Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Snowman

Anbefalte innlegg

Hei.

Må innrømme at jeg ikke har gjort alt av research på dette med moduler og deres plattformuavhengighet.

Kom over et komponent som gjorde susen for min del på en raspberry med linux, så av forskjellige årsaker ønsket jeg porting over på en Win 10 maskin.

Da sluttet et av komponentene å fungere, og etter en del research fant jeg ut at py scriptet kjører pexpect som kun er støttet i linux.

Mitt enkle spørsmål er da, er det fritt frem å lage plattformsær kode å legge dette inn uten at det dokumenteres?

Eller har jeg bare vert uheldig?

 

Forsøkte å installere Cygwin å benytte wexpect uten at dette funket, det er forsåvidt greit nok.

 

Andre som har erfaringer med forskjeller på plattformen som dere vil dele?

 

Snowy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, iceball skrev:

Er nybegynner på linux, men jeg gikk motsatt vei, fra windows til raspberry, nettopp fordi det var lettere (for en nybegynner) å få lagt inn disse tingene i linux. 

Jeg vet ikke hva du sikter til med "disse tingene", men vanligvis går det jo motsatt vei. Linux er jo hendig og kraftig for dem som kan det, men Windows er generelt sett lettere å håndtere.

 

15 timer siden, Snowman skrev:

Mitt enkle spørsmål er da, er det fritt frem å lage plattformsær kode å legge dette inn uten at det dokumenteres?

Hvis det er et bruker-laget script, så har han helt sikkert bare brukt det som fungerer for ham uten å tenke på plattformuavhengighet. Det er ikke sikkert at han engang er klar over at det er en begrensning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hvis det er et bruker-laget script, så har han helt sikkert bare brukt det som fungerer for ham uten å tenke på plattformuavhengighet. Det er ikke sikkert at han engang er klar over at det er en begrensning.

Trist for plattformens fremtid, mange vil da ende opp frustrert fordi ting ikke virker uten at man graver dypt for å finne det ut.

De fleste som går på en slik plattform ser jo helst at ting virker i den spede begynnelse.

Men det er jo "gratis" :-)

Nesten så de ville være tjent med å være litt mindre plattformuavhengig da.

Men for all del, er imponert over hva plattformen klarer pt.

 

 

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg vet ikke hva du sikter til med "disse tingene", men vanligvis går det jo motsatt vei. Linux er jo hendig og kraftig for dem som kan det, men Windows er generelt sett lettere å håndtere.

Samt at joda linux og windows, begge er fine greier. Men noen ganger er det også greit å konsolidere litt. Det er årsaken til at jeg ønsket å få den på en Windows maskin med flere tjenester. Mye av automasjon krever jo fysiske grensesnitt for 433, z-wave osv så virtualisering er ikke alltid like lett, og terskel for virtualisering er over de fleste hjemmebrukere.

Og 100% enig i at Windows generelt sett er letter å håndtere.

Snowy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg vet ikke hva du sikter til med "disse tingene", men vanligvis går det jo motsatt vei. Linux er jo hendig og kraftig for dem som kan det, men Windows er generelt sett lettere å håndtere.

Lettere upresist under matchen til Karlsen i går natt ?

Home-assistant bruker python (jeg kan ingenting om dette egentlig bortsett fra det jeg lærte da jeg satt opp HA først på windows og deretter raspberry tidligere i høst). De fleste guider for å få lagt inn python, home-assistant og nødvendige ekstra python-pakker osv. er skrevet for bruk av raspberry/linux. Jeg slet også med å få noen ting til å fungere i windows, så derfor gikk jeg over til raspberry når jeg kjørte HA.

Når det gjelder HomeSeer så har jeg gått motsatt vei. Hadde fått til raspberry ganske greit, men innså at det dessverre var plugins og andre script problemer som gjorde at windows var å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tenker vel at det mest hensiktsmessige er å kjøre programvaren på den plattformen den er mest brukt til.

 

Er ikke særlig god i Linux selv, og alt er tungvindt syns jeg. Men min erfaring er likevel at det er trolig stabilt når det først kjører.

Samtidig slipper man deiligere flere gig ram til en server som i utgangspunktet bare kjører en lite filletjeneste. Og hjemmeautomasjon er vel å regne som en liten filletjeneste, kjører Domoticz på 512MB ram og føler ikke en plass at det er for lite, føler heller at jeg er raus med tildelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.