Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge til ID lock


Salvesen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som har lagt id lock til nettverket uten problemer? Jeg har prøvd å legge den til en håndfull av ganger nå, setter den i inclusion mode som beskrevet av id lock men homeseer finner ingenting. Jeg kjører forresten pi2 med uzb1 om det har noe å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, psv021 skrev:

Har lagt til to stk uten problemer. Men det ble nevnt i en annen tråd at HS krever direktetilgang til IDlock, altså ikke via en annen node. Jeg bruker også UZB1.

 

Litt usikker på hva du mener med det siste der. Må den legges til på en annen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er usikker selv, men rådet som har kommet i andre tråder er at kontrolleren må være i nærheten av låsen (altså rent fysisk). Jeg syntes dette var rart, fordi jeg hadde ingen problemer med å legge til mine selv om kontrolleren står i en annen etasje enn låsene - men da er forklaringen kanskje at IDlock var noe av det første jeg la til i nettverket mitt, og at det da sannsynligvis var direkteforbindelse mellom IDlock og kontrolleren (altså ikke via andre noder som videresender signalet).

 

Men her er jeg på tynn is, det kommer sikkert andre med litt mer kunnskap på banen etter hvert :)

 

Ellers, sånn for å sjekke det ut: Du har satt i z-wavemodul, og du har batterier i alle holderne, og du får riktige lys osv når du setter IDlock i inclusion? Mulig du kan prøve "non-secure" når du inkluderer - det var snakk om det på Fibaro HC2 en stund i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, psv021 skrev:

Nei, jeg er usikker selv, men rådet som har kommet i andre tråder er at kontrolleren må være i nærheten av låsen (altså rent fysisk). Jeg syntes dette var rart, fordi jeg hadde ingen problemer med å legge til mine selv om kontrolleren står i en annen etasje enn låsene - men da er forklaringen kanskje at IDlock var noe av det første jeg la til i nettverket mitt, og at det da sannsynligvis var direkteforbindelse mellom IDlock og kontrolleren (altså ikke via andre noder som videresender signalet).

 

Men her er jeg på tynn is, det kommer sikkert andre med litt mer kunnskap på banen etter hvert :)

 

Ellers, sånn for å sjekke det ut: Du har satt i z-wavemodul, og du har batterier i alle holderne, og du får riktige lys osv når du setter IDlock i inclusion? Mulig du kan prøve "non-secure" når du inkluderer - det var snakk om det på Fibaro HC2 en stund i alle fall...

 

Mulig jeg kan flytte den nærmere ja, får ta opp tråden igjen i morgen å prøve :) Er min første også, så alt er helt nytt for meg. 

 

Modul og batterier er på plass og lys er etter hva jeg kan se korrekt. Prøvde non-secure, men det står spesifikt at det ikke fungerer på låser, så det gikk galne veien det også :P

Evt får jeg ta kontakt med support på id lock :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Salvesen skrev:

Modul og batterier er på plass og lys er etter hva jeg kan se korrekt. Prøvde non-secure, men det står spesifikt at det ikke fungerer på låser, så det gikk galne veien det også :P

Evt får jeg ta kontakt med support på id lock :)

 

Prøv å ta en ekskludering av låsen først, så en inkludering. På denne måten resetter du z-wave modulen i tilfelle den har vært inkludert fra før. Da vil den aldri komme opp når du prøver å inkludere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iblis skrev:

 

Prøv å ta en ekskludering av låsen først, så en inkludering. På denne måten resetter du z-wave modulen i tilfelle den har vært inkludert fra før. Da vil den aldri komme opp når du prøver å inkludere den.

 

aha, det kan jeg prøve ja! Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle koble min IdLock opp så måtte jeg resette og deretter aktivere z-wave modulen i låsen et par ganger før jeg fikk kontakt med min smartthings.

På 3 forsøke gikk det kun et par sek. før de koblet.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at den låsen skal inkluderes "secure"

Jeg har erfart at slike noder er veldig kresne på avstanden til Z-wave kontrolleren når de inkluderes.

-jeg mener noen har nevnt 60cm (!)

 

Jeg har selv et problem med en dørlås da denne er vanskelig å "ta med ned i kjelleren" da den allerede er skrudd inn i døra.

Jeg trodde først det var et problem med versjonen av z-wave kontrolleren min og har inkludert den på en ny kontroller inntil videre.

Men nå har jeg planer om å bruke en lengre USB kabel (om en Zilex USB over nett boks)  og forsøke å inkludere den når kontrolleren er helt ute ved døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fermate skrev:

Jeg regner med at den låsen skal inkluderes "secure"

Jeg har erfart at slike noder er veldig kresne på avstanden til Z-wave kontrolleren når de inkluderes.

-jeg mener noen har nevnt 60cm (!)

 

Jeg har selv et problem med en dørlås da denne er vanskelig å "ta med ned i kjelleren" da den allerede er skrudd inn i døra.

Jeg trodde først det var et problem med versjonen av z-wave kontrolleren min og har inkludert den på en ny kontroller inntil videre.

Men nå har jeg planer om å bruke en lengre USB kabel (om en Zilex USB over nett boks)  og forsøke å inkludere den når kontrolleren er helt ute ved døra

 

Eneste grunnen for at det skal hjelpe å sette kontrolleren nærmere låsen er at signaloverføringen skal gå raskere da sikkerhet-kommandoklassen går på tid under intervjuet. I et normalt sunt mesh nettverk skal ikke dette være nødvendig hvis du har en kontroller med 500 brikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er klart at det er mange muligheter til at mitt nettverk ikke er "sunt";

77 noder som har overlevd et par kontroller bytter og mye annen eksperimentering ;)

 

Da jeg la til 4 Fibaro røykvarslere nå sist var det i hvert fall helt umulig å legge dem til uten å ta dem med ned til kontrolleren.

 

Si meg gjør doktor @iblis hjemmebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fermate skrev:

Ja det kan stemme at den bruker for lang tid og at HS "timer ut" før den blir inkludert ordentlig.

Problemet er at det er samme kontroller jeg bruker begge steder; UZB1, ble ikke de levert med 500 brikke helt fra starten?

 

Jo, UZB1 er med 500 brikken.

 

Grunnen for at jeg sier 500 brikken skal takle dette i et sunt nettverk er at den kommer med en teoretisk signalrekkevidde på 150m uten hindringer (300 brikken var bare 50m),  250% mer båndbredde og hvor sikkerhet-kommandoklassen har blitt en del av alle nye enheter som støtter z-wave+ protokollen. 

 

4 minutter siden, Fermate skrev:

Men det er klart at det er mange muligheter til at mitt nettverk ikke er "sunt";

77 noder som har overlevd et par kontroller bytter og mye annen eksperimentering ;)

 

Da jeg la til 4 Fibaro røykvarslere nå sist var det i hvert fall helt umulig å legge dem til uten å ta dem med ned til kontrolleren.

 

Det skal være en funksjon du kan aktivere som jeg tror kom i Z-Wave Plugin v3.0.1.50 som lar deg logge mer trafikk mellom nodene i HS3 loggen. Hvis du aktiverer denne funksjonen kan du få en indikasjon på hvor stor trafikk det er i nettverket ditt. 

 

Du kan også lage en z-wave event i HS3 som deaktiverer all polling til nodene. Denne kan være fin å aktivere før du inkluderer noder som krever sikkerhet-kommandoklassen.

 

Sitat

Si meg gjør doktor @iblis hjemmebesøk?

 

Jeg kommer jo innom for å hente DOTene mine i førsten av desember :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men noen som har fungerende oppsett av ID-lock i HS som vil dele litt? Tenker da først og fremst på RFID-biten.

Lurer også på hvordan jeg kan vise status på config parameter i "Door Lock Mode" (atuo lock eller manual lock). Klarer å endre denne via eventer som jeg har laget, men ikke vise hva faktisk status er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Salvesen skrev:

Til info fikk jeg beskjed om at secure enheter bør legges til <3m fra node. Da blir det flytting av kontroller i dag så får en se om det hjelper :) 

Hos meg fungerte det greit med dør > 3 m fra Z-stick, men hadde bare 5-10 andre enheter på den da så var begrenset med trafikk. Ser nå at den ser ut som den er litt syk, men dette skyldes nok at batteriene er tomme. Så "tomt" batteri kan være en skyld også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iceball skrev:

Hos meg fungerte det greit med dør > 3 m fra Z-stick, men hadde bare 5-10 andre enheter på den da så var begrenset med trafikk. Ser nå at den ser ut som den er litt syk, men dette skyldes nok at batteriene er tomme. Så "tomt" batteri kan være en skyld også.

 

Jeg har ingen noder så langt, dette er den første som skal inn. Ble ingen forbedring med å flytte kontroller nærmere dessverre og har skiftet batterier selv om de er så og si nye. 

Ser nok ut til at det er modulen som er død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

I menyen. View -> Log (nr 3 fra toppen). :)

 

Takker, skal ta en kikk når jeg kommer meg hjem :) Siden jeg ikke har noen noder fra før tenker jeg å stikke innom clas'ern etter jobb å kjøpe en magnetkontakt bare for å sjekke at jeg får lagt til noe. Kan jo ligge i andre enden også tenker jeg. Synd de bare har strips på lager på min clas, de er jo helt hinsides dyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.11.2016 klokken 12.27, Salvesen skrev:

 

Takker, skal ta en kikk når jeg kommer meg hjem :) Siden jeg ikke har noen noder fra før tenker jeg å stikke innom clas'ern etter jobb å kjøpe en magnetkontakt bare for å sjekke at jeg får lagt til noe. Kan jo ligge i andre enden også tenker jeg. Synd de bare har strips på lager på min clas, de er jo helt hinsides dyre. 

 

Ble ikke helt tid før i dag, dette er alt jeg får: 

Nov-14 1:16:19 PM	 	Z-Wave Error	Error reported in the Add Node response object - Add Node failed.

 

Har lagt til en aeon labs bryter i dag uten problemer, så det blir nok bytte av modul tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.