Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro / 2 vs 3 wire


hakons

Spørsmål

Hei,

 

Har holdt på meg smarthus nå en stund, men akkurat dette med 2 vs 3 wire forstår jeg ikke riktig. Jeg er ikke elektriker og har ei planer om å koble noe selv, men ønsker forståelsen for å vite hva jeg kan ha i mitt hus og ikke.

 

Pr. nå så er alt jeg har innebygd Fibaro Dimmer 2, slik jeg forstår så kan denne kobles i 2-wire. Men hva om jeg skulle hatt en Fibaro Switch, her har jeg forstått at det krever 3-wire. Hva innebærer dette? Hvordan vet jeg om dette er noe jeg har i mitt hus? Eventuelt hva jeg skal si til elektriker hvis noe skal trekkes om å jeg skulle ønske dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Forskjellen mellom 2-wire og 3-wire er at med 2-wire settes dimmeren i serie med lasten (dvs lyskilden). Det var normalt i gamle dager at det bare gikk to ledere til lysbryteren i veggen. Skal du montere dimmeren der (som nok er mest praktisk for da kan du bruke fysiske knapper enda) så må dimmeren stå i serie med lyspæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og fibaro switch har ikke 2-wire løsning. 

Skal du ha fibaro switch så krever det at du har 3 wire frem til switch, men jeg tror du kan ha 2 wire videre til lyset.

 

Mulig elektrikeren kan dette bedre enn meg.

 

Og mulig det er ett av utvalgskriteriene du bør bruke når du henter inn en elektriker. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar! 🙂 Og med tre ledere vil det da si at det går tre separate kabler i rørene elektrikeren trekker fra koblingsboks til koblingsboks? Er dette noe som trekkes som standard nå om dagen?

 

Vi pusser opp eldre hus, og når de trekker kabler så huker de seg på den gamle strømtilførselen med wago og kobler seg videre skjult. Mao så er det kun to ledere hvis jeg forstår det rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 timer siden, Kropling skrev:

Og med tre ledere vil det da si at det går tre separate kabler i rørene elektrikeren trekker fra koblingsboks til koblingsboks? Er dette noe som trekkes som standard nå om dagen?

Ja. Og ja. :)

 

16 timer siden, Kropling skrev:

Mao så er det kun to ledere hvis jeg forstår det rett. 

Hvis elektrikeren er der, så er det vel bare å spørre? :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.