Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Termostat (til varmekabler) som fungerer? Trenger tips..


NilsOF

Anbefalte innlegg

Da tok Trm2fx -termostaten kvelden. Ingen varme i gulv, ingen spenning ut fra termostaten.

Display er normalt, bortsett fra at den viser lav gulvtemperatur.

 

Jeg kjøpte denne for ca. ett år siden, men ble liggende i eska da det var mye surr med firmware.

Så den har vært i drift kun 2-3 måneder.

Glad jeg ikke anskaffet flere, den ble kjøpt for å se om dette var en farbar vei, og har ikke akkurat sett lyset.

 

 

Så nå må jeg ut i markedet igjen, men la det være HELT klart at jeg gidder ikke dille mye med firmware og halvfungerende konfigurasjons-opsjoner.

 

Jeg trenger en solid termostat av god byggekvalitet.

Stabil firmware.

Minst mulig "dill". Den skal KUN holde jevn temperatur i gulvet og bare den temperaturen den blir fortalt den skal holde.

Kan være enten z-wave eller zigbee (men jeg har begynt å favorisere zigbee).

Må passe Elko-bokser.

 

Så, hva finnes der ute som fungerer uten noe dill??

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal ringe i morgen.

Den gamle Nobø-termostaten fra forrige årtusen få lov til å skyve noen kilowattimer igjen. 
Jeg forventer ikke 20 år med drift på ny, men om noen av dere har hatt over ett år problemfritt med zwave eller zigbee så vil jeg høre fra dere 😉

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NilsOF skrev:

Jeg forventer ikke 20 år med drift på ny, men om noen av dere har hatt over ett år problemfritt med zwave eller zigbee så vil jeg høre fra dere 😉

Hos oss hadde vi Z-TRM1 tre års drift før vi pusset opp. Og har 4 stk Z-TRM2fx som fungerer fint. En av dem fikk en karamell da det ble gjort noe med strømmen i gata og sluttet å fungere (det gjorde forsåvidt en lampe og en Dimmer2 på samme kurs). Jeg anbefaler enda HeatIt, iallfall Z-TRM2fx. Håper Z-TRM3 er OK nå.

 

Men sånn er det med det meste. Leter man etter feil og misfornøyde kunder, så finner man det på internett. Ingenting er 100%. F.eks. elsker Stigvi Nobø-systemet sitt og selv har jeg også hørt mye bra, men jeg har også møtt brukere (spesielt hytteeiere) som ikke lenger liker det. Det samme med Mill og helt garantert andre også. I rekkehuset vi bodde i før tok både en Micromatic og en Elko-termostat kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Og har 4 stk Z-TRM2fx som fungerer fint. En av dem fikk en karamell da det ble gjort noe med strømmen i gata

Hm, strømblink er noe som man må regne med hær.

Og det var kraftig vind for ett par dager siden.

Ikke til å unngå utfall og blink når all forsyning hit går i luftspenn igjennom skog i brattlendt terreng.

 

Statistisk så har jeg liten grunn til å si at Heatit-termostaten er dårlig med mitt ene eksemplar. 
Men, håndteringen av firmware fra Heatit er grunn nok til å se på andre produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NilsOF skrev:

Hm, strømblink er noe som man må regne med hær.

Sant, men alt annet av utstyr har overlevd mer enn et strømblink. De holder på med oppgraderinger i nabolaget, og det er bra for ellers har strømmen de siste 4 årene gått hver 10. måned sånn cirka. Og den gangen var det som nevnt ikke bare en termostat som tok kvelden.

 

11 minutter siden, NilsOF skrev:

Statistisk så har jeg liten grunn til å si at Heatit-termostaten er dårlig med mitt ene eksemplar. 

Ja, det var poenget. Leter man etter produkter som feiler, så finner man at alt kan feile...

 

11 minutter siden, NilsOF skrev:

Men, håndteringen av firmware fra Heatit er grunn nok til å se på andre produkter.

Problemet er at man, her i Norge, ikke har uendelig med alternativer, for her skal det fort passe inn i en Elko-ramme.

Et kjapt søk på Tronika sier at vi ikke har for mye å velge mellom. Elko kommer i tillegg, men den er jo ikke viden kjent for å være samarbeidsvillig den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moskus skrev:

Et kjapt søk på Tronika sier at vi ikke har for mye å velge mellom. Elko kommer i tillegg, men den er jo ikke viden kjent for å være samarbeidsvillig den heller...

Just precis 🙂


Har begynt å tenke på alternativer.

Jeg trenger ikke display og knapper.

Det eneste som trengs er en gulvføler koplet til et rele.

Men det eneste jeg finner er Qubino sine. Det skal visst gå å bruke Ds18B20.

Jeg tror jeg har begge deler liggende, men må evt. skaffe tilveie pluggen.

Så spørs det om Qubinoen er kapabel til å stå alene og styre av/på etter temperatur...

..og at den klarer effekten på varmekablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NilsOF skrev:

og at den klarer effekten på varmekablene


Og at releet klarer jobben over tid. Varmekabeltermostater har gjerne en halvlederbryter i kombinasjon med mekanisk rele. Halvlederen kobles inn millisekunder før rele både på innkobling og utkobling. Dermed unngår en gnister på releets kontakt og dette øker levetid vesentlig. Og releet tar over strømmen fra halvleder slik at en unngår varmgang i den.

Så det er ikke only only å bruke en qubino

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stigvi skrev:

Halvlederen kobles inn millisekunder før rele både på innkobling og utkobling. Dermed unngår en gnister på releets kontakt og dette øker levetid vesentlig.

Hm, ja, det er logisk i tilfelle. 
Samtidig er varmekabler en ren resistiv last. Med en "zero crossing fire" SSR så burde det ikke bli mye varmgang. 
 

edit: i så måte er det faktisk ingen fordel med ett potensialfritt rele i dette tilfellet.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stigvi skrev:

Ingen slike som takler 16A er mulig å plassere i en veggboks uten kjøling.


Nei, det er klart, jeg tenker på mekanisk rele med en liten SSR som avhjelper gnist i kontaktene.

Det må nesten være sånn om man skal klare 16A på den lille fysiske plassen som er til rådighet ( Akkurat som du beskriver 🙂 )

..og dermed blir det ikke potensialfritt..

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stigvi said:

Ingen slike som takler 16A er mulig å plassere i en veggboks uten kjøling.

Bryter 1-veis - HE-HLS01: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-1-veis-he-hls01.html

The High Load Switch with Thermostat Functions brings incredible capabilities to any connected device...

  • Relay switching with HELTUN Advanced Zero-Crossing Technology
  • Maximum resistive load: 16A, 4000W @ 220V
  • Measured temperature range: -30°C to +80°C
  • Temperature measurement accuracy: ±0.5°C
  • Six operation modes: COM, ECO, VAC, DRY, TIME, MANUAL

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hkmod25 skrev:

Bryter 1-veis - HE-HLS01: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-1-veis-he-hls01.html

The High Load Switch with Thermostat Functions brings incredible capabilities to any connected device...

  • Relay switching with HELTUN Advanced Zero-Crossing Technology
  • Maximum resistive load: 16A, 4000W @ 220V
  • Measured temperature range: -30°C to +80°C
  • Temperature measurement accuracy: ±0.5°C
  • Six operation modes: COM, ECO, VAC, DRY, TIME, MANUAL

 

I flg bruksanvisningen inneholder den et mekanisk rele og er dermed ikke "solid state" lenger.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.