mk1 black limited Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Vi har kjøpt oss arbeid...unnskyld: Hytte, og da må jeg til med litt integrasjon og automatisering. Z-net er oppe og går med HS3 hjemme, men så var det dette med RFXtrx433 da, hva er enkleste og/eller mest stabile måte å få den opp i HS3 hjemme på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 En Silex USB-over-IP sak og VPN? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iblis Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Jeg leste en melding fra Bert et sted hvor han forklarte hvor lett det var å gjøre om en rfxtrx433 til en rfxlan boks ved å koble den til en Raspberry Pi og installere noe software. Skal se om jeg finner den posten når jeg kommer hjem fra jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iblis Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Bert sin post: http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?t=9311&p=67749#p67754 Liten howto: http://domotiga.nl/boards/1/topics/3583 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Ah, fantastisk! Vurderer på å redusere antallet Belkin USB-over-Ethernet-bokser. Hr. Iblis Linux-guru, kan dette gjøres idiotsikkert, slik at det alltid starter opp? ... hvis det er så enkelt, hvorfor kan vi da ikke få et LAN-interface direkte, og oppe bukk over alle tullete USB-tilkoblinger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iblis Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 1 time siden, Moskus skrev: Hr. Iblis Linux-guru, kan dette gjøres idiotsikkert, slik at det alltid starter opp? Ja, det skulle ikke være noe problem å få dette idiotsikkert og stabilt så lenger du skriver all datan rett til ram-minne og ikke på minnekorte på Pien. Jeg har en gammel Raspberry Pi 1 Model B her som bare samler støv da den har blitt byttet ut med en Pi2, så denne kan nok fungere fint for dette formålet. Skal bryne meg på dette i morgen og kanskje skrive en guide Sitat ... hvis det er så enkelt, hvorfor kan vi da ikke få et LAN-interface direkte, og oppe bukk over alle tullete USB-tilkoblinger? Hva mener du nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 9 hours ago, iblis said: 11 hours ago, Moskus said: Hr. Iblis Linux-guru, kan dette gjøres idiotsikkert, slik at det alltid starter opp? Ja, det skulle ikke være noe problem å få dette idiotsikkert og stabilt så lenger du skriver all datan rett til ram-minne og ikke på minnekorte på Pien. Jeg har en gammel Raspberry Pi 1 Model B her som bare samler støv da den har blitt byttet ut med en Pi2, så denne kan nok fungere fint for dette formålet. Skal bryne meg på dette i morgen og kanskje skrive en guide Hurra! Jeg har også noen originale RPier i ymse formater liggende og slenge, så bare kjør på. 9 hours ago, iblis said: Quote ... hvis det er så enkelt, hvorfor kan vi da ikke få et LAN-interface direkte, og oppe bukk over alle tullete USB-tilkoblinger? Hva mener du nå? Det var mer et hjertesukk til Bert. Han finner det sikkert når han begynner å "lurke", jeg skal gi ham et hint om hjemmeautomasjon.no når vi åpner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Ja, har sett den Pi-løsningen. Men da kan jeg ved å forwarde riktig port i brannmuren på hytta (10001) legge til en ny RFXtrx i RFXcom-pluginen på HS3 hjemme og velge TCP (= en eller annen DDNS-adresse) i stedet for USB - eller? Her er forøvrig svaret jeg fikk fra Bert da jeg spurte på HS-forumet: Quote On Linux: Connect the RFXCOM to a RaspberryPI (or another Linux system) and install ser2net.Here an example how to configure ser2net for 2 RFXCOM USB devices:Code:---------Disable Serial Console======================sudo nano /etc/inittabinsert a # sign in front of this line:T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyAMA0 115200 vt100ctrl-OEnterctrl-x Remove console==============sudo nano /boot/cmdline.txtdelete these 2 fields: console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200ctrl-OEnterctrl-x Add ser2net===========sudo apt-get install ser2netsudo nano /etc/ser2net.conf10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT10002:raw:0:/dev/ttyUSB1:38400 8DATABITS NONE 1STOPBITsudo /etc/init.d/ser2net restartAutostart ser2net=================sudo nano /etc/rc.localadd the next line before exit o :/usr/local/sbin/ser2net -n--------- 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 56 minutes ago, mk1 black limited said: Ja, har sett den Pi-løsningen. Men da kan jeg ved å forwarde riktig port i brannmuren på hytta (10001) legge til en ny RFXtrx i RFXcom-pluginen på HS3 hjemme og velge TCP (= en eller annen DDNS-adresse) i stedet for USB - eller? Ja, det er slik jeg leser det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iblis Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Testet det nå ved å bruke ser2net på en Raspberry Pi 1 Model B. Konfigurerte deretter RFXtrx433 enheten på HomeSeer fra å bruke USB på COM port til TCP-IP slik som på bildet under. Fungerer som en drøm Skal la den putre og gå i noen dager for å teste stabiliteten. 3 timer siden, mk1 black limited skrev: Ja, har sett den Pi-løsningen. Men da kan jeg ved å forwarde riktig port i brannmuren på hytta (10001) legge til en ny RFXtrx i RFXcom-pluginen på HS3 hjemme og velge TCP (= en eller annen DDNS-adresse) i stedet for USB - eller? Dette er fullt mulig, men med tanke på sikkerhet ville jeg heller brukt en VPN tunnel til dette da TCP serveren som blir brukt her ikke bruker noen form for autentisering eller kryptering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Ser den, men det blir ikke så himla mye interessant som foregår der uansett. Skal tenke litt på det. Ellers er det bra du har funnet ut at det virker! Ligger et par steg bak deg, installerer Pi-OSet på nytt akkurat nå . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Dumt spørsmål: Kan jeg få én Pi til å håndtere to RFXer? Gjerne på port 10001 og 10003, eller whatever. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iblis Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 4 minutter siden, Moskus skrev: Dumt spørsmål: Kan jeg få én Pi til å håndtere to RFXer? Gjerne på port 10001 og 10003, eller whatever. Ja, dette er ikke noe problem som du ser av eksempelet mk1 ga oss lengre opp i tråden. 10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT 10002:raw:0:/dev/ttyUSB1:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Woho! Det funka! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iblis Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Glimrende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 6 hours ago, iblis said: Ja, dette er ikke noe problem som du ser av eksempelet mk1 ga oss lengre opp i tråden. 10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT 10002:raw:0:/dev/ttyUSB1:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT D'oh! Lese, faktisk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 Mnja, det fungerer tilsynelatende, men jeg får relativt mange slike i loggen: apr-20 14:04:08 RFXCOM 30 (CheckTransceivers) transceiver #5 info: resynced apr-20 14:04:08 RFXCOM Error: 30 (CheckTransceivers) transceiver #5 RecTRXChar returned an error. apr-20 14:04:08 RFXCOM Error: 30 (RecTRXChar) NULL byte received in packet length byte. Hva med deg @iblis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iblis Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 I følge loggen har jeg ikke fått noen feilmeldinger fra RFXCOM etter jeg gikk over til TCP/IP. Men når det er sagt så har jeg heller ikke aktivert debug logging i RFXCOM pluginen. Hva er dine innstillinger der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 Har level 0. Men nå går jo jeg via Internet til en 4g-ruter på mobilt bredbånd, så det er jo litt sært kanskje. Akkurat nå er det en stund siden jeg fikk disse feilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Kan være dårlig dekning, men det enkleste er å spørre Bert selv på [email protected] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 21. april 2016 Forfatter Del Skrevet 21. april 2016 Som sagt så gjort, kontakt opprettet med Bert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fermate Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Hater å være gledesdreper, men jeg har altså 2 stk BELKIN #F5L009 V2 liggende så du kan få dene ene for halv pris... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 23. april 2016 Forfatter Del Skrevet 23. april 2016 Har et par til overs jeg også, men det er litt problematisk å bruke dem fra HS hjemme til hytta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fermate Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Hvorfor det? Går ikke det over VPN? Blir trafikken for stor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 24. april 2016 Forfatter Del Skrevet 24. april 2016 Hadde egentlig tenkt til å unngå VPN, men får se om Bert får til en løsning først. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.