Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron 200W vridimmer - Problem med plutselig lavt maksnivå


mlervaag

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Kro87 skrev:

Ja det her var interessant å mest sannsynlig er det noe med en firmware enten på Hue siden eller selve dimmeren.

Jeg fikk også flimring på alle nivåer etter feilen inntraff.

Jeg synes dog at det her var en minus i margen. Ante meg at Softwaren (trådløs linken) kan feile, men da trudde jeg med sikkerhet at selve mekaniske dimmeren skulle fungere smertefritt som backup løsning.

Merkelig, flimring her og, men det roet seg etterhvert. Nå har jeg sendt e-post, enig med vedkommende over at det blir mer ‘trøkk’ hvis vi alle sender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er Namron kun et varemerke eierselskapet bak Elektroimportøren benytter på egenimporterte produkter fra Kina.  slike "selskapskonstruksjoner" er ofte gjort i en hensikt. Det blir spennende å se om dere kommer noen vei. Mine egne erfaringer med Elektroimportøren er dessverre svært dårlige.
Jeg ville uansett anbefale dere å eliminere HomeKit og HomeBridge fra verdikjeden, for å utelukke disse som årsak til problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

Så vidt jeg vet er Namron kun et varemerke eierselskapet bak Elektroimportøren benytter på egenimporterte produkter fra Kina.  slike "selskapskonstruksjoner" er ofte gjort i en hensikt. Det blir spennende å se om dere kommer noen vei. Mine egne erfaringer med Elektroimportøren er dessverre svært dårlige.
Jeg ville uansett anbefale dere å eliminere HomeKit og HomeBridge fra verdikjeden, for å utelukke disse som årsak til problemet. 

Takk for råd, skal sjekke litt til her. Oppdatering når svar fra enten Namron eller Elektroimportøren kommer. Så får vi krysse fingrene for god oppfølging, uavhengig om det er ‘dem’ eller brukerfeil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, VikingOy skrev:

Så vidt jeg vet er Namron kun et varemerke eierselskapet bak Elektroimportøren benytter på egenimporterte produkter fra Kina.  slike "selskapskonstruksjoner" er ofte gjort i en hensikt. Det blir spennende å se om dere kommer noen vei. Mine egne erfaringer med Elektroimportøren er dessverre svært dårlige.
Jeg ville uansett anbefale dere å eliminere HomeKit og HomeBridge fra verdikjeden, for å utelukke disse som årsak til problemet. 

Hei, hva anbefaler du å bruke istedenfor homebridge (philips hue) 

Knx, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kro87 skrev:

Hei, hva anbefaler du å bruke istedenfor homebridge (philips hue) 

Styr direkte fra Hue sin egen app, og se om det skjer der.

 

9 timer siden, Kro87 skrev:

Knx, eller?

Det er heldigvis mange andre alternativer, ellers hadde ikke hjemmeautomasjon vært aktuelt for folk flest. Jeg bruker mest Z-wave for lys og varme, litt Zigbee i tillegg og en de 433MHz-sensorer. Alt sydd sammen i HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemmet (som beskrives her) for respektiv dimmer fra "HZC electric" (beklager, fra "normaN") med ganske stor sansynlighet kommer fra noe "uheldig" kombinasjøn: "2-WIRE" strømtilkobling (som det eneste alternativet) og sterk reaktive belastning (elektronisk trafo). Videre (med ganske stor sansynlighet) på et eller annet tidspunkt kommer det en "feilaktig" programmerings kommando for instilling av MAX lysstyrke verdi for enheten.

(MIN og MAX "skruer" er vel bare en form for mekanisk interface for programmering av dimmeren og sans. kan ikke "overskrive" verdi for MAX nivå som ble programmert

da "feil" oppstod. På en tilsvarende, Z-Wave baserte, dimmerenheten dette kunne bli lett kontrollert ved å se på PARAMETER 7.

Mulig problemløsning: Bruke (alltid?) en Bypass med reaktive laster på en 2-WIRE (only) dimmer (dette kan også løse problemmet med "etterglødning" på laveste dimming nivåer ved bruk med LED lamper). Utføre "fabrikreset" for å få enheten til en "default" tilstand.

 

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en grei beskrivelse av både enheten og problemet ja.

 

Fant en "originale" enheten her:

Zigbee 3.0 Smart LED Dimmer 200W LED-HZC ELECTRIC (hzc-electric.com)

 

Jeg vet ikke om Bypass hadde hjulpet på selve problemet med plutselig begrenset MAX lysstyrke, men det kan vel være en faktor. Problemet har altså oppstått med 3 forskjellige personer med forskjellige oppsett, både med trafo+12V halogen og med trafo+LED.

 

Og, problemet vedvarer selv ved factory reset og strømbrudd. Det gjør det derfor litt vanskelig å feilsøke noe mer på en "ødelagt" enhet, siden man ikke får prøvd å gjenskape problemet. Den virker totalt bricked.

 

Min eneste mistanke er at dette kan ha skjedd når man sender "brightness level" før eller uten "on" signal, feks i en automasjon der man har bestemt at ved bevegelse i rom A skal lys skrus på med 40% nivå. Jeg mistenker at dimmer har misforstått dette som at den koder seg selv til å justere MAX-nivå internt. Bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elektronisk trafo i 2-WIRE oppsett vil alltid bli en "mistenkelig fyr".

Utførte du da en "Manuell Reset" (Press and hold Reset button for over 5 seconds)?

Jeg ville da teste dimmeren med en standard (konvensj.) lyspære for å eliminere mulig "feilkilde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har gjort reset ved å holde inne i 5 sekund. Så tatt strøm med sikring. 

 

Etter det er den jo utenfor Zigbee-land, men problemet vedvarer manuelt med dimmehjulet. Ved justering på MAX-justeringsskruen viser den korrekt MAX-nivå, men justerer seg tilbake til det begrensede nivået så snart man gjør "av/på" eller justerer med hjulet.

 

Jeg er ikke elektriker, så kan ikke ta ut dimmeren og teste på glødepære, men supert om noen andre har anledning til å teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mer enn 5 sekunder, og 10 sekunder rødt lys. Skulle tro det tilbakestilte MAX-MIN verdier ja, men der er jo også fysiske justeringsskruer som også må tas hensyn til ved en slik operasjon. Kan det være en mekanisk fail-safe som har slått inn på en vis? Uansett rart, siden man kan få midlertidig riktig MAX-nivå vha. justeringsskruen.

 

Forhåpentligvis noe som kan fikses med en OTA update. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kunne du prøve dette (selve sekvensen av innstillinger kan bli viktig):

MIN adjustment : Switch on the lights. When the lights are on, insert a screwdriver in MIN and turn it to the left. When the light becomes
unsteady, turn it slightly back to the right till the light remains steady.


MAX adjustment : Switch on the lights. When the lights are on, insert a screwdriver in MAX and turn it to the right. When the light becomes
unsteady, turn it slightly back to the left till the light remains steady.

 

(Og ja, selve sentr. "styrepinne" til dimmeren må (sans.) settes da i respektive posisjon - enten på MIN eller MAX).

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Maximus said:

Ja, jeg har kun Hue Bridge.

Da kan vi muligens utelukke at det er mitt "rotete" oppsett som forårsaker feilen, men rett og slett potensielt en zigbee-kommando som "feiltolkes" av dimmeren, som resulterer i et nedjustert max-nivå som ikke kan resettes.

 

@hkmod25 Jeg prøvde nettopp denne fremgangsmåten uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Styr direkte fra Hue sin egen app, og se om det skjer der.

 

Det er heldigvis mange andre alternativer, ellers hadde ikke hjemmeautomasjon vært aktuelt for folk flest. Jeg bruker mest Z-wave for lys og varme, litt Zigbee i tillegg og en de 433MHz-sensorer. Alt sydd sammen i HomeSeer.

Hei, En litt dyrere sentral som homeseer ser ikke dumt ut nei🙂

Har du noen konkrete eksempler med at denne er så mye bedre enn fek philips hue sin bridge? Begge er jo koblet opp på nettverk å støtter zigbee, z-wave,etc. Har det noe å gjøre med operativ systemet, solidere programert, bedre applikasjon til mobil, IP protokoll?

 

Spørsmål 2

Integrering mot AV, har du noen forslag her? 

Kan man bruke Homeseer Kobla opp mot hjemmekino receiver, HD spiller, apple TV, projector/TV osv via nettverkswitch ( ethernet kabel til alle punkt) å så styre det her via appen til homeseer. 

Eller blir Kanskje broadlink en løsning?

 

Jeg ser litt på KNX da jeg har veggene oppe på kino rommet, men er dyrt og det blir litt halveis med tanke på hele huset da man ikke kan trekke etter 4 par kabel til alle punkt.

 

Takk for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kro87 skrev:

Hei, En litt dyrere sentral som homeseer ser ikke dumt ut nei🙂

 

Home Assistant er helt gratis!
Og Conbee II koster vel en 2-300 kroner tenker jeg.

Da har du det beste som finnes og du kan kontrollere omtrent alt av ZigBee utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kro87 skrev:

Hei, En litt dyrere sentral som homeseer ser ikke dumt ut nei🙂

HomeSeer kan stort sett alt. Det kan Home Assistant også. De har litt forskjellig tilnærming, men er ikke direkte ulike heller.

 

Jeg pleier å fleipe med at HomeSeer koster penger og Home Assistant koster tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg pleier å fleipe med at HomeSeer koster penger og Home Assistant koster tid.

Det er helt sant!  Jeg kan i hvert fall skrive under på at Home Assistant koster tid - masse tid!  Men det er gøy - og veldig lærerikt. (Og så treffer menn en masse hyggelige mennesker på nettet) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått epost-kontakt med:

 

Cindy Liu
Sales Manager    
HZC Electric
SHENZHEN SHYUGJ TECHNOLOGY CO., LTD.

[email protected]

 

Har sendt henne datokoden som er på siden av dimmeren(min er 09/2020), så skulle hun sjekke om de har kjente feil på denne batchen.

 

Kommer med mer info om jeg hører noe. De har svart ganske raskt så langt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.