Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fins det Nexa-kompatible 12V-fjernstrømbrytere?


Mastiff

Anbefalte innlegg

På 28.8.2020 den 11.06, NilsOF skrev:

Mellom likeretterdiodene og spenningsregulatoren (på kretskortet) står det en glattekondensator.

Det ser ut som den har minus ut mot kanten av kretskortet.

Det som du fant minus, jeg er ganske sikker på at pluss er det nærmeste loddepunktet.

Altså hele drivspenningen skal være over glattekondensatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk faktisk! 😁 Etter en litt skjelven start, der jeg fikk bruk for min kjære, oppvarmede tinnsuger (som sparer meg for enormt med tid når jeg bytter taster på det ergonomiske Matias-tastaturet mitt), fikk jeg festet begge kablene. Og det ser faktisk ut til å fungere! Iallfall på et lite 12V-batteri. Men jeg må jo koble den til i båten og la den stå en stund for å se om den tåler rundene opp på 14,6V, som vel er ladespenningen fra Suzuki-påhengsen. Takk for hjelpen, folkens! B|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spolen på releet er på 24volt og maksspenning på spenningsregulatoren er også 24volt.

Så da vil det nok gå bra med ett toppladet blybatteri.
 

Det som kanskje er mere spennende er om releet vil klare å klappe inn når batterispenninga  er lavest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd!

Har sett etter det samme selv. Har du denne koblet på vedlikeholdsbatteri, eller er den på samme batteri som dynamoen på motoren? Ikke for å bekymre for mye her, men 12V fra motoren kan være ganske så hårete iht. standard, altså kan den sende noen ganske høye transienter. Ikke dermed sagt at den gjør det hos deg, men standard for slikt tillater ganske mye. 

Det som er laget for bil/båtbruk har beskyttelse for dette, men det har nok ikke nexaen, så om du kobler den på innsiden av en batteriutjevner (husker ikke hva de heter, en sånn kloss man setter mellom start og bruksbatteri) er man kanskje litt tryggere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn kloss (regner med at du mener skillerelé), og det er på forbruksbatteriet jeg kobler dette. Det bruker jeg ellers til stereoanlegget i båten og teinehaleren. Startbatteriet er så å si bare starten og lensepumpa. :) Men som sagt, jeg har koblet den til og skal la den henge på en stund, så ser vi hvordan det går. Suzukien min (DF 150) gir ikke transienter som jeg kan se, jeg har digitalt voltmeter på hvert av batteriene, og jeg ville nok sett det på startbatteriet hvis det skjedde noe "funky". Det står ganske stabilt på 14,6 (eller var det 8?) når motoren er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :) Forresten, er releet på Nexa-bryteren helt atskilt fra både minus og pluss på tilførselen? Jeg har ikke lyst til å bare koble den til og håpe at det funker. Jeg skal bryte jord med den. Hvis den ikke er atskilt, må jeg legge til et ekstra relé.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke adskilt.

Hvor lett det er å skille er vanskelig å si uten å ha den i hånda for litt systematisk måling og skjemategning.

 

Det som kanskje er enklest er å ta ut releet og henge på ett standard 12volts bilrelee.

Dvs. man legger in spolen på 12v releet dær spolen på orginalreleet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var det som var planen i så fall. Jeg har en del av dem liggende. ;) Men det er kanskje så enkelt som å måle motstanden mellom hver av de to midterste tilkoblingene (som altså er releet), både ved åpent og lukket relé, og begge tilførselpunktene?

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.