Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Verisure og Home Assistant


Helgemor

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere doorman-låser i noen år, koblet til Home Assistant, og de har fungert meget bra.

For noen måneder siden sluttet de med det. Status (åpen/låst) er ikke alltid oppdatert, og hvis jeg forsøker å låse/låse opp via HA får jeg en melding:

Sitat

 [homeassistant.components.verisure] Could not log in to verisure, Invalid response, status code: 401 - Data: {“errorGroup”:“UNAUTHORIZED”,“errorCode”:“AUT_00004”,“errorMessage”:“Invalid username/password/authentication method combination”}

Denne meldingen begynner å dukke opp etter noen timers (< 1 dag) drift av HA.

En restart av HA gjør at det fungerer igjen, men det ønsker jeg jo ikke å gjøre til stadighet.

Er det en eller annen initialisering, sertifikat/tokem som må oppfriskes, og i såfall, hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på forumet til HA at det er folk som nevner problemer med autorisering mot Verisure, så det er tydeligvis ikke bare deg. Men jeg opplever ikke dette og har i grunn aldri opplevd det.

 

Jeg kjører offisiell Verisure-komponent sammen med en custom Verisure Climate-komponent i mitt oppsett for å styre varmepump: https://github.com/mycortex/python-verisure-climate

 

Bruker du kun den offisielle?

 

10 hours ago, Helgemor said:

Er det en eller annen initialisering, sertifikat/tokem som må oppfriskes, og i såfall, hvordan gjøres det?

Så vidt jeg vet er du kun brukernavn og passord som trengs, samme som man logger på med i Verisure-appen. Har du forresten forsøkt å opprette en egen bruker i Verisure-appen som du kan bruke i HA? Har ikke peiling på om det hjelper, men det kan være verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mathias skrev:

Jeg kjører offisiell Verisure-komponent sammen med en custom Verisure Climate-komponent i mitt oppsett for å styre varmepump


Jeg trodde Verisure tilbød vekter-/bolig-alarm, men dere mener et annet firma som tilfeldigvis heter det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, stigvi said:


Jeg trodde Verisure tilbød vekter-/bolig-alarm, men dere mener et annet firma som tilfeldigvis heter det samme?

 

Ja, kanskje de burde holdt seg til vekter og alarmtjenester, men nei. De har denne appen som snakker med Verisure Vbox som kommuniserer med alt mulig som dørlåser og, hos meg, Panasonic varmepumpe. Climate-delen er ikke støttet i HA så der har vi måttet flikke på en custom-komponent for å få den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe jeg ikke forstår. Hvis du har Home Assistant og varmepumpen er styrbar derifra, hvorfor vil en overlate dette til et alarmselskap og styre det fra den appen de har? Tilbyr de noen ekstra tjenester rundt dette?
Men greit nok, det er ikke alt jeg trenger å vite og dette ble en digresjon på tråden til Helgemor

Edit: Ok, ser det nå. Verisure selger et produkt som gjør varmepumpen styrbar.......

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Fikk i hus en Panasonic varmepumpe før jeg tenkte på smart-funksjonalitet. Hadde fra før en kobling mot Verisure på dørlåsen. Fant ingen andre måter å styre varmepumpe vår enn å koble den mot Verisure sitt system (en ekstra dings man plugget inn i pumpa som koster rundt 500 kr). Fant til slutt en custom komponent (Verisure Climate av jamiewalters) som ikke virket og som jeg måtte gjøre en refactor av tilpasset den store climate-endringen i HA (hvac-mode). Har fungert siden :)

 

@Helgemor Ser du noe i appen om mislykkede innlogginger? Vet ikke om det finnes noe logg der inne, men... Og får du logget inn på appen med samme bruker de gangene du får feil i HA?

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Moskus said:

Global Cache, Remotec ZXT-120 (eller 600), eller Sensibo?

Burde kanskje spurt her først... :) Hadde veldig lite peiling på muligheter når jeg styrte på med dette. Kunne ingenting om smarthusteknologi, null og niks om python eller annet kodespråk, hadde ikke hørt om Arduino, ESP, zwave eller zigbee, visste ikke hva et API var og automasjon trodde jeg kun var for ventilasjon hos bedrifter :)

Så det å kunne styre både låsen og varmepumpa fra en og samme app (Verisure) var en revolusjon for meg :) 

 

Uansett veldig fornøyd med løsningen slik den er nå. HA kan sette alle innstilligene og hvis noen bruker pumpa sin fjernkontroll så oppdateres det til HA. Responsen er umiddelbar da jeg kobler meg mot VBox-APIet lokalt og ikke via skytjeneste.

Endret av Mathias
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.