Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dobbeltsjekk før jeg kobler Fibaro FGD-212 uten bryter


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en Z-Stick og et par Fibaro FGD-212 i posten, og så er jeg en liten tanke forvirret. Litt mer enn vanlig... ? Jeg skal bruke denne uten noen vanlige brytere (lagt oppe i en av spotkassene, der strømmen kommer inn og så går videre til de andre spotene). Jeg skal styre det med en trådløs bryter og pc-en, så vanlig bryter trengs ikke. Logisk sett burde jeg da koble N både til Fibaroen og til den ene lederen til lampene, og så L inn på Fibaroen og den ved siden av N, som i bruksanvisningen er merket "output terminal of the Dimmer 2 (controlling connected light source)". Stemmer det? Greit å dobbeltsjekke med de som har koblet sånne dimmere før, det er jo litt dyrt å brenne en dimmer fordi jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mastiff skrev:

og så er jeg en liten tanke forvirret. Litt mer enn vanlig... 1f609.png

Ja, det sier de alle! :D

 

3 minutter siden, Mastiff skrev:

Greit å dobbeltsjekke med de som har koblet sånne dimmere før, det er jo litt dyrt å brenne en dimmer fordi jeg har misforstått noe.

Elektrikeren din forstår dette utmerket... ;)

 

Men om du skal bruke en vanlig bryter eller ikke betyr ingenting. Den vanlige bryteren kobles på S1/2 og Sx.

5 minutter siden, Mastiff skrev:

Logisk sett burde jeg da koble N både til Fibaroen og til den ene lederen til lampene, og så L inn på Fibaroen og den ved siden av N

Kan du tegne dette? Det var litt vanskelig å følge forklaringen...

 

... og vil det da se ut som en av disse:

jgFzxuV.png

 

Med 2-wire står altså dimmeren i serie med pæren. Anbefales kun hvis du bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er morsom, du! De tre elektrikerne jeg har hatt i huset og på hytta, har måttet bruke et Jeopardy-hjelpemiddel (ring en venn...) før de våget å koble en Nexa WMR-3500! ? Det er ikke akkurat vanlig med hjemmeautomasjon ute på "bøgda", vet du! ?

 

Jeg trodde det var noe sånt, men jeg tar vel feil (det var derfor jeg spurte - hadde jeg vært sikker, som med Nexa-dimmere, ville jeg bare koblet):

 

Fibaro-kobling.jpg

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mastiff skrev:

 

Jeg trodde det var noe sånt, men jeg tar vel feil (det var derfor jeg spurte - hadde jeg vært sikker, som med Nexa-dimmere, ville jeg bare koblet):

 

Fibaro-kobling.jpg

Hvor er lyspæren din?

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Tenker du at L og N til høyre øverst der er koblet til lyspæren?

 

Da blir det som nederst til høyre i bildet mitt over. De to horisontale strekene merket N og L kommer fra huset og kan fortsette til andre uttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, simultanposting. Ja, L og N øverst til venstre er strøm inn, og L og N øverst til høyre går til den sammenkoblede "sløyfa" av 12-16 LED-trafoer som skal styres. Og dette skal ikke videre til noen andre uttak. Bare inn fra strøm tilførselen og ut til LED-sløyfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket greit det, det eneste er at bryteren ikke virker som jeg hadde ventet (jeg skal egentlig ikke brukre bryter, men jeg trengte det bare for å se om det sendes signaler fra dimmeren til systemet når den endres, signaler den veien vil jeg jo få bruk for når jeg får ID Lock i gang). Når jeg slår av bryteren koblet til S1 (diagrammet med 3 wire, single switch) skjer ikke noe. Når jeg så slår den på igjen, endrer det dimmingen. Er meningen at man skal bruke en dobbeltbryter der den ene er fjærbelastet, så S2 slår av og på, mens S1 dimmer?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt en titt på: http://manuals.fibaro.com/fgd-212/

Controlling using an external switch

Momentary switch (after releasing the switch a spring automatically pushes back and disconnects the switch):

  • Turning the light ON/OFF: change the position of switch no. 1. The Dimmer 2 will be activated always at previously set brightness level.
  • Brightening/dimming the light: hold switch no. 1 down. When the switch is held down, the Dimmer 2 will always reach the extreme value of 1% or 99%.
  • Turning the light ON completely: fast double-click switch no. 1. The Dimmer 2 will set the load at 99%.

Toggle switch (operates as a two-position switch, it has no spring that would set one position of the switch):

  • Turning the light ON/OFF: toggle switch no. 1. The Dimmer 2 will be activated always at previously set brightness level.
  • Turning the light ON completely: toggle twice switch no. 1. The Dimmer 2 will set the load at 99%.

Kan styres av: 20. Switch type

 

Choose between momentary, toggle and roller blind switch.

Available settings:
0 – momentary switch
1 – toggle switch
2 – roller blind switch – two switches operate the Dimmer 2 (S1 to brighten, S2 to dim)
Default setting: 0
Parameter size: 1 [byte]

Med mindre du har gjort noe aktivt er default momentary switch.

 

Endret av Johs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Mastiff skrev:

Aha. Greit, takk. Jeg måtte endret oppsettet på bryteren. Da har jeg iallfall svaret, selv om jeg ikke kan endre noe på det med min programvare. Fins det en enkel programvare som kan brukes til å endre sånne innstillinger?

 

Hvilket programvare bruker du sammen med Z-Stick? 

 

Du kan alltids loade opp z-sticken i OpenZwave, forandre på parameteren du trenger og deretter flytte Z-Sticken tilbake til din programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, takk! Jeg bruker EventGhost, men OpenNetHome er koblet til Z-Sticken og fungerer som en tolk for alt som kommer inn og skal ut til Z-Wave-enheter. Men da prøver jeg med OpenZwave.

 

Edit: Jeg bruker også Girder 5.1, men den har heller ikke innebygd støtte for Z-Wave.

Endret av Mastiff
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.