Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Logge vann fra avfukter


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Har en litt fuktig kjeller der jeg skal sette inn en avfukter (med avløp til sluk)

Må jo selvsagt ha litt kontroll på hvor mye vann den tar ut.

 

Tenker jeg har to alternativer.

 

1 - Finne en sensor som kan måle hvor mye som passerer i et rør. Så langt har jeg bare funnet sensorer som måler vannflow under trykk. Dette vil jo være uten trykk.

 

2 - La vannet gå til en dunk som har en nivåsensor. Gir beskjed ved gitt nivå/antall liter. Deretter styres en solenoid som åpner for tømming. Dunken må selvsagt ha et overløp i tilfelle automatikken svikter. Men her har man jo også mulighet til å f.eks stenge strøm til avfukter om dunken har vært full mer enn X minutter.

 

Så, er det noen som kan styre meg i retning ift sensorer? Både ift alt.1 og alt.2

 

Kjører HS3, og dette bør gå på z-wave. (Antar en fibaro multisensor kan ta input, og f.eks en rgb til å styre solenoid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt en nivåsensor, lavtrykks solenoid, og analog hygrometer med 12vdc->5vdc stepdown.

 

Tanken var at en fibaro rgbw kontroller skal kunne ta seg alle disse tre..  nivåsensor og hygrometer inn som 0-10V sensorer. Og solenoid kobles til en av outputene. 

Ser at det er parameter 14 som styrer hvordan i/o portene opererer, håper det er mulig å få til det jeg ønsker.

Utfordringen blir kanskje nivåsensoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.11.2016 klokken 23.19, Gjelsvik skrev:

Har en litt fuktig kjeller der jeg skal sette inn en avfukter (med avløp til sluk)

Må jo selvsagt ha litt kontroll på hvor mye vann den tar ut.

 

Tenker jeg har to alternativer.

 

1 - Finne en sensor som kan måle hvor mye som passerer i et rør. Så langt har jeg bare funnet sensorer som måler vannflow under trykk. Dette vil jo være uten trykk.

 

2 - La vannet gå til en dunk som har en nivåsensor. Gir beskjed ved gitt nivå/antall liter. Deretter styres en solenoid som åpner for tømming. Dunken må selvsagt ha et overløp i tilfelle automatikken svikter. Men her har man jo også mulighet til å f.eks stenge strøm til avfukter om dunken har vært full mer enn X minutter.

 

Så, er det noen som kan styre meg i retning ift sensorer? Både ift alt.1 og alt.2

 

Kjører HS3, og dette bør gå på z-wave. (Antar en fibaro multisensor kan ta input, og f.eks en rgb til å styre solenoid.

Løsning nr 3 kan være å skaffe deg en tipping bucket regnmåler å sette før dunken. Da kan du bare la vannet gå rett i sluket, etter regnmåler. Oregon (433) eller Netatmo (http)?

 

Litt sent tips, kanskje, side du allerede har bestilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan output gir den? en puls pr x mengde vann?

 

Prosjektet strandet litt da fibaro  rgbw kontrolleren virker umulig å kode til å kjøre on/off outputs, ei heller tar den on/off inputs (bare momentary/pulse)

 

Så jeg går nok fortsatt for en nivåsensor men kobler den til en fibaro dør/vindu sensor. Så får jeg finne på noe annet lurt til å styre rele til solenoid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått den ennå, men den har en magnetbryter som lukker en krets hver gang den vipper. Hvert vipp er 1000/833 ml vann, så det er bare å inkrementere for hvert vipp for å få mengden over tid.

833 har jeg funnet på nettet, så jeg kobler den på en Arduino og kontrollmåler når jeg får den. Tipper den verdien varierer litt på en så billig sak [emoji6]

Det kan hende at pulsen blir for kort til at Clas-dørsensoren klarer å plukke den opp. Vi får se, har kanskje noen forsinker-releer liggende i Arduino-kassa, men spørs hvor mye mikk jeg gidder å lage til.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg skal prøve en slik selv da.Da slipper jeg hele styret med egen beholder, solenoid osv.. Da kan denne vippemåleren plasseres inni den orginale vannbeholderen.

 

Var det denne du bestilte?

https://m.aliexpress.com/item/2027467349.html?aff_click_id=0bf2fe4ddf7646858ec61243296743cb-1481138372529-00368-UneMJZVf&aff_platform=y#autostay

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nei, dette ble lagt litt på is foreløpig.. Avfukteren står å går forsåvidt, men tømmer tanken manuelt enn så lenge.

 

Planen med å bruke RGBW til å lese sensor og styre solenoid feilet da Homeseer bare ser den som en RGB kontroller uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎02‎.‎2017 klokken 21.12, Gjelsvik skrev:

Nei, dette ble lagt litt på is foreløpig.. Avfukteren står å går forsåvidt, men tømmer tanken manuelt enn så lenge.

 

Planen med å bruke RGBW til å lese sensor og styre solenoid feilet da Homeseer bare ser den som en RGB kontroller uansett hva.

 

En Fibaro RGBW skal da kunne settes opp til å lese brytere og spenning. (Men jeg har aldri gjort det selv)

Funker det ikke i HS?

Jeg ser jo at min verken har devicer eller eventer som kan ligne på det....

Kanskje den må parametriseres først? Parameter 14?

Hmm og scannes etterpå ?!? -Det hørtes egentlig ikke så sannsynlig ut

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, må sette parametre. Utifra binært system, dette har jeg gjort. Så skal man visst exclude/include den for at HS3 skal oppdage rgbw kontrolleren med nytt oppsett. Problemet er at etter exclude/include så er parameterene nullstilte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

Det kan hende at pulsen blir for kort til at Clas-dørsensoren klarer å plukke den opp. Vi får se, har kanskje noen forsinker-releer liggende i Arduino-kassa, men spørs hvor mye mikk jeg gidder å lage til.

 

 

Gammel tråd kanskje, men jeg har nå fått koblet aliexpress tipping bucket til Vision (Clas) dørsensor. Det ser foreløpig ut til at pulsen er for rask for sensoren. Bare ca hver tredje puls registreres. Kan også være OpenZwave og/eller zwave.me uzb sticken i kombinasjon Home Assistant på RPI3. Må debugge litt, tror jeg...

 

8ee6c2e417294bcba95254306837e017.jpg

 

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tipping bucket enhetene jeg har gir veldig kort puls ettersom magneten som sitter i vippa passerer reedbryteren idet den tipper over.

Du kan prøve å flytte magneten litt til siden så den slutter når vippa står i en posisjon og ikke i den andre. Da blir pulsene lange og bare halvparten så mange pr. mengdeenhet.

 

Eller heller flytte reed bryteren lit til siden om det er mulig. Med litt hot snot kan man få til mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tipping bucket enhetene jeg har gir veldig kort puls ettersom magneten som sitter i vippa passerer reedbryteren idet den tipper over.
Du kan prøve å flytte magneten litt til siden så den slutter når vippa står i en posisjon og ikke i den andre. Da blir pulsene lange og bare halvparten så mange pr. mengdeenhet.
 
Eller heller flytte reed bryteren lit til siden om det er mulig. Med litt hot snot kan man få til mye.


Ja, problemet er nok at den går høy og lav for hvert tipp og at dette skjer veldig fort. Tester flytting av magnetbryter, magneten går nok ikke å flytte på.


Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette kanskje litt på sidenlinjen og jeg har heller ikke jeg noe ønske om å være festbrems, men hvorfor i all verden skal dere logge vann som kommer fra avfukteren? Fuktlasten er avfukter jobber med vil jo avhenge av årstid (vanninnholdet i lufta varierer med årstiden) samt eventuelt annen fuktlast i rommet.

Det som er eller bør være interessant når du har en avfukter er vel heller om den klarer å holde det tørt nok for ditt formål.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.