Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Relay 25A IP55 for VV-tank


Anbefalte innlegg

Noen som bruker det og som også vet hvordan koble den til temp sensor? Kunne tenkt meg mulighet til å lese av VV-temp inni tanken, evt på utsiden og bare legge til noen grader fpr å vite hva som er temp der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt NTC prober som passer denne? I følge manualen er dette spec: 

Compatible with NTC

sensors with values 10, 12, 15, 22, 33 and 47 kΩ @ 25C, og 

 

Inputs Input impedance 22K Ohm

Loop output voltage 3.3V DC

Connection terminals Solid wire: 30-10 AWG / 5.26-0.05 mmÇ

Stranded wire:

30-10 AWG / 5.26-0.05 mmÇ

Wire stripe length: 8 mm

Screw: M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
Atle skrev (På 29.10.2020 den 20.05):

Noen som bruker det og som også vet hvordan koble den til temp sensor? Kunne tenkt meg mulighet til å lese av VV-temp inni tanken, evt på utsiden og bare legge til noen grader fpr å vite hva som er temp der inne.

Hei.

Klarte du å få liv i temp føleren?.

Jeg forsøkte å kople på en original temp føler fra gulv termostaten til Heatit. 10 K ohm. Ingen respons.

Mvh.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, 

Deler min erfaring med dette rele'et vedr. temp måling.

Var i dialog med Heatit support hvor de informerte om at man må opprette multichannel assosiasjoner for at data fra temp ch.1, 2 og 3 skal sende data til gateway/master node.

Etter å ha opprettet gruppe for "Sensor Report IN1" (temp sensor ch.1) og "Sensor Report IN2" (temp sensor ch.2) mot gateway/master (Z-stick GEN5 i mitt tilfelle) ) oppdateres temp verdier for begge temp kanaler automatisk. 

 

Det har også kommet en ny firmware, hvor man ved å trykke på lokal "bind" knapp, toggler rele' av/på + ny parameter (nr.19) som skal huske siste tilstand ved strømbrudd.

 

Får ikke limt inn bilde her av ukjent årsak så legger til link med figur til assosiasjon lagt til i Z-wave JS to MQTT.

Håper det kan komme til nytte for andre!

 

https://community.home-assistant.io/t/z-wave-js-to-mqtt-how-to-enable-multichannel-heatit-z-relay-25a-solved/378996

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GMTrevis skrev (19 timer siden):

Hei, 

Deler min erfaring med dette rele'et vedr. temp måling.

Var i dialog med Heatit support hvor de informerte om at man må opprette multichannel assosiasjoner for at data fra temp ch.1, 2 og 3 skal sende data til gateway/master node.

Etter å ha opprettet gruppe for "Sensor Report IN1" (temp sensor ch.1) og "Sensor Report IN2" (temp sensor ch.2) mot gateway/master (Z-stick GEN5 i mitt tilfelle) ) oppdateres temp verdier for begge temp kanaler automatisk. 

 

Det har også kommet en ny firmware, hvor man ved å trykke på lokal "bind" knapp, toggler rele' av/på + ny parameter (nr.19) som skal huske siste tilstand ved strømbrudd.

 

Får ikke limt inn bilde her av ukjent årsak så legger til link med figur til assosiasjon lagt til i Z-wave JS to MQTT.

Håper det kan komme til nytte for andre!

 

https://community.home-assistant.io/t/z-wave-js-to-mqtt-how-to-enable-multichannel-heatit-z-relay-25a-solved/378996

 

 

Hei, har du noe info/manual om hvordan jeg oppdaterer firmware selv? Må vel da bruke en stick? Bruker selv SmartThings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle skrev (12 timer siden):

Hei, har du noe info/manual om hvordan jeg oppdaterer firmware selv? Må vel da bruke en stick? Bruker selv SmartThings.

Hei,

 

Dette rele'et støtte OTA oppdateringer (over the air), nå er jeg riktignok kun "kjent" (på vei til å bli kjent med) med Z-wave JS to MQTT addon i HA som jeg nettopp har begynt bruke. 

Herfra kan man enkelt oppdatere firmware "over the air", fungerte plettfritt i mitt tilfelle.

er dessverre ikke kjent med andre Z-wave grensesnitt enn hva jeg bruker, mulig noen andre kan bidra bedre her vedr. SmartThings?

 

Slik er det i HA, plukker FW fil og laster opp FW til Node, tok ca. 10min før opplasting var ferdig:

image.png.41c21bf604675016c03e165ebe84aa98.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 15/01/2022 at 22:13, GMTrevis said:

Slik er det i HA, plukker FW fil og laster opp FW til Node, tok ca. 10min før opplasting var ferdig:

 

 

Hvor finner en FW filene fra HeatIt? Før lå de ute på web-sidene, men har ikke sett noe til de i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (1 time siden):

 

Hvor finner en FW filene fra HeatIt? Før lå de ute på web-sidene, men har ikke sett noe til de i det siste.

Fikk av ThermoFloor support på forespørsel, også vedlagt her.

".hex" fil benyttes for å laste inn via kabel.

".otz" fil for å laste inn over OTA.

For ordensskyld er dette firmware 2.1 til Heatit Z-relay 25A (ref. fig under).

Grensesnitt hos meg viser v2.1, firmware filer viser 2.01b3... (i tilfelle noen skulle lure).

image.thumb.png.2d1ffa47f88b43a60d60e14e60f3e316.png

zrelay_EU_WITH_BOOTLOADER_2_01b3.hex zrelay_EU_2_01b3.otz Nye funksjoner.docx

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
GMTrevis skrev (På 14.1.2022 den 14.13):

Hei, 

Deler min erfaring med dette rele'et vedr. temp måling.

Var i dialog med Heatit support hvor de informerte om at man må opprette multichannel assosiasjoner for at data fra temp ch.1, 2 og 3 skal sende data til gateway/master node.

Etter å ha opprettet gruppe for "Sensor Report IN1" (temp sensor ch.1) og "Sensor Report IN2" (temp sensor ch.2) mot gateway/master (Z-stick GEN5 i mitt tilfelle) ) oppdateres temp verdier for begge temp kanaler automatisk. 

 

Det har også kommet en ny firmware, hvor man ved å trykke på lokal "bind" knapp, toggler rele' av/på + ny parameter (nr.19) som skal huske siste tilstand ved strømbrudd.

 

Får ikke limt inn bilde her av ukjent årsak så legger til link med figur til assosiasjon lagt til i Z-wave JS to MQTT.

Håper det kan komme til nytte for andre!

 

https://community.home-assistant.io/t/z-wave-js-to-mqtt-how-to-enable-multichannel-heatit-z-relay-25a-solved/378996

 

 

 

Takk for god informasjon @GMTrevis, hvilke sensorer brukt du med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkaberg skrev (På 20.9.2022 den 9.48):

 

Takk for god informasjon @GMTrevis, hvilke sensorer brukt du med denne?

RETTELSE 23.04.2023: Til VVB temp.: NTC 10k gulvføler (DS18B20 er ikke kompatibel med  NTC innganger!)

Til temp overvåkning i rele' box: SKU350234 (10kOhm)

image.png

Endret av GMTrevis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GMTrevis skrev (1 time siden):

Til VVB temp.: DS18B20

Til temp overvåkning i rele' box: SKU350234 (10kOhm)

image.png

 

Hei, vet du når denne nye firmwaren kom? (jeg oppdaterte i februar/mars. Da jeg var i kontakt med de da, sa de at Homey allerede støttet å huske siste tilstand ved strømbrudd. Dette var da fortsatt ikke støttet av Samsung smartThings. Fungerte det med HA? Hvordan konfigurerer du parameter 19 slik at dette fungerer?

 

Hvorfor har du temp sensor inni boksen? Det holder vel egentlig med bare utsiden av VV-tank om det er den man vil overvåke?

 

Hvor kjøpte du disse sensor kablene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle skrev (11 timer siden):

 

Hei, vet du når denne nye firmwaren kom? (jeg oppdaterte i februar/mars. Da jeg var i kontakt med de da, sa de at Homey allerede støttet å huske siste tilstand ved strømbrudd. Dette var da fortsatt ikke støttet av Samsung smartThings. Fungerte det med HA? Hvordan konfigurerer du parameter 19 slik at dette fungerer?

 

Hvorfor har du temp sensor inni boksen? Det holder vel egentlig med bare utsiden av VV-tank om det er den man vil overvåke?

 

Hvor kjøpte du disse sensor kablene? 

Hei,

 

Kjenner ikke til når firmware kom.

For å få inn param 19 måtte jeg resette node/rele'et for så å "replace failed device" for å unngå videre byks i node nr.

Skrev så 1 til param 19, ref. fig under.

Men det fungerer ikke, om jeg tar sikring til VVB når rele'et er aktivt, skrur rele'et seg på når sikring legges inn men rele'et skrur seg av igjen etter ca. 5 sek.

Overstyrer dette fra Node Red ved å sjekke om rele er AV, har ikke hatt noen betydning for min del men det burde fungert...

 

Satt en temp. sensor i boksen fordi jeg synes boksen ble ganske varm, butter ut på ca. 45gr. sommertid når rele'et er aktivt, er ellers ca. 30gr. i boksen. 

Senosrer ble kjøpt fra Aliexpress for ca. 1-2 år siden.

image.thumb.png.e6f5f1af281a3b266731ff8cef72a4bc.png

image.png.12e787ef5a324994e7b415da49e8a995.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått montert denne i bunn i lag med resten av det elektriske på min OSO Saga 300. Ser at jeg jevnt over ligger på ca 47 grader uten særlig tapping av vann enda, og dette er når VVB ikke varmer. Så her mangler jeg et par 10 grader før vi er i nærheten.

 

Hvordan løste du dette @GMTrevis?

 

Tenker samtidig på om dette er ideel plassering? Ser at beredern er forberedt for ekstern styring med hull i toppen som er plugget (1/2"?), men det viser seg at OSO Charge som denne løsningen heter da kommer med et rør som man fører inn i beredern og da vil tempføler være ca i midten. 

 

PS: Stort takk for informasjonen du delte @GMTrevis, var til stor hjelp (spesielt zwave gruppe instillingene)

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jkaberg

Sjekket hva berederen var innstilt på (75gr. i mitt tilfelle), leste så av hva temperatur trend/logg var når effekt over rele'et falt og antok ut i fra det at vannet da var 75gr. Tok da 75gr.- avlest ekstern sensor temp. = offset. (19gr. offset i mitt tilfelle), løst som vist under med template sensor.

 

Ang. plassering så tok jeg den absolutt enkleste løsningen, i toppen av bereder hvor varmtvann går ut og kaldtvann kommer inn. Får da dipper i avlest temp. når kaldtvann tappes samt at avlest temp. ved lav VVB temp. bommer en del men det har ikke vært noe problem for oss. Din plassering høres helt kurrant ut, det viktigste er jo at man faktisk oppnår max temp. omlag en gang i døgnet.

 

Bruker avlest temperatur til å dynamisk sette antall timer bereder skal være PÅ (power saver (lowest price)), hvor 55gr. til 75gr. tilsvarer 7timer til 1.5 timer PÅ tid inneværende og neste døgn. Vil nok ikke være optimalt for de med forholdsvis høyt varmtavannforbruk i og med man kun plukker de billigste timene men det kan overstyres de gangene man har behov, foreløpig er dette godt nok for oss.

 

 #--------------- VVB - Bereder -----------------------------------|
 # VVB temperatur i tank (Estimert med 19°C offset pga. sensor plassering)
    vvb_water_temp_corrected:
      friendly_name: "VVB temperatur justert"
      icon_template: mdi:coolant-temperature
      unit_of_measurement: '°C'
      value_template: "{{ (states('sensor.heatit_vvb_temp_ch1') | float(0) + 19.0 | float(0))  | round(1) }}"  
      
# VVB effektforbruk (Egen template sensor pga. unøyaktig måling i Z-relay...)                                                                                                                  
    vvb_relay_watt_corrected:
      unit_of_measurement: 'W'
      friendly_name: 'VVB effekt - Korrigert'  
      icon_template: mdi:sine-wave  
      value_template: >-
        {% if states('sensor.heatit_vvb_relay_watt')|float(0) >= 500 %}
          {{ states('sensor.heatit_vvb_relay_watt') | float(0) | round(0) }}
        {% else %}
          0.0        
        {% endif %}      

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GMTrevis skrev (På 21.9.2022 den 18.23):

Hei,

 

Kjenner ikke til når firmware kom.

For å få inn param 19 måtte jeg resette node/rele'et for så å "replace failed device" for å unngå videre byks i node nr.

Skrev så 1 til param 19, ref. fig under.

Men det fungerer ikke, om jeg tar sikring til VVB når rele'et er aktivt, skrur rele'et seg på når sikring legges inn men rele'et skrur seg av igjen etter ca. 5 sek.

Overstyrer dette fra Node Red ved å sjekke om rele er AV, har ikke hatt noen betydning for min del men det burde fungert...

 

Satt en temp. sensor i boksen fordi jeg synes boksen ble ganske varm, butter ut på ca. 45gr. sommertid når rele'et er aktivt, er ellers ca. 30gr. i boksen. 

Senosrer ble kjøpt fra Aliexpress for ca. 1-2 år siden.

image.thumb.png.e6f5f1af281a3b266731ff8cef72a4bc.png

image.png.12e787ef5a324994e7b415da49e8a995.png

 

 

 

Men hvordan har dere fått koblet sensorene til boksen? Boksen skal vel være IP-sertifisert tett? I hvertfall i mitt tilfelle. Så det beste er vel å få en elektriker til å gjøre dette da i midt tilfelle, og legge sensor føler inntil tanken på egnet sted. Hvor er det beste stedet å legge den i så fall? Når alt er gjort, er planen å kalibrere temperaturen jeg får på utsiden med den temperaturen som er på innsiden. Det får jeg til ved å måle temperaturen fra springen på forskjellige ekstern temperatur nivåer. Så om den viser 50 grader eksternt, så er det kanskje 60 grader i springen osv. Slik regner jeg meg frem til en differanse jeg kan bruke i Heatit settings. Tror dette er det beste jeg kan få til med min vanlige VV-tank.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle skrev (8 minutter siden):

Så om den viser 50 grader eksternt, så er det kanskje 60 grader i springen osv. Slik regner jeg meg frem til en differanse jeg kan bruke i Heatit settings. Tror dette er det beste jeg kan få til med min vanlige VV-tank.

Det tror jeg blir helt feil. Temperaturforskjell i tank er helt normalt opp mot 30-40 grader fra topp til bunn. Å måle temperatur ut, sier ingenting om temperatur lenger nede.

Stål leder varme veldig godt så den temperaturen du måler ved å legge føler inntil stålet, det vil også være vanntemperatur rett innenfor.

Atle skrev (11 minutter siden):

Hvor er det beste stedet å legge den i så fall?


Der som tankens termostat er. Der er det en luke som gjør at du kan stikke en temperaturføler mellom isolasjon og stålet til tanken.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle skrev (Akkurat nå):

ok, men det er jo bare bra at jeg slipper å kalibrere. Hvordan fikk du laget hull i boksen? eller har du ikke det problemet?


Jeg har noe helt annet. En esp8266 som styrer et halvleder-rele via EspHome og Home Assistant
image.png.bf367242a4897a3f871ef4c937c41850.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle skrev (10 minutter siden):

ok, men du må jo bare ha borret et passende hull i boksen slik bildet til GMTrevis viser over?

Jeg har en annen type boks.

Men bare for å kommentere det bildet: Den ene ledningen i midten ser ut til å være en fleksibel ledning som ikke er festet til vegg. Mulig det er den som går til VVB. I så fall skal den ha en strekkavlastning til boksen. Normalt setter en i nippler i boksen som har strekkavlastning innebygd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.