Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer Z-wave vs Elko


hakons

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Usikker på om jeg skulle poste dette i nybegynnerforumet eller under Z-wave, det ble her tross av at jeg er nybegynner så dere får ha meg unnskyldt hvis dette er et dumt spørsmål.

 

Er i planleggingsfasen med å sette opp hjemmeautomasjon i min rundt 2 år gamle leilighet. Forrige eier har montert Elko Pluss dimmere over hele fjøla(https://www.prisguide.no/produkt/elko-plus-dimmer-315gle-ph-1410750-206785), mitt spørsmål er da om jeg finner en Z-Wave dimmer jeg kan ha bak Elko-dimmeren der begge to vil fungere i harmoni. Eller vil en Z-Wave dimmer gjør Elko-dimmeren ubrukelig/omgjøre den til en pyntegjenstand?

 

Har prøvd å Googlet litt men termene er nye for meg så forstår ikke alt jeg leser. Mulig noen sier at man kun kan bruke den om on/off, og at all dimming må skje gjennom Z-Wave, men en oppklaring hadde vært greit.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Hvis det er tilfellet som du skriver @iblis hadde det jo vært perfekt. Litt merkostnad og bytte ut perfekt fungerende dimmere med annen modell, men helt klart gjennomførbart.

 

Får jeg spørre hva som skiller den der ifra den jeg linket til? Har det noe å si at lyset dimmeren regulerer er skinner med 12v overgang? Må uansett få en elektriker til å sette opp dette, men greit å vite hva man skal kjøpe inn og sette seg litt inn i forskjellige løsninger på egenhånd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette å gå fire ganger over bekken etter vann, @iblis?

1. Du må bytte ut dimmeren som står i veggen nå.

2. Den nye er en 0-10V dimmer som kan sende et signal til

3. Qubino-modulen som også sender et 0-10V signal, og dermed trenger du tilslutt

4. Enda en dimmer eller driver som tar et 0-10V signal og bruker den informasjonen til å faktisk dimme lyset

 

Eller har jeg misforstått?

(Ikke at det vil komme som en overraskelse ;) )