steinardo Skrevet 9. april 2020 Skrevet 9. april 2020 Jeg er i ferd med Ä bytte fra Tellstick.net til Znet, og Þnsker noen rimelige temperatursensorer til styring av panelovner. Jeg har noen 433 MHz-sensorer som jeg forstÄr fremdeles vil kunne fungerer, men de er egentlig litt upÄlitelige (og lite fine Ä se pÄ).  Jeg har funnet denne, men det stÄr at de bare fungerer mot Fibaro termostater til radiatorer etter det jeg forstÄr. https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-sensorer/smarte-temperatursensor/fibaro-z-wave-sensor-for-termostat-p50999  Noen som likevel har fÄtt det til Ä fungere? (tanken er at hvis den gir en temperatur som kan leses i Telldus Live, sÄ bÞr den kunne brukes likevel)  Eller andre forslag til rimelige sensorer? (vet det finnes mange fine multisensorer til rundt 500 kr, men trenger jo noen av dem, og da blir det dyrt)  Siter
stigvi Skrevet 9. april 2020 Skrevet 9. april 2020 (endret) Skal du ha noe billig sÄ mÄ du kanskje se etter noe annet enn for zwave. Aqara sine hos Kjell&co og som Tibber selger enda rimeligere. Endret 9. april 2020 av stigvi 1 Siter
Mathias Skrevet 9. april 2020 Skrevet 9. april 2020  3 minutes ago, stigvi said: Skal du ha noe billig sÄ mÄ du kanskje se etter noe annet enn for zwave. Aqara sine hos Kjell&co og som Tibber selger enda rimeligere. Aquara er vel Zigbee? Telldus Znet har vel kun Zwave?   Jeg stilte nesten samme spÞrsmÄl her for litt siden og etter en del tilbakemeldinger sÄ endte jeg opp med at Telldus-termometerne jeg hadde fra fÞr fungerer best for meg.  Hva er grunnen til at du skal bytte fra Tellstick til Znet? Hvis Ärsaken er at du Þnsker Zwave sÄ kan det vÊre greit Ä vurdere et mer universelt som feks Home Assistant, HomeSeer? Da kan du fortsatt bruke Tellstick'en din, men styre den fra et system som gir deg et hav av muligheter og omtrent styre alle tenkelige systemer, eksempelvis Philips Hue og Ikea TrÄdlÞs, zwave, zigbee osv osv. Terskelen for Ä komme i gang er selvfÞlgelig noe hÞyere, men her inne finnes det veldig mange flinke folk som kan svare pÄ det meste   Jeg kjÞrer Home Assistant og har en god del av Telldus sine termometer rundt omkring i huset koblet til en TellStick Znet v2 enkelt og greit fordi de er billig og har vist seg veldig stabile , og at man kan kjÞpe den nesten overalt. Home Assistant kobler seg direkte inn i API'et pÄ Znet som betyr at man ikke trenger Ä ha noe i skyen. De fungerer fint hos meg og jeg tviler pÄ at man kan finne noe som er sÊrlig rimeligere med mindre man lager dem selv av billigkomponenter. I tillegg benytter jeg Aeotech Multisensor 6 zwave i noen rom. Fikk denne anbefalt her pÄ forumet og har kjÞpt dem med Tibber-bonuser. Koster vel i overkant av 500 kr sÄ det blir fort dyrt Ä bytte ut til kun slike. Siter
steinardo Skrevet 9. april 2020 Forfatter Skrevet 9. april 2020 (endret) PÄ 9.4.2020 den 11.59, Mathias skrev: Hva er grunnen til at du skal bytte fra Tellstick til Znet? Hvis Ärsaken er at du Þnsker Zwave sÄ kan det vÊre greit Ä vurdere et mer universelt som feks Home Assistant, HomeSeer?  Det er egentlig to grunner, det ene er at jeg savner toveiskommunikasjon (det hender jo at kommunikasjonen feiler, og da oppdager man det ikke fÞr man merker at det er forsatt er kaldt...) og det andre er at jeg Þnsker Ä installere Heatit termostat for varmekabler (som jeg spÞr litt om her). SÄ kjenner jeg to Tellus live godt fra fÞr, og znet er rimelig i innkjÞp.  Men nÄr det er sagt sÄ har jeg mye Philips Hue i huset ogsÄ, sÄ kanskje jeg skal lese meg litt opp pÄ Home Assistant og HomeSeer - takk for tips!  Hvis jeg ogsÄ fÄr knyttet opp varmepumpa hadde det vÊrt suverent (bruker en tredje app her - Air Patrol (sms), men tenkte egentlig pÄ Sensibo sky for dette fremover). Har forÞvrig Tibber. Endret 11. april 2020 av steinardo Siter
arneolav Skrevet 9. april 2020 Skrevet 9. april 2020 Telldus m/z-wave fungerer utmerket og det finnes en lang liste med kompatible enheter under hjelp. Skulle du stÞte pÄ problemer fÄr du god hjelp i Facebook gruppa: Vi som anvÀnder Telldus Live.  1 Siter
Hillmann Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 Veldig mange av z-waveenhetene fra Fibaro har innebygd temperatursensorer. Bevegelsesensoren, lekkasjesensoren og rÞykvarsleren har ihvertfall dette. Jeg har ogsÄ kjÞpt masse billige 433 MHz temperatursensorer fra Kjell&Co som jeg bruker med Telldus, men jeg mÄ innrÞmme at favoritten er z-wave rÞykvarsleren fra Fibaro. KjÞper argumentet om at dette blir dyrt Ä installere pÄ hvert rom (ca 500 kr), men ville ihvertfall ha vurdert den pÄ enkelte av rommene, siden du da fÄr to fluer i en smekk. I tillegg er jo dette tidenes lekreste rÞykvarsler.  Siter
Moskus Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 1 time siden, Hillmann skrev: z-wave rĂžykvarsleren fra Fibaro. Bare synd de ikke kan seriekobles... Â Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.