Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IDlock 150 z-wave modul


Anbefalte innlegg

52 minutes ago, olka said:

Ok. Ut fra det jeg har plukket opp andre steder + manualen så virker det jo som om z-wave modulen sender notifikasjon med denne infoen, så jeg regner med det løser seg med tiden. Setter pris på om du poster hvis du finner ut noe. 

 

Ser ut som eneste info som kommer som notification er "manual unlock" ved innside knapp og z-wave, også sier den "keypad unlock" ved kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke entities er det meningen man skal få med idlock150.xml? Jeg får kun opp lock.id_lock_as_id_lock_150_locked og den står kun som unlocked selv om døren er låst.. (bruker autolåsing)

 

Har siste firmware i Idlock150.

 

zwave.id_lock_as_id_lock_150:

node_id: 34
node_name: ID Lock AS ID Lock 150
manufacturer_name: ID Lock AS
product_name: ID Lock 150
query_stage: Complete
is_awake: true
is_ready: true
is_failed: false
is_info_received: true
max_baud_rate: 40000
is_zwave_plus: true
capabilities: routing,zwave_plus,beaming,frequent
neighbors: 1,2,33,7,11,15,23,24,31
sentCnt: 6
sentFailed: 0
retries: 0
receivedCnt: 1
receivedDups: 0
receivedUnsolicited: 0
sentTS: 2018-11-12 09:49:41:821 
receivedTS: 2018-11-12 09:49:31:812 
lastRequestRTT: 1228
averageRequestRTT: 950
lastResponseRTT: 1316
averageResponseRTT: 1316
battery_level: 100
friendly_name: ID Lock AS ID Lock 150

 

lock.id_lock_as_id_lock_150_locked: (state: unlocked)

 

node_id: 34
value_index: 0
value_instance: 1
value_id: 72057594614153216
friendly_name: ID Lock AS ID Lock 150 Locked

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg endelig fram configmenyen, og jeg tror faktisk alt funker! :) Men jeg har et lite og rart problem: Kodene leses tydeligvis ikke fra dørlåsen, for jeg slettet linjene for kode, og da kom det ikke fram noen nye linjer. Den leser ikke ut masterkoden (regner med at det er det som er enrollment code), og den leser heller ikke ut de andre kodene som er lagt inn der. Er det noen måte å få det fram på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg leste den masterkoden, men ingen andre. (fjernet i config fila)

 

<Value type="raw" genre="user" instance="1" index="1" label="Code 1:" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="<FJERNET>" length="10" />
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Node-RED er et flytdiagram utviklingsverktøy, HASS er Home Assistant pakket sammen i en total pakke med addons o.l.

Bl.a. Home Assistant, OpenHAB og Domoticz er åpen kildekode software for hjemmeautomasjon og disse bruker alle Open Zwave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men støtten for Z-Wave varierer veldig. Node-RED takler låser dårlig, så jeg byttet til Hass (som vel bare er kortformen av Home Assistant, jeg tror du tenker på Hassbian). Men OpenHAB og Domoticz bruker altså OZW. Interessant. For det fins en mye nyere XML til OpenHAB enn til Hass, spørsmålet er bare om den kan "oversettes" til Hass. Den ser iallfall ikke helt lik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Openhab har vel forka ozw med cdjackson og domoticz har vel noen variant også. Litt som soft-forken til Home Assistant nylig.

 

Node-RED er som sagt kun et verktøy for å lage flyt og automasjoner og kan brukes i openhab også, så det har ingen direkte tilknytning til ozw.

 

HASS.IO = docker plattformen med addons til Home Assistant.

Hassbian = legacy plattformen med bare plain install i python virtualenv rett i Debian.

 

XMLen til @sveip ser for meg mer oppdatert ut enn OpenHAB. 

 

https://raw.githubusercontent.com/sveip/open-zwave/master/config/idlock/idlock150.xml

https://raw.githubusercontent.com/openhab/org.openhab.binding.zwave/05d08c332c7967786c76683d17f01b59de22ac31/ESH-INF/thing/idlock/idl150_0_0.xml

https://www.cd-jackson.com/index.php/zwave/zwave-device-database/zwave-device-list/devicesummary/887?layout=openzwave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, jeg skjønner at du har peiling. ;) Menfor legmenn som meg, som ikke kan programmere, virker Node-RED bare som et vanlig automasjonsverktøy, men med et annet grensesnitt.  Den har kanskje ikke direkte tilknytning til OZW, men den støtter det iallfall. Jeg brukte det på Pi-ene mine i det første halvåret jeg hadde Z-Wave-enheter, før jeg gikk over til Home Assistant. Og jeg må bare innrømme at det er å kaste perler for svin å lenke meg til XML-ene, jeg så mer på diskusjonene på OpenHAB-forumet, der det virket som om de fikk til mer enn det som er mulig i Home Assistant. Det jeg virkelig skulle likt å ha, var muligheten til å legge inn og endre koder fra Z-Wave, og gjerne også se hvilken kode/tag som åpner låsen, men det virker ikke som om det er lett å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<!--COMMAND_CLASS_NOTIFICATION_V4 -->
	<!--TODO! -->
	<CommandClass id="113">
		<Value type="list" index="7" genre="config" label="Access Control" units="" size="1" read_only="true">
			<Help>
				Access Control (0x06)
			</Help>
		</Value>
	</CommandClass>

Er vel her det er en jobb å gjøre i så måte for å se hvilke koder som brukes, xml er jo i utgangspunktet ganske selvforklarende hvis man har eksempler, men her stiller jeg litt blankt.

når det gjelder å legge inn koder skjønner jeg egentlig ikke hvorfor det ikke virker, det ser jo ut som muligheten ligger der.

Endret av yrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.