Jump to content

Ny effekt-tariff. Hva nå?

Recommended Posts

Posted (edited)

Det har de rett i:

3 hours ago, stigvi said:

Blir det ikke da bare av-på-av-på-av-på ..........?

2 hours ago, Moskus said:

Ja, enig, det forutsettelser noen tidsforsinkelser for å fungere optimalt.

Har prøvd å få til at når pri 1 er på temperatur og varmekabelen er av, kan pri2. legges inn. 

Men det virker som Homeseer har stoppa opp, så får ikkje kontakt med systemet no..

Edited by Join
  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har hatt en samtale med fleire der, men dei trur og har formeninger.   Eg har sendt mail med spørsmål formulert slik:    Eg har tibber Pulse-måler som les ut effekt i sanntid frå H

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nve-legger-fram-forslag-til-ny-nettleiemodell/ Opp som en bjørn og ned som en skinnfell...... De

Jeg peaker stort sett på ca 9 kW. Har en 3 kW VVB, ca 3-4 panelovner på rundt 1 kW og 4 rom med varmekabler fra 0,5-3,5 kW. Jeg tenker å løse dette enkelt - hvis TibberSeer melder at effektuttaket nå

Posted Images

1 time siden, Join skrev:

Men det virker som Homeseer har stoppa opp, så får ikkje kontakt med systemet no..

Øh... HS stopper ikke uten videre? Hva skjer?

1 time siden, Join skrev:

Har prøvd å få til at når pri 1 er på temperatur og varmekabelen er av, kan pri2. legges inn. 

Du kan løse det enkelt med EasyTrigger-plugin'en. Da kan du velge bl.a. "Har vært lavere enn X i minst Y tid".

Posted (edited)

Det kan ha med 8000 Delayed Actions eg ikkje har fått bort?

Ved høgt straumforbruk,6kw, har eg pr. no lagt inn 1minutt forsinkelse mellom de forskjellige, på å skru ned temperatur på varmekabler. 7 varmekilder.

Ved lavt forbruk, under 4kW, legg gulv 1 seg inn, så 5min til neste, 10min, 15min etc.

Problemet er om det blir høgt forbruk, før alle delayed Actions er innfridd, då ligg dei igjen og ikkje blir fullført?

3 hours ago, Moskus said:

Øh... HS stopper ikke uten videre? Hva skjer?

Du kan løse det enkelt med EasyTrigger-plugin'en. Da kan du velge bl.a. "Har vært lavere enn X i minst Y tid".

Skal sjekke opp denne pluginen.

Event:

Screenshot_20200319-161213_Chrome_zpsupg

Screenshot_20200319-161116_Chrome_zpswqg

Screenshot_20200319-161234_Chrome_zpsqqs

Ser de feil i logikken min?

:)

Edited by Join
Printscreens

Takk for mange gode innspill. Jeg fant ikke denne tråden før nå pga jeg letet under strøm sparing og ikke homeseer. Jeg holder på med et lite prosjekt ang strømstyring og trengte ideer til denne

info om prosjektet har jeg skrevet om i 

Morn!

Over tid får eg meir data over forbrukt effekt, her er hittil i mars,:

Screenshot_20200325-081645_Chrome_zpsrn2

Eg ser at trenden utover måneden er synkende. Det viser effekten av straumstyringa i huset.

Det eg også ser, er at det kan vere mulig å kanskje kutte ned litt til ved å styre varmtvannsberederen på 2kW. Imellom 5<10kW vil det bety maksimalt 100kr pr mnd på effektledd, om berederen er aktiv ein heil time.

Men har ikkje fått pris endå på å kunne styre denne, men det kan fort gå 2-4år å tjene inn igjen installasjonskostnaden ser eg.. 

37 minutter siden, Join skrev:

det kan fort gå 2-4år å tjene inn igjen installasjonskostnaden ser eg.. 

Det kan fort være, spesielt med dagens strømpriser. Men når du får dobbel effekt, så blir det bedre... ;) 

God kveld.

Status for i går :

20200327_230521_zpsilpxecsm.jpg

Mykje vind i går og rundt 5-6 grader. Litt spesielt vi hadde forbrukstopp mellom 22-23, men oppvaskmaskina og vaskemaskina var i gang.

On 25/03/2020 at 09:09, Moskus said:

Det kan fort være, spesielt med dagens strømpriser. Men når du får dobbel effekt, så blir det bedre... ;) 

Med 2kW ekstra effekt å "leike" med, kan det vere mulig å kome rundt 3kW i maksforbruk. 

Det vil igjen kreve litt administrering for å legge inn 2kW forbruk og samtidig ligge under 3kW.

Lure også på korleis å kutte straumen vil påvirke varmtvannsberederen. Er den kun dum, mekanisk  med varmekolbe og  mekanisk termostat? Ser det er eit lite kretskort der.

Kor ofte kan man legge ut og inn berederen når den har temperatur under der den vil koble inn varme?

Mvh

8 timer siden, Join skrev:

Lure også på korleis å kutte straumen vil påvirke varmtvannsberederen. Er den kun dum, mekanisk  med varmekolbe og  mekanisk termostat? Ser det er eit lite kretskort der.

Kor ofte kan man legge ut og inn berederen når den har temperatur under der den vil koble inn varme?

Det er en mekanisk termostat der og du kan slå av og på strømmen som du vil.

• 5 months later...
3 minutter siden, stigvi skrev:

De skrinlegger effekttariff til husholdninger og overlater det til energiselskapene å gjøre eventuelle endringer

Au da. Jeg vet ikke om det gjør det bedre...

To ting nevnes her: Kunder med «normalt» forbruksmønster vil betale om lag det samme i nettleie som i dag, uten å gjøre endringer i forbruket sitt. Kunder som ønsker å endre forbruket sitt, kan redusere nettleien sin, sier Lund.

Og: Forslaget om å innføre et effektledd for husholdninger droppes. Fastleddet må utformes basert på effekt.

Blir det en type "sikringsstørrelse" på strømforbruket? Det største øyeblikksforbruket du har hatt igjennom året setter standarden?

Ventar i spenning på kva mitt nettselskap vil legge opp til..

Eg trur fortsatt det kan vere fordelar å hente, vi må berre vente og sjå kva kvar enkelt strømselskap finn på! :)

Edited by Join
  • 1 month later...

In the meantime: Siste rekning på nettleige.

Eg må få til script, så kan eg kanskje legge inn 3kW maks forbruk, det burde vere nok for å holde huset med god temperatur.

Er åpen for hjelp med script til Homeseer, om noken har for mykje tid til overs.. :)

SmartSelect_20201017-074847_Drive.jpg