Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge til ID lock


Salvesen

Anbefalte innlegg

Den 7.11.2016 klokken 15.03, iceball skrev:

Litt off topic, men noen som har fungerende oppsett av ID-lock i HS som vil dele litt? Tenker da først og fremst på RFID-biten.

Lurer også på hvordan jeg kan vise status på config parameter i "Door Lock Mode" (atuo lock eller manual lock). Klarer å endre denne via eventer som jeg har laget, men ikke vise hva faktisk status er.

 

Drar opp denne igjen. Noen som har litt info / hjelp med hvordan styre og se status på låsene på en god måte med HomeSeer? Ref. funksjonsmatrisen her: https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, iceball skrev:

 

Drar opp denne igjen. Noen som har litt info / hjelp med hvordan styre og se status på låsene på en god måte med HomeSeer? Ref. funksjonsmatrisen her: https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf

Når du legger låsen til i HS3, får du subdevice for å låse/åpne. Jeg har laget en ekstra subdevice som angir om autolås er på eller ikke, og tilhørende event som sender signal til IDlock om å skru av/på autolås når den virtuelle devicen endres. Så det blir en proxy for å slå av/på autolås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, psv021 skrev:

Når du legger låsen til i HS3, får du subdevice for å låse/åpne. Jeg har laget en ekstra subdevice som angir om autolås er på eller ikke, og tilhørende event som sender signal til IDlock om å skru av/på autolås når den virtuelle devicen endres. Så det blir en proxy for å slå av/på autolås.

Det har jeg også satt opp, men statusen på den virtuelle låsen er basert på hva HS tror er siste gjeldende og ikke hva som polles via z-wave. Har du fått til det?

 

Har foreløpig heller ikke fått til å endre code eller status fra RFID, men har så mye andre enheter som jeg flytter over om dagen at jeg ikke har tid til å granske dette så nøye enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, iceball skrev:

Det har jeg også satt opp, men statusen på den virtuelle låsen er basert på hva HS tror er siste gjeldende og ikke hva som polles via z-wave. Har du fått til det?

 

Har foreløpig heller ikke fått til å endre code eller status fra RFID, men har så mye andre enheter som jeg flytter over om dagen at jeg ikke har tid til å granske dette så nøye enda.

Nei, det har jeg ikke fått til. Så når det gjelder autolås er det (hos meg i alle fall) ikke to-veis... Har heller ikke fått til å skifte kode. Jeg irriterer meg fortsatt litt over at IDlock bare støtter 1 (2) koder. Vi bruker bare kode her i huset (gidder ikke bære rundt på en RFID-tag, og ungene kommer garantert til å miste den også). Kode funker fint for alle, men alle må ha samme kode...

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Salvesen skrev:

Det eneste jeg ikke får til er å få opp låsen som en device i amazon echo.

Nei, ikke jeg heller. Jeg tror det er fordi Alexa foreløpig kun kan forstå "On", "Off" og "Dim" kommandoer hvis du bruker APIen.

 

Det er mulig at Skill'en vil kunne forstå det: "Alexa, tell HomeSeer to unlock the front door", for da er det HomeSeer som får beskjeden "unlock the front door".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Nei, ikke jeg heller. Jeg tror det er fordi Alexa foreløpig kun kan forstå "On", "Off" og "Dim" kommandoer hvis du bruker APIen.

 

Det er mulig at Skill'en vil kunne forstå det: "Alexa, tell HomeSeer to unlock the front door", for da er det HomeSeer som får beskjeden "unlock the front door".

 

Det tror jeg stemmer. Jeg har ikke ID-lock, så dette er generelt. Jeg har fikset noen tilsvarende problemer ved å endre under "status graphics" på devicene til on/off. Du kan også lage en virtuell device, som du styrer med Alexa, og som så trigger en event i homeseer som låser/opp. F.eks. "Alexa, turn on lock". Tror ikke det blir bedre per i dag dersom du skal slippe å si "Tell Homeseer to".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎19‎.‎11‎.‎2016 klokken 7.18, Moskus skrev:

Nei, ikke jeg heller. Jeg tror det er fordi Alexa foreløpig kun kan forstå "On", "Off" og "Dim" kommandoer hvis du bruker APIen.

 

Det er mulig at Skill'en vil kunne forstå det: "Alexa, tell HomeSeer to unlock the front door", for da er det HomeSeer som får beskjeden "unlock the front door".

 

Aha, mulig det ligger der ja! Nå er jeg ikke så bevandret i homeseer for øyeblikket men er det mulig å endre navn på kommandoene til on/off? Evt lage nye? 

Men sant som du sier, den forstår omveien via homeseer og unlock men det er jo litt tungvindt :)

 

 

Den ‎19‎.‎11‎.‎2016 klokken 8.53, DiderikFrom skrev:

 

Det tror jeg stemmer. Jeg har ikke ID-lock, så dette er generelt. Jeg har fikset noen tilsvarende problemer ved å endre under "status graphics" på devicene til on/off. Du kan også lage en virtuell device, som du styrer med Alexa, og som så trigger en event i homeseer som låser/opp. F.eks. "Alexa, turn on lock". Tror ikke det blir bedre per i dag dersom du skal slippe å si "Tell Homeseer to".

 

Hm dette virket jo spennende! Da har vi ett prosjekt idag også, helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som vet hvordan jeg holder kontroll på hvem som åpner døren? Ser bare ut til jeg får feil hele tiden, både om jeg låser opp fra innsiden eller via rfid fra utsiden. 

 

Vill egentlig sende meg selv mail når noen åpner uten at det er min RFID.

Nov-28 3:46:40 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)

 

 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Salvesen skrev:

Noen som vet hvordan jeg holder kontroll på hvem som åpner døren? Ser bare ut til jeg får feil hele tiden, både om jeg låser opp fra innsiden eller via rfid fra utsiden

Jeg vet ikke engang om IDlock har denne muligheten.

 

... men feilmeldingen din kan tyde på at du burde ha en device ekstra. Mulig du skal prøve å kjøre en rescan (med controller ikke så langt fra låsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg vet ikke engang om IDlock har denne muligheten.

 

... men feilmeldingen din kan tyde på at du burde ha en device ekstra. Mulig du skal prøve å kjøre en rescan (med controller ikke så langt fra låsen).

 

Hm ja kanskje jeg mangler noe! Skal prøve å flytte litt rundt å kjøre på ny i dag :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2016 at 20:53, iceball said:

Det har jeg også satt opp, men statusen på den virtuelle låsen er basert på hva HS tror er siste gjeldende og ikke hva som polles via z-wave. Har du fått til det?

 

Har foreløpig heller ikke fått til å endre code eller status fra RFID, men har så mye andre enheter som jeg flytter over om dagen at jeg ikke har tid til å granske dette så nøye enda.

Lagde en kjapp guide på hvordan endre PIN kode på ID Lock med HomeSeer. Døren være i ulåst posisjon for at den skal kunne endre på PIN koder. 

Virker som dette er en sikkerhet instilling på ID Lock siden en heller ikke får endre kode på displayet når døren er låst.

https://www.intin.no/endre-pin-kode-pa-id-lock-med-homeseer/ 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Salvesen said:

Noen som vet hvordan jeg holder kontroll på hvem som åpner døren? Ser bare ut til jeg får feil hele tiden, både om jeg låser opp fra innsiden eller via rfid fra utsiden. 

 

Vill egentlig sende meg selv mail når noen åpner uten at det er min RFID.


Nov-28 3:46:40 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)

 

 

Feilmeldingen du får oppstår når du låser opp døra med PIN koden. Dette lager en notification event med ID 6 på "Access control notification". Som standard har ikke HomeSeer noen tekst eller verdi på dette feltet.

 

For å fikse, gå inn på "Access control notification" og over til "Status Graphics" fanen. Scroll ned på siden og trykk på "Add new Single Value". En ny verdi med ID 5 har dukket opp. Endre denne til status, og endre ID fra 5 til 6. Skriv inn en tekst som skal dukke opp og problemet er fikset. Capture.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kad skrev:

 

Feilmeldingen du får oppstår når du låser opp døra med PIN koden. Dette lager en notification event med ID 6 på "Access control notification". Som standard har ikke HomeSeer noen tekst eller verdi på dette feltet.

 

For å fikse, gå inn på "Access control notification" og over til "Status Graphics" fanen. Scroll ned på siden og trykk på "Add new Single Value". En ny verdi med ID 5 har dukket opp. Endre denne til status, og endre ID fra 5 til 6. Skriv inn en tekst som skal dukke opp og problemet er fikset. Capture.PNG

 

Jeg får faktisk samme kode uavhengig av opplåsning, om det er fra innsiden med knapp eller RFID. Brukte ikke kode panel denne gangen. 

 

Vill det si at det bare finnes en "mode" på åpning slik at en umulig kan få med seg hvem som åpnet?

 

Her er hva som ble gjort under: 

-Åpnet med knapp

-Dør låser selv

-Åpner med RFID

-Dør låser selv

 

Alt gir samme error. 


Nov-28 3:46:41 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Locked
Nov-28 3:46:40 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)
Nov-28 3:46:36 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Unlocked
Nov-28 3:46:35 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)
Nov-28 3:46:30 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Locked
Nov-28 3:46:29 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)
Nov-28 3:46:26 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Unlocked
Nov-28 3:46:23 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kad skrev:

Feilmeldingen du får oppstår når du låser opp døra med PIN koden. Dette lager en notification event med ID 6 på "Access control notification". Som standard har ikke HomeSeer noen tekst eller verdi på dette feltet.

Oi, da lærte jeg også noe nytt!

Litt vanskelig når (nesten?) samme feilkode henviser til manglende device...

 

 

7 minutter siden, Salvesen skrev:

Alt gir samme error. 

Mangler du "Notification" devicen? I så fall -> Rescan. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Salvesen said:

 

Jeg får faktisk samme kode uavhengig av opplåsning, om det er fra innsiden med knapp eller RFID. Brukte ikke kode panel denne gangen. 

 

Vill det si at det bare finnes en "mode" på åpning slik at en umulig kan få med seg hvem som åpnet?

 

Her er hva som ble gjort under: 

-Åpnet med knapp

-Dør låser selv

-Åpner med RFID

-Dør låser selv

 

Alt gir samme error. 



Nov-28 3:46:41 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Locked
Nov-28 3:46:40 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)
Nov-28 3:46:36 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Unlocked
Nov-28 3:46:35 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)
Nov-28 3:46:30 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Locked
Nov-28 3:46:29 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)
Nov-28 3:46:26 PM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave door Set to Unlocked
Nov-28 3:46:23 PM	 	Z-Wave Error	Notification Report from node 3 for type Access Control Notification received, but the corresponding device Node ID cannot be found. (2, Type=6)

 

 

Virker som at feilmeldingen klager på at den ikke finner status ID 2 på type 6 (Access Control Notification).

 

Kunne du sende ett bilde over Status Graphics på Access Control Notification på ID Lock? Kan hende du mangler status på "Manual Unlock Operation", som også er innvendig låseknapp om jeg husker riktig. Se bildet for standard innstillinger, utenom ID 6. 

Capture.PNG

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kad skrev:

 

Virker som at feilmeldingen klager på at den ikke finner status ID 2 på type 6 (Access Control Notification).

 

Kunne du sende ett bilde over Status Graphics på Access Control Notification på ID Lock? Kan hende du mangler status på "Manual Unlock Operation", som også er innvendig låseknapp om jeg husker riktig. Se bildet for standard innstillinger, utenom ID 6. 

Capture.PNG

 

 

 

 

Ser ut til at jeg faktisk mangler en device, altså access control notification. Her er hva jeg har: 

 

 

homeseer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Salvesen said:

 

Ser ut til at jeg faktisk mangler en device, altså access control notification. Her er hva jeg har: 

 

 

homeseer.png

 

Kan hende enheten for Access Control Notificatino er skjult. Kunne du trykke på knappen "Show All" for å vise alle enheter. Dobbelsjekk også at den viser alle enheter under "Device Type".

 

Har du oppdatert Z-Wave plugin samt HomeSeer programvare? ID Lock bruker en relativt ny versjon av kommando klassen "notification" (V4). Kan hende HomeSeer ikke opprettet riktig enheter siden Z-Wave plugin ikke var oppdatert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Kad said:

Vill det si at det bare finnes en "mode" på åpning slik at en umulig kan få med seg hvem som åpnet?

 

I følge teknisk manual til ID Lock skal RF Unlock Operation ha med en event parameter som inneholder RFID Index Info. Kan hende denne kan brukes til å se hvilken RFID brikke som ble benyttet ved å låse opp døra. Har prøvd å få denne til å vise i HomeSeer, men intet hell. Mulig at det kan gjøres med script. 

 

Det er også en event parameter på Keypad Unlock Operation som mest sannsynlig viser hvilken kode ble benyttet. (Master eller Service kode)Capture.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kad skrev:

 

Kan hende enheten for Access Control Notificatino er skjult. Kunne du trykke på knappen "Show All" for å vise alle enheter. Dobbelsjekk også at den viser alle enheter under "Device Type".

 

Har du oppdatert Z-Wave plugin samt HomeSeer programvare? ID Lock bruker en relativt ny versjon av kommando klassen "notification" (V4). Kan hende HomeSeer ikke opprettet riktig enheter siden Z-Wave plugin ikke var oppdatert. 

 

Homeseer skal iallefall ha siste versjon, mulig plugin ikke er av siste type. Dette må jeg sjekke. 

 

Takk for god info! Fant ingenting ved verken show all og alt er checked. Skal undersøke litt videre når jeg kommer hjem, ser iallefall ut som det kan foreligge en mulighet :) Alternativt kan jeg bare droppe alle andre RFID og kun gi ut kode til folk slik at jeg bare trenger å sjekke på om kode er brukt for å gi beskjed at noen er i leiligheten. Min RFID får de ikke tak i :P

 

EDIT: Litt dumt spørsmål, men hvordan oppdaterer en plugin? Finner ikke noe knapp eller noe slikt inne på manage. Ser den er gammel, 3.0.1.87 og finner release notes for 1.95 på ett forum og posten er fra juni 2015 :o

Endret av Salvesen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Salvesen said:

 

Homeseer skal iallefall ha siste versjon, mulig plugin ikke er av siste type. Dette må jeg sjekke. 

 

Takk for god info! Fant ingenting ved verken show all og alt er checked. Skal undersøke litt videre når jeg kommer hjem, ser iallefall ut som det kan foreligge en mulighet :) Alternativt kan jeg bare droppe alle andre RFID og kun gi ut kode til folk slik at jeg bare trenger å sjekke på om kode er brukt for å gi beskjed at noen er i leiligheten. Min RFID får de ikke tak i :P

 

EDIT: Litt dumt spørsmål, men hvordan oppdaterer en plugin? Finner ikke noe knapp eller noe slikt inne på manage. Ser den er gammel, 3.0.1.87 og finner release notes for 1.95 på ett forum og posten er fra juni 2015 :o

 

Tror faktisk du har siste versjon. Den versjonen av Z-Wave plugin jeg har på en sentral her er 3.0.1.87. Du finner oppdateringen på Plug-Ins > Manage. Det skal dukke opp en liten sjekkboks ved siden av Plug-Ins som har en ny oppdatering. Når en er avkrysset dukker det opp ett vindu for å starte oppdatering.

 

Har du prøvd å pare inn dørlåsen på nytt? Eller kjørt en rescan som @Moskus nevnte? Kan hende det fikser problemet med at Access Control Notification mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kad skrev:

Har du prøvd å pare inn dørlåsen på nytt? Eller kjørt en rescan som @Moskus nevnte? Kan hende det fikser problemet med at Access Control Notification mangler. 

Hvis du har god nok kontakt mellom controller og dørlås, skal det være tilstrekkelig med en rescan. En rescan gjør omtrent det samme som inkluderingsprosessen, altså spør noden om hvilke egenskaper den har og oppretter device'r deretter. Den store forskjellen er at en ekskludering resetter de fleste Z-wave noder tilbake til fabrikkinnstillinger, noe en rescan selvfølgelig ikke gjør.

 

Det er i minste verdt å prøve først, for det er minst arbeid. ;) 

 

5 minutter siden, Kad skrev:

Tror faktisk du har siste versjon. Den versjonen av Z-Wave plugin jeg har på en sentral her er 3.0.1.87. Du finner oppdateringen på Plug-Ins > Manage. Det skal dukke opp en liten sjekkboks ved siden av Plug-Ins som har en ny oppdatering. Når en er avkrysset dukker det opp ett vindu for å starte oppdatering.

Beta-versjon 1.95 løser noen småbugs (bl.a. med assosiering) som finnes i 1.87. Den burde være stabil nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Moskus said:

Beta-versjon 1.95 løser noen småbugs (bl.a. med assosiering) som finnes i 1.87. Den burde være stabil nok.

 

Intressant, har hatt en del bugs og problemer med Fibaro Dimmer 2 angående assosiering. Takker for tipset! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.