Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge til ID lock


Salvesen

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Salvesen said:

Er det "scan existing devices" dere refererer til? Er ikke helt oppe i homeseer verden enda :)

 

Trykk deg inn på enheten som heter "Entry Control" i home skjermen. Gå til Z-Wave fanen og trykk på Rescan knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kad skrev:

 

Trykk deg inn på enheten som heter "Entry Control" i home skjermen. Gå til Z-Wave fanen og trykk på Rescan knappen.

 

Jeg gikk faktisk for den måten jeg etterspurte og det funket! Flyttet ikke på noe da jeg er på jobb, så nå er den på plass :D

 

Jeg har vanvittig mange statuser forresten så dette virker lovende :D

Endret av Salvesen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Salvesen said:

 

Jeg gikk faktisk for den måten jeg etterspurte og det funket! Flyttet ikke på noe da jeg er på jobb, så nå er den på plass :D

 

Jeg har vanvittig mange statuser forresten så dette virker lovende :D

 

Godt du fikk den til! 

 

ID Lock bruker desverre ikke alle statusene, bare noen få av dem. Dette inkluderer Manual Lock Operation (1), Manual Unlock Operation (2), RF Unlock Operation (4), Keypad Unlock Operation (6). Husk at både opplåsing via kodepanel og z-wave aktiverer Keypad Unlock Operation. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kad skrev:

 

Godt du fikk den til! 

 

ID Lock bruker desverre ikke alle statusene, bare noen få av dem. Dette inkluderer Manual Lock Operation (1), Manual Unlock Operation (2), RF Unlock Operation (4), Keypad Unlock Operation (6). Husk at både opplåsing via kodepanel og z-wave aktiverer Keypad Unlock Operation. 

 

Ai, denne kan bli tricky! Vill jo ikke ha mail hver gang jeg bruker Alexa for å åpne døren heller :/ Jeg får prøve meg litt frem og se hva jeg finner ut av :)

 

Takk for god hjelp folkens! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salvesen skrev:

Er det "scan existing devices" dere refererer til? Er ikke helt oppe i homeseer verden enda :)

Nei, du trenger ikke ta alle.

 

Gå til "Root" for låsen, og deretter til Z-wave tabben. Finn deretter denne knappen (rød sirkel):

rescan.png

 

 

 

 

 

EDIT: Do'h! Allerede løst.

Men det var godt det var som jeg mistenkte. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kad skrev:

ID Lock bruker desverre ikke alle statusene, bare noen få av dem. Dette inkluderer Manual Lock Operation (1), Manual Unlock Operation (2), RF Unlock Operation (4), Keypad Unlock Operation (6). Husk at både opplåsing via kodepanel og z-wave aktiverer Keypad Unlock Operation. 

Du har vel noen åpne kommunikasjonslinjer direkte med IDlock?

 

Kan du spørre dem hva tanken er...? :P 

Det ville være UTROLIG praktisk å kunne legge til og fjerne koder samt skille mellom de forskjellige brukerne. Bare nevner at Yale-låsen min (fra USA med EU Z-wave modul) ikke har noen som helst problemer med dette. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Moskus said:

Du har vel noen åpne kommunikasjonslinjer direkte med IDlock?

 

Kan du spørre dem hva tanken er...? :P 

Det ville være UTROLIG praktisk å kunne legge til og fjerne koder samt skille mellom de forskjellige brukerne. Bare nevner at Yale-låsen min (fra USA med EU Z-wave modul) ikke har noen som helst problemer med dette. ;) 

 

Har dessverre ingen direkte kommunikasjonslinjer med ID Lock. 

Mesteparten av informasjonen jeg har funnet angående ID Lock kommer fra manualene.

http://idlock.no/zwave (Operational Manual Z-Wave)

 

 

Endret av Kad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Moskus said:

Det ville være UTROLIG praktisk å kunne legge til og fjerne koder samt skille mellom de forskjellige brukerne.

 

Tror faktisk denne funksjonaliteten ligger inne i ID Lock allerede. En må bare finne en måte å hente ut event parameter fra en Notification rapport.

Det går også å hente RFID informasjon via parameter 10 til 59. (4 byte DEC). Disse parameterne er bare read-only. Kunne potensielt være en måte å legge til RFID tagger over Z-Wave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil videre ser det ut til at jeg må leve med at både bruk av kodepanel og via alexa sender meg mail, jeg får nemlig denne eventen fra begge:

 


Nov-29 11:48:17 AM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave Access Control Notification Set to NOTIFICATION for type Access Control Notification, Event: Notification Event Exception: Array index is out of range.

Men håper å finne ut av RFID tag info slik at jeg kun kan skille på dette og manuel åpning/lukking av dør. 

 

Det er ikke så galt, når jeg kjører via alexa vet jeg jo at det er meg. Men plagsomt å få så mye mail også. Finner vell ut av det etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste litt selv på mine låser.

 

Forøvrig er det veldig greit å både sjekke og vise skjermbilde av informasjonen under z-wave > Node information, istedenfor under hovedsiden.

 

Da får med med en del mer informasjon som gjør det enklere å kontrollere om alt er som det bør:

IMG_1610.PNG

 

 

Endret av iceball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Salvesen said:

Nov-29 11:48:17 AM	 	Z-Wave	Device: Node 3 Z-Wave Access Control Notification Set to NOTIFICATION for type Access Control Notification, Event: Notification Event Exception: Array index is out of range.

 

 

Dette er problemet jeg beskrev tidligere. For å fjerne denne feilmeldingen må du lage ett nytt status felt på Access Control Notification med verdi 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kad skrev:

 

Dette er problemet jeg beskrev tidligere. For å fjerne denne feilmeldingen må du lage ett nytt status felt på Access Control Notification med verdi 6.

 

Ja, men da får en vell bare en mer normal beskjed begge tilfeller er vell 6 uansett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Salvesen said:

 

Ja, men da får en vell bare en mer normal beskjed begge tilfeller er vell 6 uansett? 

 

Jepp, da får du riktig verdi på home skjermen. Status Graphics skal se slik ut på Access Control Notification. Du må manuellt legge til verdi 6 her. Teksten kan du endre til det du selv ønsker.

Capture.PNG.140256a3f3d204afb75822727e6ae455.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kad skrev:

 

Jepp, da får du riktig verdi på home skjermen. Status Graphics skal se slik ut på Access Control Notification. Du må manuellt legge til verdi 6 her. Teksten kan du endre til det du selv ønsker.

Capture.PNG.140256a3f3d204afb75822727e6ae455.PNG

 

Har lagt inn men er ikke helt stødig enda, men testet med å sjekke for id 6 så det skal stemme. Mulig jeg må restarte noe. Ser dog at den har en ekstra parameter, som angir hvor kommandoen kommer fra. Bare jeg kunne hente den ut en plass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salvesen skrev:

Har lagt inn men er ikke helt stødig enda, men testet med å sjekke for id 6 så det skal stemme. Mulig jeg må restarte noe. Ser dog at den har en ekstra parameter, som angir hvor kommandoen kommer fra. Bare jeg kunne hente den ut en plass 1f914.png

Ja, kanskje noen med litt mer HS Z-wave kunnskaper kan bidra?

 

ID 6, Parameter lengt: 1, parameter: 0 = remote åpning fra app.

ID 6, Parameter lengt: 1, parameter: 1 = master PIN

ID 6, Parameter lengt: 1, parameter: 2 = service PIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to IDlocker, begge har en subdevice som heter Access Control Nofitication. Men de to devicene er ganske ulike. Den ene ser ut slik referert av andre i denne tråden, men den andre ser slik ut:

 

Skjermbilde.PNG

 

Jeg antar at forskjellen kommer fra ulike versjoner av modulen eller noe, men i tilfelle noen blir veldig forvirret av skjermbildene i denne tråden: Det kan se annerledes ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kad said:

 

I følge teknisk manual til ID Lock skal RF Unlock Operation ha med en event parameter som inneholder RFID Index Info. Kan hende denne kan brukes til å se hvilken RFID brikke som ble benyttet ved å låse opp døra. Har prøvd å få denne til å vise i HomeSeer, men intet hell. Mulig at det kan gjøres med script. 

 

Det er også en event parameter på Keypad Unlock Operation som mest sannsynlig viser hvilken kode ble benyttet. (Master eller Service kode)Capture.PNG

I domoticz kunne jeg lese ut info som lå lagret på User kode plassene 1-99, men kunne ikke klare å finne ut hva for hexa kode system som ble benyttet til å lagre kodene. Har utstyr for å lese av RFID brikker så kan se hva de sender ut.

Har forespurt i en annen tråd hvordan man henter ut all kommunikasjon mellom en z-wave og HS, det skal være en Debug man kan skru på men finner ikke denne.

Jeg tror også døra sender fra seg melding om når den er åpen og lukket 
Dette er data jeg hentet ut via Domoticz nå sensor for dør åpen lukket endret posisjon. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, psv021 said:

Jeg har to IDlocker, begge har en subdevice som heter Access Control Nofitication. Men de to devicene er ganske ulike. Den ene ser ut slik referert av andre i denne tråden, men den andre ser slik ut:

 

Skjermbilde.PNG

 

Jeg antar at forskjellen kommer fra ulike versjoner av modulen eller noe, men i tilfelle noen blir veldig forvirret av skjermbildene i denne tråden: Det kan se annerledes ut...

 

Har du prøvd å kjøre en rescan på denne? Mulig at det fikser manglende verdier.

 

Tror heller ikke det er noe forskjell på firmware på Z-Wave modulene. Det er to versjoner, beta og vanlig versjon. Beta versjonen var bare tilgjengelig da Z-Wave modulen først kom ut, og siden har alle andre blitt oppdatert med nyeste firmware. Kan hende ID Lock har flere firmware versjoner , men versjonnummeret endrer seg ikke i tilfelle i HomeSeer. Har heller ikke hørt noe fra dem angående ny firmware etter lanseringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Superzite said:

I domoticz kunne jeg lese ut info som lå lagret på User kode plassene 1-99, men kunne ikke klare å finne ut hva for hexa kode system som ble benyttet til å lagre kodene. Har utstyr for å lese av RFID brikker så kan se hva de sender ut.

 

En kan hente ut RFID kodene på hvilken som helst sentral siden de er Z-Wave parametre. Dette vil si det fungerer på HomeSeer, Vera, Fibaro, OpenHAB.. egentlig hvilken som helst sentral med støtte for Z-Wave parametre. 

 

Egentlig ganske skummelt at RFID kodene er åpent og tilgjengelig over Z-Wave. Dersom noen får tilgang til f.eks trådløst nettverk der også sentral er tilkoblet kan uvedkommende søke opp sentralen og hente ut alt de vil av data. I noen sentraler krever det heller ikke noen passord for å logge inn lokalt som standard, eksempelvis HomeSeer og Vera.

 

I teorien er det da mulig at RFID koden til en av brikkene blir kopiert, og senere kopiert til en annen RFID brikke. En vil dermed få full tilgang til huset uten at huseier har fått noen indikator at RFID nøkkelen er kopiert.

 

Desto større grunn til å ha ett sikkert hjemme nettverk, spesielt dersom en har HomeSeer uten passord. Helst med WPA2-AES kryptering og et langt passord. I HomeSeer kan du kreve passord for lokal innlogging også ved å krysse av for denne innstillingen i Tools > Setup > Network fanen

Capture.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Kad said:

 

En kan hente ut RFID kodene på hvilken som helst sentral siden de er Z-Wave parametre. Dette vil si det fungerer på HomeSeer, Vera, Fibaro, OpenHAB.. egentlig hvilken som helst sentral med støtte for Z-Wave parametre. 

 

Egentlig ganske skummelt at RFID kodene er åpent og tilgjengelig over Z-Wave. Dersom noen får tilgang til f.eks trådløst nettverk der også sentral er tilkoblet kan uvedkommende søke opp sentralen og hente ut alt de vil av data. I noen sentraler krever det heller ikke noen passord for å logge inn lokalt som standard, eksempelvis HomeSeer og Vera.

 

I teorien er det da mulig at RFID koden til en av brikkene blir kopiert, og senere kopiert til en annen RFID brikke. En vil dermed få full tilgang til huset uten at huseier har fått noen indikator at RFID nøkkelen er kopiert.

 

Desto større grunn til å ha ett sikkert hjemme nettverk, spesielt dersom en har HomeSeer uten passord. Helst med WPA2-AES kryptering og et langt passord. I HomeSeer kan du kreve passord for lokal innlogging også ved å krysse av for denne innstillingen i Tools > Setup > Network fanen

Capture.PNG

Om det er slik du sier at de sendes til sentralen burde det jo ikke være noe problem å kjenne igjen hva for RFID brikker som benyttes. Det er vel ett større problem å få HS til å vise dette. 

 

Ja det er litt sykt at de ikke benytter spor 1-3 med krypterings nøkkel på RFID brikkene. Noe som er ett krav i offentlig bygg om man skal benytte seg av berøringsfrie lesere. ID Lock og helt sikker Verisure sin lås benytter sector 0 som er serie nr på RFID brikken. HID og Mifare gjenbruker nå serie nr da de har brukt opp alle. ;-) 

 

Teori ? Det er sånn.. Ingen problem. ;-) Men krever at du er max 5-10 cm fra den og innenfor en tidramme på ca 3 sec for å lese av alle data på en RFID brikke. Da leser du av alle 16 sektorene foruten de som har kryptering nøkkel. Spurte en gang G4S som jeg kunne få denne til ett bygg i Oslo, skulle lage noe for en kunde, men merkelig nok så fikk jeg ikke denne hehe.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Superzite said:

Om det er slik du sier at de sendes til sentralen burde det jo ikke være noe problem å kjenne igjen hva for RFID brikker som benyttes.

 

Det er bare hvilke RFID brikker som er registrert i låsen. Ikke hvilken som blir benyttet med å låse opp døra. 

 

1 hour ago, Superzite said:

Men krever at du er max 5-10 cm fra den og innenfor en tidramme på ca 3 sec for å lese av alle data på en RFID brikke. Da leser du av alle 16 sektorene foruten de som har kryptering nøkkel.

 

Vet du om ID Lock sine RFID brikker benytter seg av kryptering? Når jeg leser parameter 10 (som er RFID nummer 1) får jeg verdien 1683924822 (decimal). Ville dette være nok til å kopiere RFID nøkkelen? Kan hende det bare er en identifikasjon, eller serienummer, og ikke hele verdien som en trenger for å låse opp døra. 

Endret av Kad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Superzite skrev:

Ja det er litt sykt at de ikke benytter spor 1-3 med krypterings nøkkel på RFID brikkene. Noe som er ett krav i offentlig bygg om man skal benytte seg av berøringsfrie lesere. 

Litt offtopic, men hvor står dette kravet? Har inntrykk av at mange bruker spor 0...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kad skrev:

 

Det er bare hvilke RFID brikker som er registrert i låsen. Ikke hvilken som blir benyttet med å låse opp døra. 

 

 

Vet du om ID Lock sine RFID brikker benytter seg av kryptering? Når jeg leser parameter 10 (som er RFID nummer 1) får jeg verdien 1683924822 (decimal). Ville dette være nok til å kopiere RFID nøkkelen? Kan hende det bare er en identifikasjon, eller serienummer, og ikke hele verdien som en trenger for å låse opp døra. 

 

Når jeg sjekker chipen min får jeg en serial på 16 tall(decimal). Regner med denne er identifikasjonen for både RFID og NFC men usikker. Er ikke noe spesifisert for de forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kad said:

Vet du om ID Lock sine RFID brikker benytter seg av kryptering? Når jeg leser parameter 10 (som er RFID nummer 1) får jeg verdien 1683924822 (decimal). Ville dette være nok til å kopiere RFID nøkkelen? Kan hende det bare er en identifikasjon, eller serienummer, og ikke hele verdien som en trenger for å låse opp døra. 

Ja dette er nok til å kopiere serie nr som er sector 0 på RFID donglen, jeg satt meg ikkke så dypt inn i hvordan ID lock lagret vedien men forsøkte å sende desimalverdien av en RFID brikke jeg hadde men fikk den ikke til å virke etter at jeg sendte ny verdig. Men ser ut som jeg må sjekk opp dette litt mer.. Hadde jo vært gull å fått programert en og en dongle, da via HS. :-) Må testes i løpet av kvelden..

Kan du lese ut disse kodene i HS ?

 

31 minutes ago, ZoRaC said:

Litt offtopic, men hvor står dette kravet? Har inntrykk av at mange bruker spor 0...

I de åra jeg har jobba med kort løsninger ( siden 2004) har jeg enda ikke opplevd at dør systemet bruker spor 0.(Tenker da ikke på dørlåser som blir brukt privat som ID lock og Verisure)  Men mange andre løsninger bruker spor 0. Det kan være skanning av møbel produksjon, innlogging på en pc, bibliotek kort osv. 

 

24 minutes ago, Salvesen said:

 

Når jeg sjekker chipen min får jeg en serial på 16 tall(decimal). Regner med denne er identifikasjonen for både RFID og NFC men usikker. Er ikke noe spesifisert for de forskjellige. 

Er dette fra en mobil eller har du en NFC RFID kort/dongle som du leser fra ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.