Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer Z-wave vs Elko


hakons

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Usikker på om jeg skulle poste dette i nybegynnerforumet eller under Z-wave, det ble her tross av at jeg er nybegynner så dere får ha meg unnskyldt hvis dette er et dumt spørsmål.

 

Er i planleggingsfasen med å sette opp hjemmeautomasjon i min rundt 2 år gamle leilighet. Forrige eier har montert Elko Pluss dimmere over hele fjøla(https://www.prisguide.no/produkt/elko-plus-dimmer-315gle-ph-1410750-206785), mitt spørsmål er da om jeg finner en Z-Wave dimmer jeg kan ha bak Elko-dimmeren der begge to vil fungere i harmoni. Eller vil en Z-Wave dimmer gjør Elko-dimmeren ubrukelig/omgjøre den til en pyntegjenstand?

 

Har prøvd å Googlet litt men termene er nye for meg så forstår ikke alt jeg leser. Mulig noen sier at man kun kan bruke den om on/off, og at all dimming må skje gjennom Z-Wave, men en oppklaring hadde vært greit.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Hvis det er tilfellet som du skriver @iblis hadde det jo vært perfekt. Litt merkostnad og bytte ut perfekt fungerende dimmere med annen modell, men helt klart gjennomførbart.

 

Får jeg spørre hva som skiller den der ifra den jeg linket til? Har det noe å si at lyset dimmeren regulerer er skinner med 12v overgang? Må uansett få en elektriker til å sette opp dette, men greit å vite hva man skal kjøpe inn og sette seg litt inn i forskjellige løsninger på egenhånd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette å gå fire ganger over bekken etter vann, @iblis?

1. Du må bytte ut dimmeren som står i veggen nå.

2. Den nye er en 0-10V dimmer som kan sende et signal til

3. Qubino-modulen som også sender et 0-10V signal, og dermed trenger du tilslutt

4. Enda en dimmer eller driver som tar et 0-10V signal og bruker den informasjonen til å faktisk dimme lyset

 

Eller har jeg misforstått?

(Ikke at det vil komme som en overraskelse ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Blir ikke dette å gå fire ganger over bekken etter vann, @iblis?

1. Du må bytte ut dimmeren som står i veggen nå.

2. Den nye er en 0-10V dimmer som kan sende et signal til

3. Qubino-modulen som også sender et 0-10V signal, og dermed trenger du tilslutt

4. Enda en dimmer eller driver som tar et 0-10V signal og bruker den informasjonen til å faktisk dimme lyset

 

Eller har jeg misforstått?

(Ikke at det vil komme som en overraskelse ;) )

 

Ja, det er nok jeg som har misforstått hele greia. ?

 

For jeg trodde det var slik at Elko dimmeren hadde en 1-10 V styreinngang som gjør at Qubino sin enhet med 0-10V styreutgang kan kontrollere Elko dimmeren via Z-Wave. Men det er sikkert helt feil og hovedgrunnen for at jeg tilkalte forsterkninger ved tagge @Fermate ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, iblis skrev:

For jeg trodde det var slik at Elko dimmeren hadde en 1-10 V styreinngang som gjør at Qubino sin enhet med 0-10V styreutgang kan kontrollere Elko dimmeren via Z-Wave.

Nå kan jo "Elko" og "Elko" være to forskjellige ting, men de Elko Pluss-dimmerne jeg har sett har dessverre ikke denne muligheten.

 

Men det hadde jo vært genialt hvis de hadde! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Nå kan jo "Elko" og "Elko" være to forskjellige ting, men de Elko Pluss-dimmerne jeg har sett har dessverre ikke denne muligheten.

 

Men det hadde jo vært genialt hvis de hadde! :D 

 

Nå tenker jeg kun på denne Elko dimmeren som jeg linket til hvor det står:

 

Sitat

Styrepotensiometeret er for elektronisk forkoblet 
utstyr med 1-10 V styreinngang. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord kan jeg få montert en vanlig av/på bryter, f. eks. Elko Pluss for å få samme utseende som resten, men ingen fysisk dimmer.

 

Hvis, mot formodning, Z-Wave dimmeren skulle miste kontakt med server(strømbrudd, offline, krasj etc.), vil jeg da kunne skru av og på lyset (0%-100%) eller vil alt være mørkt? Noen med erfaringer her?

 

Igjen setter veldig pris på deres svar, hjelper masse for en nysgjerrig nybegynner som meg å få litt kunnskap før implementering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kropling skrev:

Hvis, mot formodning, Z-Wave dimmeren skulle miste kontakt med server(strømbrudd, offline, krasj etc.), vil jeg da kunne skru av og på lyset (0%-100%) eller vil alt være mørkt? Noen med erfaringer her?

Mikromodulene kan styres direkte lokalt med å bruke Elko Pluss brytere, det er det vi har hjemme. :)

Et trykk bytter mellom av og på, men å holde knappen inne dimmer opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, iblis skrev:

For jeg trodde det var slik at Elko dimmeren hadde en 1-10 V styreinngang som gjør at Qubino sin enhet med 0-10V styreutgang kan kontrollere Elko dimmeren via Z-Wave. Men det er sikkert helt feil og hovedgrunnen for at jeg tilkalte forsterkninger ved tagge @Fermate 1f602.png

 

Jeg tror at den dimmeren der har en styreutgang med 1-10V. I tillegg har den en separat bryter for 220V

Om du fant en z-wave modul med 1-10V (eller 0-10V, -det spiller sikkert ikke så stor rolle om den kan konfigureres i endepunktene (slik som Fibaro kan)) styeinngang som kunne dimme 230V så ville det nok funket.

Men en Elko-plus bryter med fjær er et billigere og bedre alternativ og gir bedre plass i veggboksen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.