du kun dimme via Fibaro? Du kan ikke dimme lyset på veggbryteren? 
Jeg er ute etter en løsning som kan kobles mot Google Home samtidig som jeg kan dimme fysisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, hvardl said:

Men da kan du kun dimme via Fibaro? Du kan ikke dimme lyset på veggbryteren? 
Jeg er ute etter en løsning som kan kobles mot Google Home samtidig som jeg kan dimme fysisk...

 

Du kan fint dimme med bryteren. Dobbelklikk = fult lys, holde så dimmer den opp og ned. Ikke optimalt, men minimalt brukanes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aleks skrev:

 

Du kan fint dimme med bryteren. Dobbelklikk = fult lys, holde så dimmer den opp og ned. Ikke optimalt, men minimalt brukanes

Takk for raskt svar!
Må du koble Fibaroene opp mot hub eller greier de seg på egenhånd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, hvardl said:

Takk for raskt svar!
Må du koble Fibaroene opp mot hub eller greier de seg på egenhånd? 

 

De greier seg fint på egenhånd, men hvis du ikke kobler dem mot en hub så kan du ikke kontrollere dem med telefon eller automasjon. For å kontrollere med bryter trenger de ikke være koblet til noen hub

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, hvardl said:

Ok, så dersom jeg vil ha de på google home så trenger jeg etterhvert en hub for dette. Takk for svar, var ikke meningen å "hijacke" tråden.

 

Ja, hvis du ønsker google home må du ha en hub - har du smartthings slik de står i systemet ditt fungerer den med dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For min del, det mest verdifylle med produktet er "User manual" for dimmer enheten.

En får ganske detaljert beskrivelse av feilsøking prosess.

Kan absolutt anbefales for feilsøking med alle eksisterende dimmere fra alle produsenter.

 

 

Troubleshooting 230V Dimmer problems.
230V Phase Cutting dimmers can (by their nature of operation) cause problems with some types of
Light fixtures. The 230V Dimmer Standalone unit supports Standard Bulbs, Halogen and (most)
Dimmable LED type lights, but may not always operate correctly with the default settings. The
defaults have been chosen to provide the widest possible range of compatibility, but they may also
cause some unwanted effects. The most common problems are:
- Buzzing Noise from Dimmer or Light Fixture
This is caused by the Dimmer Mode being Leading Edge, and is usually not very prominent.
Try changing the dimmer mode to Trailing Edge Mode by setting Configuration Parameter XX
to Value Y, to solve the problem. Turn the Lights OFF and ON again for the configuration to
take effect!
WARNING! Some light fixtures operate poorly in Trailing Edge mode. If you experience
general instability (not only at Low Dimmer levels) or a loss of usable Dimming range, it’s
recommended to switch back to Leading Edge mode. For some light fixtures, the buzzing
noise is simply not possible to fix!


- Light is unstable at low Dimmer levels
This can be fixed by increasing the MIN level via Configuration Parameter XX. Start by
increasing the MIN level by steps of 5, until the Lights stops flickering at the Minimum
Dimmer level. Then try adjusting the level down 1 step at a time, until the Flickering or
instability returns. Finally increase the MIN level by 1 to get stable Operation.
WARNING! Make sure that the Light will turn ON when the Level is at its minimum. Dial the
Dimmer Level down to the Minimum, and turn the Light OFF. Then turn it back ON and verify
that the light turns ON. If the Light does not turn back ON, or becomes unstable, increase
the Cold Start Minimum Level configuration up until the Dimmer starts consistently at the
Minimum level.


- Light Dimming Range is very Narrow
If the range from MIN level to MAX level is very low (some times not even noticeable) or
only change in the lower part of the dimming range, the culprit is usually one of the
following:
o The Light fixture does not operate well in Trailing Edge Mode. Switch the mode back
to Leading Edge (Configuration Parameter XX, value Y) and check if this solves the
problem (Remember to turn Light OFF and ON to activate the change). Note that in
some cases, buzzing from the Dimmer and/or Light Fixture is impossible to remove
completely.
o The MAX level is too high. Some Light Fixtures have no noticeable dimmer level
change above MAX level 60-70 (in rare cases even lower), and the MAX level should
be adjusted down accordingly. Please note that MIN and MAX level change DOES
NOT affect the “resolution” of the dimming, only the maximum and minimum
voltage output. The resolution is fixed to 99 steps regardless of MIN and MAX settings.

o The MIN level is too high. Note that some Light fixtures will only dim significantly
below a certain level, but may not start stably at that same level. Try adjusting the
MIN level down, but make sure the light turns ON at the MIN level after being
switched off. If the light does not turn ON at the lowest dim level, adjust the Cold
Start Minimum level configuration up until it turns ON consistently. In some rare
cases there is no way to improve the Dimming Range of the Light fixture due to this
problem.


NOTICE! It is very important to know that there are Light Fixtures on the market which claim to be
“dimmable” which in reality is not (or does not perform very well). It is highly recommended that
Light Fixtures intended for Dimming is acquired from Light Fixture professionals or professional
Electrical equipment suppliers with experience with dimmable Light Fixtures. This includes Light
Bulbs and replaceable LED Bulbs as well.

Endret av hkmod25
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.