Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fins det Nexa-kompatible 12V-fjernstrømbrytere?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Da mener jeg styrestrøm til bryteren på 12V, ikke at den kan switche 12V, selvsagt. Det kan jo alle maskinbrytere og sånt. Jeg skulle gjerne hatt det for å styre et par ting i båten (blant annet søkelys) med nøkkelringfjernkontroll når jeg er ute med båten og fra systemet på hytta når den ligger ved brygga. Da kan jeg skru på dekkslysene fra hvor som helst og se på overvåkningskameraet hvordan det går med den i høst- og vinterstormer.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins det tydeligvis ikke, ellers ville nok noen her visst det. Da må jeg kanskje finne fram noen gammel maskinvare: Et 16/16 Phidgets input board som jeg ikke bruker til noe annet lenger. Node-RED har en node for å styre den. Regner ikke med at en Pi med det på vil dra så mye strøm at det skaper problemer. Jeg har et eget startbatteri og så et batteri til teinehaler, stereoanlegg og annet utstyr, begge to er Banner-batterier på rundt 100 amperetimer. Etter hvert blir det vel også vedlikeholdslading på brygga.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en LCMR1000. Kan du se hvor jeg skal koble til 12V der? Sånt er ikke min sterke side, så jeg vet ikke hva som er diodebroen... Men jeg er blitt flink til kretskortlodding, for jeg har et ergonomisk tastatur der jeg må bytte minst én tast i måneden!

 

118428453_326002885292680_45190260120687118517974_306340923770066_37512311234790

 

Edit: Skruene er LXNN, IN OUT-OUT IN, fra venstre mot høyre. Kan den svarte terningen være diodebroen?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro likretterdiodene er de sorte montert over pilsymbol nede til høyre på første bilde.

Ser også en "trefoting" midt på ute til høyre som begynner med IC2.. Hva står det på den?

Jeg tror det er en spenningstabilisator (uten å fulgt printet).

Releet er med 24volts spole, men det kan hende uregulert batterispenning vil fungere.

Endret av NilsOF
Den andre venstre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upps, ble avbrutt..

Om Ic203 er en spenningregulator så er den ett fint utgangspunkt for injektering av 12v.

Hva står det på selve komponenten? Har den tre føtter?

 

Jeg gjetter fælt, men jeg vil tro at releet opererer på uregulert spenning.

 

Jepp, D201-D204 er likeretterdiodene

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Mastiff skrev:

7130A-1


Dette er en spenningsregulator på 3 volt iflg https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/196/7130A-1.php

 

Jeg vil tro at +12 volt inn på Vin  og minus på Gnd  på spenningsregulatoren vil gi en 12volts Nexa.

 

Og såmå jeg skynde meg å si at jeg ikke kan garantere noe som helst 😉

 

Med litt kreativitet så kan kanskje skruterminalene brukes til 12volts-tilkoplingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du overtok NilsOF. Ble opptatt resten av dagen og kvelden.

 

Dere fant likeretterbroen (de 4 diodene).

Det skulle gå greitt å koble rett på diodene, men som NilsOF skriver,  det går fint å modde litt og benytte skrueterminalene.

 

Likeretterbroen ser slik ut:

LCMR1000.jpg.aaab82aa914286e078c2c9c5028cd5c3.jpg

 

Positiv er der det står Load, der hvor D3 og D4 er koblet sammen.

 

Info her:

https://learn.sparkfun.com/tutorials/polarity/all?print=1

og her:

http://tid.uio.no/kurs/fys1210/2007/Notater/Kapittel_18_diodekretser.pdf

 

Se på baksiden under diodene.

Negativ (minus fra diodene),   2 er koblet sammen.

Positiv, + er også 2 koblet sammen.

Men som du ser av diagrammet er også inngang (vekselstrøm) 2 koblet sammen.

Klarer ikke helt hva som er hva.

 

Med spenning på og et multimeter skulle det gå greitt å finne rett, men pass fingrene.

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom likeretterdiodene og spenningsregulatoren (på kretskortet) står det en glattekondensator.

Det ser ut som den har minus ut mot kanten av kretskortet.

Kople pluss/minus over den. Men, ja, måle først for å verifisere 🙂

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nifse greier... ;) Og snåle greier. Spenningen varierte vilt, virket det som. Jord fikk jeg greit på der den har svart ring. Jeg fikk rundt 10,3V der det er rød ring. Men det virket som om den vinglet opp og ned. Så fikk jeg ganske stabil 11,1V på der den gule ringen er. Brenner tampen her, eller vil jeg bare brenne opp Nexa-bryteren og hytta hvis jeg fortsetter? 😁

 

 

bilde.thumb.png.8ad82d63872ab3e4c3c5c719cbce79dc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.