Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre HomeSeer med IR fjernkontroll


Oddvar

Anbefalte innlegg

Tenkte å dele ide og litt informasjon om styring av HomeSeer med en IR fjernkontroll.

 

Bakgrunnen for ideen var i hovedsak å ha mulighet til å dimme/slå av lys når man sitter foran TV´en med fjernkontrollen, men det er vel strengt tatt ingen begrensninger på hva man kan gjøre.

 

Har en Logitech universalfjernkontroll som kan programmeres til å gjøre det meste, men dette mener jeg skal kunne gjøres med de fleste "vanlige" fjernkontroller også.

 

Jeg koblet en IR Receiver (MCE) til HomeSeer-boksen min som har Linux installert. Sørget først for at ir-keytable kjente igjen tastene på fjernkontrollen. Satte deretter opp LIRC til å kjenne igjen tastene også. Grunnen til at jeg også satte opp LIRC er en funksjon som heter irexec.

 

Med irexec kan man sette opp at et IR-signal skal kjøre et script. Scriptene mine er skrevet i Python og bruker JSON-API´et til HomeSeer. Foreløpig er rød knapp på fjernkontrollen min satt opp til å slå av lyset og grønn til å slå på. Og det fungerer kjempebra!

 

Om noen skulle ha noen spørsmål så er det bare å spørre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, iceball skrev:

Får du styrt z-wave enheter vi harmony?

Du får styrt hva som helst som er i HomeSeer. Du setter opp triggere i et Event "on received IR".

 

4 timer siden, Oddvar skrev:

Jeg koblet en IR Receiver (MCE) til HomeSeer-boksen min som har Linux installert. Sørget først for at ir-keytable kjente igjen tastene på fjernkontrollen. Satte deretter opp LIRC til å kjenne igjen tastene også. Grunnen til at jeg også satte opp LIRC er en funksjon som heter irexec.

Jeg er ikke særlig dreven i Linux. Jeg takker og bukker for alle detaljer (så detaljert som mulig! :P ) som får meg i gang. Dette må jo kunne kjøre fint på en RPi. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er en mer detaljert oppskrift på hva jeg gjorde. Forøvrig en RPi2 med Raspbian @Moskus. Kommandoer i parentes.

 

1. IR-KEYTABLE

- Installer ir-keytable (apt-get install ir-keytable -y)

- Kjører du (ir-keytable) nå får du informasjon om hvilke protokoller som støttes osv.

- Iom. at jeg har en MCE-receiver som støtter RC-6 protokollen så kopierer jeg /lib/udev/rc_keymaps/rc6_mce til /etc/rc_keymaps/ (cp /lib/udev/rc_keymaps/rc6_mce /etc/rc_keymaps/)

- Rensker eksisterende data/tabell, angir RC-6 og LIRC (kommer tilbake til LIRC) som protokoller og nevnte rc6_mce som konfigurasjonsfil (ir-keytable -c -p RC-6,LIRC -w /etc/rc_keymaps/rc6_mce)

- Test om det kommer respons fra knappene med (irkeytable -t), f.eks. key_down: KEY_RED

 

2. LIRC

- Installer LIRC (apt-get install lirc -y)

- Legg til include "/usr/share/lirc/remotes/devinput/lircd.conf.devinput" i /etc/lirc/lircd.conf

- Endre DRIVER i /etc/lirc/hardware.conf fra UNCONFIGURED til devinput

- Restart LIRC (service lirc restart)

- Test om det kommer respons fra knappene med (irw), f.eks. 000000008001018e 00 KEY_RED devinput

 

3. IREXEC

- Installer irexec (apt-get install lircx -y)

- Lag autostart-script (nano /etc/init.d/irexec) og lim inn følgende

 

#! /bin/bash

### BEGIN INIT INFO
# Provides: irexec
# Required-Start: $all
# Required-Stop: $all
# Default-Start: 2 3 4 5
# Default-Stop: 0 1 6
# Short-Description: starts instance of irexec
# Description: starts instance of irexec
### END INIT INFO

irexec -d
exit 0

 

- Gjør filen kjørbar (chmod +x /etc/init.d/irexec)

- Aktivere autostart-scriptet (update-rc.d irexec defaults)

 

4. Definere taster og kommandoer

Hvis alt har gått bra kan irexec nå kjøre script som definert i /etc/lirc/lircrc. Eksempel:


begin
prog = irexec
button = KEY_RED
config = /home/pi/lightsOff.py
end
 

Min lightsOff.py ser slik ut:

 

#!/usr/bin/python
# -*- coding: utf-8 -*-

import urllib2
response = urllib2.urlopen('http://<homeseer-ip>/JSON?user=<brukernavn>&pass=<passord>&request=controldevicebylabel&ref=178&label=Off')
html = response.read()
 

 

 

Slik kan jeg kontrollere HomeSeer uten hverken Harmony Hub eller USB-UIRT. Og med hvilken som helst fjernkontroll så lenge IR-receiveren støtter protokollen. Receiveren min kjøpte jeg for en 50-lapp på E-Bay for noen år siden :) Da er løsningen for at lys dimmes/slås av når lerret går ned i orden = høy WAF ?

 

Kilde for inspirasjon: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1754719 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener man faktisk kan styre det via HarmobyHub også (slipper da iR-mottaker). Legg til en "dummy-enhet" i Harmony (f.eks en TV av en modell du ikke har). Og lag events med den. Vil jo ikke skje umiddelbart pga poll, men kan kanskje være raskt nok i en del tilfeller?

IMG_4460.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I openHAB så har vi en funksjon som kalles Hue Emulation Service som brukes til å kommunisere med Amazon Echo, Google Home og Logitech Harmony Hub. 

 

Dette gjør at enheter/eventer i openHAB kommer opp som HUE lys/scener i Harmony huben og kan styres fra fjernkontrollen eller Harmony appen. Burde da finnes en lignende løsning til HomeSeer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, iblis skrev:

Burde da finnes en lignende løsning til HomeSeer?

Litt googling ga treff her http://forums.homeseer.com/showthread.php?p=1271638 Virker ikke som noe rett frem å få satt opp (HA Bridge). Home-assistant.io har også dette inkludert, kanskje jeg må koble HomeSeer litt mer mot Home-assistant for litt støttesystemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/23/2016 klokken 16.06, iblis skrev:

I openHAB så har vi en funksjon som kalles Hue Emulation Service som brukes til å kommunisere med Amazon Echo, Google Home og Logitech Harmony Hub. 

 

Dette gjør at enheter/eventer i openHAB kommer opp som HUE lys/scener i Harmony huben og kan styres fra fjernkontrollen eller Harmony appen. Burde da finnes en lignende løsning til HomeSeer?

Fungerer dette med google home?? min detekterer ikke noen enheter fra min OpenHAB 2 instans med hue emulation  på. echoen oppdaget dem fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.