Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røroshetta crystall


bthovda

Anbefalte innlegg

Hei.

 

har en hytte med røroshetta crystall (uttrekksvifte) på kjøkken.

Noen som har klart å automatisere denne?

tenker på om det går an å ha et puck/relé i parallell med mikrobryteren som starter viften når vi trekker den ut. Noen som har prøvd? Eller innspill?

 

planen videre er å få den inn i Home Assistant og bygge logikken der.

AF090E45-6A5B-45C6-85BA-8994C396E0DA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mulig jeg var litt uklar.

 

men tanken er å kunne starte denne remote. Rett og slett bruke den som ventilasjon ved høy luftfuktighet inne. Min er erfaring er at den drar luft inn gjennom ventilene i hele hytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viftehuset ser mistenkelig likt ut med det jeg har.

Produsert av Witt.

Har fundert så smått på å automatisere, men ikke sett på elektronikken enda.

Min har forøvrig en fjernkontroll, men regner med at styrepanel og elektronikk varierer med

leverandør og modell.

 

Og, ja, den slurper inn luft så det nesten er for meget, selv på laveste instilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har noe erfaring med ESPhome eller generelt ESP8266-kort, men det burde jo være mulig få til noe med det.

 

Hvis jeg skulle gjort det ville jeg sett på et kort som har relè, feks Sonoff SV eller noe, hvis det er plass til det og du har tilgang på strøm til kortet. En mulighet ville da være å koble om mikrobryteren til å bare være en sensor til esp-kortet og la releet ta over den jobben mikrobryteren gjorde. Med litt fornuftig koding (jeg ville gjort det i ESPhome) så vil man beholde funksjonalitet knyttet til å trekke ut vifta og samtidig ha muligheten til å starte den via Home Assistant. I tillegg vil man kunne se i Home Assistant om vifta går eller ikke uansett hvordan man startet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, for fuktproblemet i dette tilfellet er kanskje en luftavfukter noe å vurdere.

En avfukter generer også varme i avfuktingsprosessen, noe som er bedre enn å dra ut oppvarmet luft som man har brukt energi på å varme opp.

Forutsatt da at man har varme på.

Bare en tanke.. 🙂

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill!

Tenker også på en sonoff eller shelly med esphome.
Lurt å rute knappene via den. Da kan jeg kanskje styre lyset i «hetta» også![emoji23]

Fjellluften er ganske så tørr og hytta er nybygd og tett, så erfarer at et par minutters kjøring av kjøkkenviften om morgenen senker luftfuktigheten betraktelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fritidsboliger er det et krav til ventilasjonsanlegg når boligen er over 150m2. Mangler vell 40m2 der.

Det er ventiler i alle rom og avtrekksviften på bad og vaskerom.

Men siden hytten er liten og tett er det ikke mye en trenger for å sirkulere luften, så tenkte at jeg kunne utvide bruksområde til kjøkkenvifta![emoji1360]


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.