Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave sovner inn kort tid etter plugin restarte.


SveinHa

Anbefalte innlegg

Sitter på en øde øy i Middelhavet med begrenset datakom men sliter med z-wave hjemme. Problemene startet noen timer før avreise og uten at jeg hadde gjort noe med systemet mitt på lang tid (uker). 

 

Det begynte med at enkelte noder ikke lot seg styre selv om de rapporterte energiforbruk o.l. Restartet z-wave plugin og alt så ut til å virke et lite øyeblikk. Ved "test node connectivity on Network" svarte samtlige noder like etter restarte men bare minutter senere uteble responsen fra de fleste... Prøvde betaversjonen av z-wave plugin uten forskjell. Restartet pc (Win10) uten forskjell. Reset z-wave data (mener jeg leste en plass at da ville nettverket bygge seg opp igjen selv) men da forsvant alle noder. Prøvde "Import node info from controller and scan..." og fikk inn 6 av 70 noder... 

 

Måtte bare reise fra hele greiene og slå av et par sikringer for å få noe utstyr til å stoppe så det er ingen krise akkurat nå, huset er dødt men det er greit i noen dager. 

 

Ser for meg at det kjappeste er å ta en runde og ekskludere/inkludere alle noder men det vil jo koste meg en hel dag med events og HS Touch så om noe kunne vært gjort bedre og raskere så ville jeg satt stor pris på tips. 

 

Er forresten Aeon z-stich gen5 og jeg prøvde med Aeotec sin sw og ta backup av den gamle sticken og legge inn på en fabrikkny en men den nye oppførte seg nøyaktig likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å funke for det aller meste, egentlig uten at jeg har gjort stort annet enn å ødelegge... 

 

Når jeg kjører "Import node info From controller..." så får jeg en god del "Warning: Failed to receive z-wave class info..." og en del andre warnings men "Test node connection..." går som et skudd på alle noder. 

 

Tror jeg lar saken ligge til jeg kommer hjem om noen dager... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SveinHa skrev:

Når jeg kjører "Import node info From controller..."

... er jo ikke noe man kjører i hytt og pine?

 

2 timer siden, SveinHa skrev:

men "Test node connection..." går som et skudd på alle noder. 

Det er det viktigste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

er jo ikke noe man kjører i hytt og pine?

Neida, men en god del warnings dukket opp og det betyr jo at noe ikke er helt ok. Bl.a. noen slike som "device have 6 Child nodes and 0 created" og "unable to negotiate S0 security". Tekstene er ikke helt 100 da de er tatt litt på husken men noenlunde i riktig gate i alle fall. Der var også minst en error innimellom og. Tar en mer detaljert gjennomgang i helgen, litt begrensede muligheter fra en strandseng i Middelhavet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjørte debug-logging en tid og analyserte filen med 12500 poster og ingen noder utmerket seg, maxet på 68...

 

Ikea Trådfri har hatt nok en oppdatering og har nå sluttet helt å virke så jeg stappet inn en Conbee II/deConz/JowiHue og fikk det opp å gå igjen.

 

Men Z-Wave er fremdeles ikke helt 100. Test Node Connectivity... funker 100 men responsen i nettet er så som så og enkelte noder ender opp med ukjent status (rødt spørsmålstegn). Hadde 79 noder eller noe sånn som var doblet og uten child devices så disse slettet jeg. De kommer antagelig fra gjentatt import fra zsticken.

 

Hvad nuh?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.