Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fleksibelt system for Z-wave med god value?


eisa01

Spørsmål

Jeg skal snart sette opp et Z-wave system siden jeg skal installere en Heatit Z-TRM3 termostat og en Z-DIM dimmer i min leilighet, har og en Netatmo.

 

Per nå har jeg ikke planer om å utvide med flere ting, det ville evt. vært flere dimmere og evt. solskjerming (Luxaflex)

 

De resterende rommene har panelovner som jeg ikke helt ser hvordan jeg skal få automatisert grunnet at de resetter seg hvis strømmen mistes via en smartplugg.

Mulig de kan settes på et hyttepogram for å fikse dette, eller sette opp en timer som aktiverer dem hver 12. time eller lignende.

Evt. må de byttes ut, men har skjønt at de fleste panelovner er veldig ustabile og e.g., Mill støtter ikke delte 5/2.4 GHz nett, som ikke er spesielt betryggende for deres tekniske kompetanse

 

Kompliserende faktor er at jeg og har lyst til å sette opp 1) lokal backup av min laptop, og 2) potensiell NAS/backup for foreldrene mine som har mye gamle bilder/video

Ideelt sett hadde alt vært ett system, men jeg tror det blir litt vanskelig å få til :)

 

Slik jeg ser det har jeg et par valg, er det noe jeg har misforstått her eller har dere noen råd til system?

 

Jeg har ikke tatt med Samsung Smartthings da jeg er litt skeptisk til Samsung og hvor flinke de er til å holde ting oppdatert, og at de krever aktiv internett-linje for å fungere?

HomeSeer er heller ikke vurdert da det virker som overkill til en liten leilighet og lisensen koster $250 utenom salg

 

Homey

Skal funke rett ut av boksen

+ Støtter flere standarder

+ Tibber-integrasjon for styring av varme

Relativt dyr i forhold til andre (2800 kr)

Støtter ikke 5 GHz wifi (potensielt problem i leiligheter)

 

Futurehome

Skal funke rett ut av boksen

+ Støtter flere standarder

Billigste system for å komme opp på Z-wave og Zigbee (1800 kr)

+ Tibber-integrasjon for styring av varme

Støtter ikke 5 GHz wifi (potensielt problem i leiligheter)

? Mindre økosystem

 

Home-assistant

Åpent

Kjører på hardware du kontrollerer så man kan kjøre andre ting på samme enhet

Stort økosystem

Ingen sentral API slik at Tibber kan styre varme fikk jeg høre fra kundeservice

– OpenZwave støtter ikke S2 security eller SmartStart enda

Størst sjanse til å kunne hacke de eksisterende panelovnene til å funke, men ingen Tibber-styring gjør det mindre interessant

Faktisk pris et spørsmål (se under)

 

HA - Raspberry Pi 4

Kan koblet til TV og kjøre andre ting

Pris rundt 1500 kr: Kabinett 100 kr, SD kort 100 kr, strømforsyning 150 kr, hovedkort 800 kr, (4GB RAM), Z-wave stick 400 kr

? Må passe på å få siste utgave som har fikset USB-C bug for lading (e.g., Kjell selger fortsatt gamle)

 Støtter ikke boot fra USB enda - SD kort kan bli korrupt

 

HA - Intel NUC

Kan koblet til TV og kjøre andre ting

Kraftig maskinvare relativt til Pi, og spesielt Homey / Futurehome

+ Kan brukes som lokal backup av laptop hvis man kjøper større SSD

Billigste pris rundt 2800 kr: NUC 1500 kr, Z-wave stick 400 kr, SSD 300 kr (120 GB), RAM 600 kr (8 GB)

? Noe eldre standarder hvis man kjøper billig

? Usikker på faktisk støy

 

HA - Synology

All-in-one

Vil ikke kunne plasseres i TV-benk grunnet støy

Krever mer research enn jeg har tid til nå

 

HA - FreeNAS

All-in-one

Sikrere datalagring enn Synology

Vil ikke kunne plasseres i TV-benk grunnet støy

Krever litt mer tid til å sette opp

Krever mer research enn jeg har tid til nå

Endret av eisa01
Oppdatert med HomeSeer utelatelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Hei

 

Ser at du nevner flere varianter å kjøre HA på, men nevner ikke å kjøre HA i VirtualBox i Windows 10. Jeg kjører HA i VirtualBox og det har vært dønn stabilt siden jeg konverterte for et halvår siden etter noen korrupte SD'er. Var litt knotete installasjon da jeg aldri har prøvd det før, men har hittil ikke hatt utilsiktet nedetid i det hele tatt. Fordelen er jo at man kan gi HA mer power og at man kan kjøre på SSD-disker. Jeg synker hele mappen som alt ligger i til Dropbox og kjører i tillegg daglige snapshots som også lagres til Dropbox. Hvis noe veldig dramatisk skulle skje som en full kræsj så kan man fyre opp en Rpi og ha hele systemet oppe igjen på en liten halvtime som en midlertidig løsning. Så hvis du har en laptop som ikke brukes og som ikke er alt for gammel så kan den fungere utmerket uten at det koster noe som helst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, eisa01 skrev:

De resterende rommene har panelovner som jeg ikke helt ser hvordan jeg skal få automatisert grunnet at de resetter seg hvis strømmen mistes via en smartplugg.

Mulig de kan settes på et hyttepogram for å fikse dette, eller sette opp en timer som aktiverer dem hver 12. time eller lignende.

Evt. må de byttes ut, men har skjønt at de fleste panelovner er veldig ustabile og e.g., Mill støtter ikke delte 5/2.4 GHz nett, som ikke er spesielt betryggende for deres tekniske kompetanse


Hadde du gått for Nobø sitt system så hadde du fått både gulvtermostater og panelovner som integrerer glimrende i Home Assistant.

noboe-ntb-2r-miljoe.png?anchor=center&mo

noboe-ncu-2r.jpg?anchor=center&mode=crop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, eisa01 skrev:

HomeSeer er heller ikke vurdert da det virker som overkill til en liten leilighet og lisensen koster $250 utenom salg

1. Som med så mye annet betyr ikke størrelsen noe. Har du nytte av Home Assistant vil du også ha nytte av HomeSeer.

2. Sant nok, men det er mindre enn en måned til 50% salg i mai. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, eisa01 skrev:

HomeSeer er heller ikke vurdert da det virker som overkill til en liten leilighet og lisensen koster $250 utenom salg


Da er vel Homey utelukket også? Koster ca 3000 kr den. 
 

Rpi-løsningen + HomeSeer-lisens (på tilbud) koster mindre enn Homey... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 11/04/2020 at 23:37, Mathias said:

Ser at du nevner flere varianter å kjøre HA på, men nevner ikke å kjøre HA i VirtualBox i Windows 10

 

Det var ingen dum idé! Fyrte opp Home Assistant på en Ubuntu VM, og Home Assistant Core på et FreeNAS VM på macen min.

 

Funker teknisk sett, så kan hende jeg starter med det i starten. Ser at Intin har Z-wave UZB1 til en rimelig pris, så kan starte med den.

Aeotec Z-Stick som jeg har sett bli nevnt mange steder overholder ikke USB-spesifikasjonen og funker ikke på nyeste Pi

 

Eneste som er litt stress er at for remote access så må man enten:

  • Kjøre DuckDNS addon (stress på Core, siden man da ikke har addons)
  • Betale 800 kr/år til Nabu Casa (hvis de tar moms som nettbutikker skal)

Da har man fort finansiert en Futurehome, så bør virkelig dra nytte av mulighetene i Home Assistant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fint at det var et alternativ som gjorde at du kom i gang raskt da :)

 

Helt uten å kjøpe noe eller betale lisens er det vel ikke mulig få noen av systemene. Men det er en fin måte å få sjekket det ut og testet om dette fungerer for deg. Nabu Casa tilbyr vel fortsatt en måned gratis prøveperiode så da kan du jo teste for harde livet i en måned iallefall før du legger penger i noen systemer :) 

 

Jeg kjenner ikke til FreeNAS VM på mac, men jeg kjører Hass.io på min VirtualBox i W10. Fordelen med det er at der får du addons og alt likt som om man kjører på en Pi. Hvis du får kjørt Hass.io med addons og er komfortabel med å bruke DuckDNS så har du vel kanskje klart å få i gang et solid system uten å bruke en krone. Bortsett fra at du må kjøpe ting som skal styres, da. Og det er jo ofte det som gir pengene ben å gå på :) 

 

The Hook Up har en grei video som beskriver hvordan man installerer Hass.io i VM: 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, eisa01 skrev:

Eneste som er litt stress er at for remote access så må man enten:

  • Kjøre DuckDNS addon (stress på Core, siden man da ikke har addons)
  • Betale 800 kr/år til Nabu Casa (hvis de tar moms som nettbutikker skal)

 

Det er litt flere måter å få remote access på, men det er de vanligste og enkleste du har listet der. Jeg ser ikke helt poenget med å kjøre Core, spesielt for de bruksområdene du ønsker, så da vil jeg si det er rimelig enkelt å bruke DuckDNS addon med HA :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.