Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro bevegelsessenro (multisensor) gir dårlig avlesning av lysstyrke?


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har to slike Fibaro multi-sensorer som har innebygget lyssensor. Dette tenkte jeg i utgangspunktet å bruke til automatisering av lys på noen punkter hvor dette er gunstig, men ser at lyssensoren ikke er særlig god/følsom?

 

Selv på høylys dag finner jeg de ofte på 10-15 Lux som selvsagt er langt fra realiteten når de står ved vinduer (riktignok pekende innover i rommet). Er dette noe dere opplever?

 

Screen Shot 2016-11-21 at 19.06.10.png

 

Her har den heller ikke rapportert lysstyrke siden kl 1602 i dag, selv om polling intervall er på 20 minutter som standard. Er det dårlig kontakt her? (PS. den er ikke plassert i kjellerstuen p.t, men direkte under UZB1 i 1. etg.) Den andre noden som er plassert 1m fra UZB1 er like dårlig på å oppdatere seg:

 

Screen Shot 2016-11-21 at 19.08.14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en batterinode: det hjelper ikke å polle den da denuansett ikke svarer før den vekker seg selv. Du må justere paramterene som avgjør hvor ofte/hva som skal til før luminansdata sendes.

 

Er problemet bare at den ikke oppdaterer seg, eller mener du at den rapporter feil, dvs var det ikke 13 lux klokken 16:02:08?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener i utgangspunktet at den også rapporterer feil, men jeg har litt vanskelig for å si det sikkert. Har ikke noe forhold til Lux som enhet, så det er vanskelig å si.. Som sagt så rapporterer de svært lavt selv når det er mye dagslys i rommet.

 

Kan sjekke på dagtid imorgen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte google litt om dette, da jeg har stusset på mine egne (ganske lave) målinger med fibaro-sensorene. Endte opp på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Lux

 

Her er oppsummeringen: Det er vel kanskje litt mørkere enn man tror, og den lux-skalaen er ikke helt intuitiv i forhold til opplevd lysstyrke (øynene tilpasser seg, osv). 15 lux er jo litt dunkelt, vil jeg si, men det henger sammen med hvor stor lyskilden er og hvor mye lyset spres. 1 lux = 1 lumen per kvadratmeter, så dersom du har en lyskilde på 1000 lumen som spres på 10 kvadratmeter vil du få en belysning/illuminering på 100 lux som sikkert vil føles litt rart gitt at lyskilden er 1000 lumen i dette eksemplet. Det kan være en slik effekt du ser siden måleren peker inn i rommet og lyskilden er da vinduene. Derfra spres vel lyset ganske mye. Kanskje har du litt mørke vegger etc som ikke reflekterer så mye i tillegg? På en "mørk overskyet dag" kan man måle rundt 100 lux leser jeg. Si 200-300 lux på en vanlig overskyet dag da. Så spres lyset, og det taper seg i refleks fra vegger etc, så da er det ikke helt fjernt å tenke at man ender opp på rundt 15 lux tror jeg.

 

Vanlig stuebelysning er iflg Wikipedia rundt 50 lux. Til sammenligning er fullt dagslys over 10.000 lux. Direkte sollys på måleren skal gi helt opp mot 100.000 lux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibaro sin multisensor rapporterer som standard ny lux verdi hvis den øker eller minsker med 200 lux. 

 

Hvis du forandrer parameter 40 til f.eks 50 lux (default er 200) så vil den rapportere lux verdiene mer nøyaktig og oftere. Men husk at dette også vil gå ut over batterilevetiden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, iblis said:

Fibaro sin multisensor rapporterer som standard ny lux verdi hvis den øker eller minsker med 200 lux. 

 

Hvis du forandrer parameter 40 til f.eks 50 lux (default er 200) så vil den rapportere lux verdiene mer nøyaktig og oftere. Men husk at dette også vil gå ut over batterilevetiden. 

 

Det forklarer sikkert saken ja. Hvorfor rapporteres ikke dette når den vekkes av bevegelse? Vil det kreve så mye mer strøm å rapportere flere ting når den først er våken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrick skrev:

 

Det forklarer sikkert saken ja. Hvorfor rapporteres ikke dette når den vekkes av bevegelse? Vil det kreve så mye mer strøm å rapportere flere ting når den først er våken?

 

Ja, til flere bits den må sende til lengre må den være våken som igjen bruker mer batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrick skrev:

Høres for meg ut som en marginal forskjell sammenlignet å våkne 2 ganger og sende ulike data.

For meg høres det ut som om disse to ikke engang er i nærheten av hverandre. En bevegelsessensor blir trigget mye, i hvert fall hos oss. Lysstyrken forandrer seg mer gradvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Moskus said:

For meg høres det ut som om disse to ikke engang er i nærheten av hverandre. En bevegelsessensor blir trigget mye, i hvert fall hos oss. Lysstyrken forandrer seg mer gradvis.

 

Ja den ser jeg, selv om det ikke gjelder for store deler av døgnet. Det ville derimot ikke vært til hinder for å sende de samtidig med f.eks temperatur. Det ville uansett vært en gevinst hvis de har samme frekvens på rapportering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil, er det to tidsinnstillinger: én for å sende oppdatering uansett basert på tid siden siste, og en for å sende dersom verdiene endrer seg mer en en definert verdi.

 

Som iblis sa: parameter 40 definerer terskelverdien:

40. Illuminance report - threshold

This parameter determines the change in light intensity level result- ing in illuminance report being sent to the main controller.

Available settings:

0 - reports are not sent 1-32767 (illuminance in lux)

Default setting:

200 (200 lux)

Parameter size:

2 [bytes]

 

Og parameter 42 definerer intervallet.

42. Illuminance report - interval

Time interval between consecutive illuminance reports. The reports are sent even if there is no change in the light intensity.

Available settings:

0 - periodical reports are not sent 1-32767 (in seconds)

Default setting:

3600 (1h)

Parameter size:

2 [bytes]

 

Jeg har både Fibaro og Aeon, og jeg synes de gir ganske så like verdier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrick skrev:

Det ville derimot ikke vært til hinder for å sende de samtidig med f.eks temperatur. Det ville uansett vært en gevinst hvis de har samme frekvens på rapportering

Det er godt mulig, men jeg tror den gevinsten blir veldig liten sammenlignet med muligheten for å kunne sende dem separat. Det kan være tilfeller der kun en av dem er nødvendig å sende i det hele tatt, eller at en blir mye viktigere enn en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.