Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill generasjon 3


Mathias

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde også at et par ovner satt opp slik - med Cloud (i independent mode), men styrt via lokalt API tilsynelatende "Kranglet" mellom innstillingene. Der opplevdes det litt annerledes, en justering via lokalt api virket i et par sekunder før cloud justerte tilbake til "sin" innstilling.

Enden på visa er at jeg har resatt alle til å være "no cloud, local api" only. Da fungerer de fint.

Men ganske teit at dette ikke virker, for kombinasjonen kan jo være grei for endel.

 

Konfigurte de forøvrig opp via "reset"  og så opp med WIFI AP mode, altså ingen app i det hele tatt.. Gotcha er at jeg med en ny ovn ikke klarte å få til AP mode uten å først ha meldt den litt inn i cloud så den fikk ny firmware.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JxxxIxxx @quackyo Hei, det dere sier stemmer nok ganske bra. 


Etter migreringen så bruker vi noe som heter "Device Shadows" for å registere "Desire State" og "Reported State"

Dette har nok bare ikke blitt sett nøye på da alle hadde fokus på det som skjedde på nett/sky 

 

Jeg skal høre med våre utviklere, vi finner en løsning for dere. Regner med dette kan enkelt løses

Det skal også være mulig å oppdatere ovnene uten å måte innom skyen først, jeg skal se vi kan oppdatere dokumentasjonen slikt at dere kan holde ovnene deres oppdateret uten å måte stikke innom appen først. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, servercookie said:

@JxxxIxxx @quackyo Hei, det dere sier stemmer nok ganske bra. 


Etter migreringen så bruker vi noe som heter "Device Shadows" for å registere "Desire State" og "Reported State"

Dette har nok bare ikke blitt sett nøye på da alle hadde fokus på det som skjedde på nett/sky 

 

Jeg skal høre med våre utviklere, vi finner en løsning for dere. Regner med dette kan enkelt løses

Det skal også være mulig å oppdatere ovnene uten å måte innom skyen først, jeg skal se vi kan oppdatere dokumentasjonen slikt at dere kan holde ovnene deres oppdateret uten å måte stikke innom appen først. 

 

@servercookie, jeg foretrekker å ha både lokalt API og cloud-tilkobling, det er mest fleksibelt, selv om jeg stort sett bare bruker lokalt API til daglig. Jeg vil helst slippe å omkonfigurere alle ovnene på to lokasjoner til bare lokalt API, det blir mye ekstrabeid tror jeg.
Så det hadde vært fint om dere kunne sørge for at det ikke er noen uheldige interaksjoner mellom cloud og lokalt API (eller mangel på interaksjon kanskje heller i mitt tilfelle).
Så langt så ser det ikke ut til at jeg har problemer med at cloud overstyrer lokalt api slik @quackyo har, vet ikke hvorfor dette ikke er likt hos oss. Hos meg er det bare problem at cloud temperatur ikke blir oppdatert med ny temperatur ved endring via lokalt API.

 

Den andre lille "snag'en", det at ovnen "husker" tidligere temperatur satt manuelt eller via cloud og hopper tilbake til den når man trykker på pluss/minus-tastene eksisterte forøvrig også i den gamle versjonen. Dette er bare et mindre problem i det daglige, det er litt forvirrende hvis noen prøver å endre temperatur manuelt på ovnen, men det er ikke en showstopper. Men fint om dette kunne vært eliminert også. Jeg antar at de to problemene kanskje har en sammenheng i den nye versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gen 3 panelovn til soverommet for et par dager siden, og aktiverte både cloud og lokalt API.

 

Jeg ønsker at Tibber styrer settpunktet til ovnen med dagsenking (trenger bare levelig temperatur på et iskaldt soverom når vi er der).

Også ønsker jeg dataene inn i Home Assistant.

 

Det fungerer fint, men det jeg ikke forstår er hvorfor Tibber driver og endrer setpunktet med én grad opp og ned hele tiden. Det skaper nærmest hysteresestyring istedenfor at PID-regulatoren kunne holdt ovnen på rundt 600W gjennom perioden under feks.

 

For det er tibber som endrer setpunkt her..?Screenshot_20231119_104532_Tibber.thumb.jpg.d81fe14543607999613f6b0daf74a4fa.jpg

 

Screenshot_20231119_105212_Tibber.thumb.jpg.2e326dbd32fe00a3c43c642af145195c.jpg

 

Screenshot_20231119_104446_HomeAssistant.thumb.jpg.dc484eddc5e1f3d8400092dbd5558833.jpg

(Tok med temperatuen oppunder taket i grafen. Kommer til å prøve meg frem til hva som er fornuftig setpunkt for ovnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EndreM skrev (7 timer siden):

Jeg kjøpte en gen 3 panelovn til soverommet for et par dager siden, og aktiverte både cloud og lokalt API.

 

Jeg ønsker at Tibber styrer settpunktet til ovnen med dagsenking (trenger bare levelig temperatur på et iskaldt soverom når vi er der).

Også ønsker jeg dataene inn i Home Assistant.

 

Det fungerer fint, men det jeg ikke forstår er hvorfor Tibber driver og endrer setpunktet med én grad opp og ned hele tiden. Det skaper nærmest hysteresestyring istedenfor at PID-regulatoren kunne holdt ovnen på rundt 600W gjennom perioden under feks.

 

For det er tibber som endrer setpunkt her..?Screenshot_20231119_104532_Tibber.thumb.jpg.d81fe14543607999613f6b0daf74a4fa.jpg

 

Screenshot_20231119_105212_Tibber.thumb.jpg.2e326dbd32fe00a3c43c642af145195c.jpg

 

Screenshot_20231119_104446_HomeAssistant.thumb.jpg.dc484eddc5e1f3d8400092dbd5558833.jpg

(Tok med temperatuen oppunder taket i grafen. Kommer til å prøve meg frem til hva som er fornuftig setpunkt for ovnen)

Hvordan fikk du aktivert API? Stopper helt opp for meg, klarer faktisk ikke finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (54 minutter siden):

Hvordan fikk du aktivert API? Stopper helt opp for meg, klarer faktisk ikke finne ut av det.

Valgte det under "advanced" da jeg la til ovnen i appen.

Det var 4 valg, og jeg tok den med både cloud og API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann! Kunne noen gitt meg et sammendrag av nåværende støtte for Home Assistant blant Mills ovner?

Er støtte for Matter på plass? Hvor god er den? Hva er kommunikasjonsprotokollen (matter over wifi? Eller thread?)

 

Og hva med luftkvalitetsensoren Mill air sense - er det noe støtte for å lese inn fra den?

Endret av Tomtom
add more
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tomtom skrev (På 3.12.2023 den 13.04):

Heisann! Kunne noen gitt meg et sammendrag av nåværende støtte for Home Assistant blant Mills ovner?

Er støtte for Matter på plass? Hvor god er den? Hva er kommunikasjonsprotokollen (matter over wifi? Eller thread?)

 

Og hva med luftkvalitetsensoren Mill air sense - er det noe støtte for å lese inn fra den?

Fungerer greit - hvertfall så lenge man bare har gen2 og gen3-enheter, disse skal jo være flyttet over til "gen2"-API, som etter det jeg har forstått er det eneste som støttes i de forskjellige integrasjonene. Hos meg fungerer det fint i hassio, mens det slutta å fungere i Homey for et par måneder siden. Legger ved skjermbilde av air sense i hassio.
 

Skjermbilde2023-12-12083117.png.f694283960ab536b152d392e4bf8d096.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mill Gen 2 som plutselig forsvant for meg. Displayet viser "OF". Slår jeg av og på viser den innstilt temperatur i noen sekunder, så går den over til å vise "OF" og lar seg ikke hverken styre eksternt (hverken via Mill app eller HomeAssistant-integrasjon). 
Noen som vet om dette er defekt ovn eller om det er cloudgreiene som krøller?
Den har virket fint helt fram til for et par dager siden, også etter "migreringskrisa". 
Ingen endringer i WIFI i huset, og jeg har flere andre gen2-ovner i huset som ikke har mistet forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quackyo skrev (32 minutter siden):

Jeg har en Mill Gen 2 som plutselig forsvant for meg. Displayet viser "OF". Slår jeg av og på viser den innstilt temperatur i noen sekunder, så går den over til å vise "OF" og lar seg ikke hverken styre eksternt (hverken via Mill app eller HomeAssistant-integrasjon). 
Noen som vet om dette er defekt ovn eller om det er cloudgreiene som krøller?
Den har virket fint helt fram til for et par dager siden, også etter "migreringskrisa". 
Ingen endringer i WIFI i huset, og jeg har flere andre gen2-ovner i huset som ikke har mistet forbindelse.

Har du forsøkt en factory reset?
For en konvektor er det: slå av - slå på - trykke inn temperaturhjulet (tannhjulsymbol) innen 5 s etter påslått og holde til du ser FR i displayet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@quackyo 

 

Om du har problemer med OF prøv dette(den feilen er fra veldig tidlig av i August 2023 )

 

1: Reset ovnen på vanlig måte 

2:Om WiFi lyser på ovnen , hold inne WiFi knappen inne i 6 sekunder og slipp 

3:Sett opp en nettverk enten via telefon eller ruter som har wifi modus G helst 

4:Koble opp, du vil få en beskjed om at ny firmware er tilgjengelig, oppdaterer ovnen 

5:Koble til på nytt så skal alt fungere som normal igjen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@quackyo Vi har også lagt merke til at det er for tiden problemer med styring og oppkobling av gen2 ovnene. Det er pga MQTT broker som har litt problemer. Vi skal flytte en del av den jobber over til Fargate. 

 

Vi gjør noen mindre justeringer idag og det kommer en mer permanent fix for dette på Tirsdagen nesten uke 

Så om du har problemer med oppkobling av gen2 eller styring, vent en par dager.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

{
    "needSynchronize": false,
    "customerDetails": "ok",
    "house": {
        "status": "ok",
        "left": []
    },
    "room": {
        "status": "ok",
        "left": []
    },
    "devices": {
        "status": "in progress",
        "left": [
            "****:91:95",
            "****:3D:9F"
        ],
        "failed": []
    }
}

@servercookie

 

Hei!

Har en gen2 ovn som fortsatt henger igjen på api v1 - har du mulighet for å se på dette?

MAC slutter på 91:95. (den andre enheten er en g2 socket som ikke har vært i bruk siden 2022.)

Ref saksnr 28045 om du trenger info om brukerkonto e.l.

 

Sliter også med at jeg blir logget ut av appen 3-4 ganger om dagen. Skjer kun på APIv2, ikke v1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@landsverk  Hei på deg, 

 

Ny app versjon kommer til uken som fikser en del feil og bugs, da vil ikke IOS appen lenger logge deg ut uten videre. 

Når det gjelder ovnen som du nevnte, så ser jeg at den henger på gammel platform, jeg skal se til at den blir overført til din konto imorgen. Ikke slå den av etc, når den flyttes over så vil den også bli oppdatert med ny firmware som da gjør den mer robus mot å falle ut og vil koble seg til igjen ved strømbrudd etc 

 

Ovnen din hvor thermostat boksen har knekt av, er ovnen mindre en 5 år gammel så sender vi deg bare ny ovn i posten. 
Bare informer support agenten når ovnen ble kjøpt så ordner vi deg for deg 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (24 minutter siden):

Årets pris for beste support går til Mill?

Absolutt! De har jo hatt "litt" svartid på support via mail (tipper de har mange tickets som skal besvares), så det var helt supert når Bashir (servercoockie) dukket opp her. Fordelen her er jo at hvem som helst kan se svarene fra Mill, og løsningen på ett problem kan jo hjelpe flere kunder. 
Under 30 min svartid på et foruminnlegg er helt rått. 

Mill har hatt en "liten" utfordring med overgang til api v2, men Bashir sin vilje til å hjelpe folk via forumet her (selv på kveldstid), kombinert med at de lanserte gen 3M-ovner (modulær termostat) gjorde at jeg ble værende hos Mill istedet for å bytte til et annet merke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@landsverk  Hei på deg, 

 

Da er ovnen din flyttet over til din nye konto i AWS, bare si ifra om det skulle være noe annet. 

@hjemmedude Om du har problemer med oppkobling se om du kan koble den opp først til et nettverk som har 802.11 G eller G/N Da  vil du få beskjed om å firmware oppdatere enheten. Du kan også bruk en hotspot på en telefon og settet på at den bare sender ut 2.4ghz. Prøv det først og se om du da for koblet til din gen2 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OlavT 

 

Vi er i kontakt med en par test laber (TUV og Bureauveritas )for sertifisering, så det er ikke lenge til at Matter kommer til gen3 ovner, gen3m etc 

 

På gen3 ovnene(ESP32-D) er det litt for lite plass så vi jobber med en løsning hvor det er mulig å bytte mellom AWS firmware og Matter. Dessverre blir det ikke mulig å ha både skyløsningen fra Mill og Matter på samtidig. Men det burde ikke spille noe rolle ettersom du kan styre ovnene via Matter selv når du er utenfor ditt lokale nett. Du vil kunne via appen hente ut QR code+pinkode og switche over til Matter forholdsvis enkelt. 

 

I første omgang kommer Matter 1.1, ettersom vi bruker DAC fra Espressif og de har pr idag ikke ferdig med å få sertifisering fra CSA enda på 1.2.  Når det gjelder 1.1 og 1.2 så kommer ikke 1.2 med så mye nytt når det gjelder thermostater. 

 

Vi sender ut mer info her, sosiale medier og inne i appen når Matter er klar. 

 

Endret av servercookie
missing tekst
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.