stigvi Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 (endret) Her er et eksempel på hvordan jeg henter ut fra værmeldingen hvor mange timer med sol det er meldt fra nå og framover. Det kan brukes til å styre oppvarming i huset eller gardiner. Og det er lett å bytte ut dette til noe annet som antall dager med regn, antall timer med frost osv. Skal en ha antall timer så må en aktivere timebasert værmelding i met.no integrasjonen. Met.no integrasjonen skal da ha to sensorer. sensor: - platform: template sensors: timer_med_sol: friendly_name: Timer med sol unit_of_measurement: h value_template: >- {% set vars = namespace(count=0) %} {% set vars = namespace(found=true) %} {% set vars.count = 0 %} {% set l = state_attr('weather.orstad_utsyn_hourly','forecast')|map(attribute='condition')|list %} {% for item in l %} {% if vars.found == true and item == 'sunny' %} {% set vars.count = loop.index %} {% else %} {% set vars.found = false %} {% endif %} {% endfor %} {{ vars.count }} Endret 4. mars 2021 av stigvi 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 4. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2021 Jeg ser det hver gang jeg legger ut noe her at det er rom for forbedringer på andre steder. De to kortene jeg hadde for å vise værmelding så litt triste ut og viste dobbelt opp med info. Så da byttet jeg de ut med en jeg fant i HACS 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KJE Skrevet 16. desember 2021 Del Skrevet 16. desember 2021 (endret) Hei, denne så fin ut for å planlegge hvor mye solstrøm som er tilgjengelig i morgen, men denne koden henter alle soltimer i hele varselet, hvordan begrenser man den til å kun hente antall soltimer i morgen? Endret 16. desember 2021 av KJE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solosuper Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 stigvi skrev (På 4.3.2021 den 17.39): Jeg ser det hver gang jeg legger ut noe her at det er rom for forbedringer på andre steder. De to kortene jeg hadde for å vise værmelding så litt triste ut og viste dobbelt opp med info. Så da byttet jeg de ut med en jeg fant i HACS Kan jeg spørre om dette værkortet hos deg er like ustabilt hos deg som hos meg. Di siste dagene/ukene har det forsvunnet og kommet tilbake fra dashboardet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 17. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2021 solosuper skrev (31 minutter siden): Kan jeg spørre om dette værkortet hos deg er like ustabilt hos deg som hos meg. Di siste dagene/ukene har det forsvunnet og kommet tilbake fra dashboardet. Har hatt null problem med det og har aldri "forsvunnet" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solosuper Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 stigvi skrev (1 time siden): Har hatt null problem med det og har aldri "forsvunnet" Da vet jeg ikke helt hvor feilen ligger hos meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 17. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2021 solosuper skrev (9 minutter siden): Da vet jeg ikke helt hvor feilen ligger hos meg Sannsynligvis en værmelding som får kortet til å feile. Har du noe i loggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solosuper Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Ingenting i loggen heller. Prøvde å installere den hos en kompis også med den kommer ikke opp i dashboardet hos han heller. Får installert kortet med dukker ikke opp. Har installert 2021.11.5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars stigvi skrev (På 4.3.2021 den 17.14): Skal en ha antall timer så må en aktivere timebasert værmelding i met.no integrasjonen. Met.no integrasjonen skal da ha to sensorer. Etter 2024.03.0 oppdaringen forsavnt den timebasert værmeldingen, har du noen tips eller andre måter å få noe tilsvarede tilbake? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars Offpiste skrev (21 minutter siden): Etter 2024.03.0 oppdaringen forsavnt den timebasert værmeldingen, har du noen tips eller andre måter å få noe tilsvarede tilbake? Den timebaserte værmeldingen er slått sammen med den daglige værmeldingen. Når det gjelder sensoren "timer med sol" så skal jeg endre på den ganske snart og jeg poster den nye her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars (endret) Merk at weather.orstad_utsyn går igjen 3 ganger i koden nedenfor. Dette må du endre til navnet på din vær sensor. Den oppdateres hver hele time så når du legger den inn vil den stå med tilstand "unknown" en stund til kl. blir hel time. Edit: jeg endret trigger fra timebasert til hver endring på værmelding. Så da er weather.orstad_utsyn nevnt 4 ganger. Årsaken til endringen er her: https://github.com/home-assistant/core/issues/99914 Mulig jeg gjør flere endringer når dette er testet noen dager. template: - trigger: - platform: state entity_id: weather.orstad_utsyn action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.orstad_utsyn response_variable: w sensor: - unique_id: timer_med_sol name: "Timer med sol" unit_of_measurement: "h" device_class: duration state: >- {% set vars = namespace(count=0) %} {% set vars = namespace(found=true) %} {% set vars.count = 0 %} {% set l = w['weather.orstad_utsyn'].forecast|map(attribute='condition')|list %} {% for item in l %} {% if vars.found == true and item == 'sunny' %} {% set vars.count = loop.index %} {% else %} {% set vars.found = false %} {% endif %} {% endfor %} {{ vars.count }} - unique_id: timer_med_opphold name: "Timer med opphold" unit_of_measurement: "h" device_class: duration state: >- {% set vars = namespace(count=0) %} {% set vars = namespace(found=true) %} {% set vars.count = 0 %} {% set l = w['weather.orstad_utsyn'].forecast|map(attribute='precipitation_probability')|list %} {% for item in l %} {% if vars.found == true and item|float(0) <= 2 %} {% set vars.count = loop.index %} {% else %} {% set vars.found = false %} {% endif %} {% endfor %} {{ vars.count }} Endret 9. mars av stigvi 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Tusen takk @stigvi for å oppdatere koden. Da fikk jeg egenlig tilbake timer med regn, som er mer normalt her på vestlandet😁 Oppdaget nå at alle mine template er laget på gamlemåten.🤓 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars Offpiste skrev (1 time siden): Oppdaget nå at alle mine template er laget på gamlemåten.🤓 Da har du en liten jobb foran deg. Det er masse ny funksjonalitet i ny måte å gjøre det på så det er nok kanskje verd det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Hei, dumt spørsmål kanskje. Men hvilket kort bruker du @stigvi ifra HACS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 5. april Forfatter Del Skrevet 5. april Kenneth skrev (34 minutter siden): Hei, dumt spørsmål kanskje. Men hvilket kort bruker du @stigvi ifra HACS? Til hva da? Til å vise vær? Min "værside" ser forresten slik ut som bildet nedenfor. Hva er det der du lurer på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Har du noe data på hvor pålitelig solvarselet er @stigvi? Jeg bruker data fra både https://api.forecast.solar/ og https://api.solcast.com.au som jeg vet ikke er så veldig pålitelige og manuell sammenligning med yr/storm er ikke mye hjelp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Takk for raskt svar @stigvi, her har du brukt flere forskjellig card ser jeg. Mulig du har brukt noen customer cards her, lurte på hvilke de er? De 2 øverste og det til venstre i midten 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 5. april Forfatter Del Skrevet 5. april (endret) SveinHa skrev (50 minutter siden): Har du noe data på hvor pålitelig solvarselet er @stigvi? Jeg bruker data fra både https://api.forecast.solar/ og https://api.solcast.com.au som jeg vet ikke er så veldig pålitelige og manuell sammenligning med yr/storm er ikke mye hjelp... Ingen anelse. Det er varsel som kommer i fra Yr / met.no Kenneth skrev (49 minutter siden): Takk for raskt svar @stigvi, her har du brukt flere forskjellig card ser jeg. Mulig du har brukt noen customer cards her, lurte på hvilke de er? De 2 øverste og det til venstre i midten 🙂 Jeg tok med hele siden...... views: - icon: mdi:weather-partly-cloudy path: vær badges: [] cards: - type: conditional conditions: - entity: binary_sensor.meteoalarm state: 'on' card: type: markdown content: >- # **{{ state_attr("binary_sensor.meteoalarm", "event") }}** **{{ state_attr("binary_sensor.meteoalarm", "severity") }}**, **{{ state_attr("binary_sensor.meteoalarm", "certainty") }}**, {{ state_attr("binary_sensor.meteoalarm", "headline") }} **{{ state_attr("binary_sensor.meteoalarm", "effective") }}** **{{ state_attr("binary_sensor.meteoalarm", "expires") }}** ___ {{ state_attr("binary_sensor.meteoalarm", "description") }} - type: vertical-stack cards: - type: custom:clock-weather-card entity: weather.orstad_utsyn sun_entity: sun.sun weather_icon_type: fill animated_icon: true forecast_rows: 6 hide_today_section: false hide_forecast_section: false date_pattern: DDDD hourly_forecast: false use_browser_time: false - type: custom:hourly-weather entity: weather.orstad_utsyn icons: true offset: '0' label_spacing: | {% set segments = 24 - now().hour %} {{ 4 if segments > 13 else 2 }} name: Vær resten av dagen show_wind: barb-and-speed show_precipitation_amounts: true num_segments: | {% set segments = 24 - now().hour %} {{ segments if segments > 2 else 2 }} show_precipitation_probability: true show_date: 'false' - type: markdown content: >- ### Temperaturen føles som {{ states('sensor.temperatur_foles_som', with_unit=True, rounded=True) }} Minimum siste 8t var {{ states("sensor.ute_temperatur_statistikk", with_unit=True) }} Sist endret: {{ as_timestamp(states.sensor.textweather.last_changed)|timestamp_custom('%d.%m.%Y %H:%M') }} {{ state_attr("sensor.textweather", "#text") }} <br> {%- if states('sensor.vindstyrke_i_morgen')|float(0) >= 16 %}**{%- endif -%}Framover de neste dagene er det meldt vindkast på {{ states('sensor.vindstyrke_i_morgen') }} m/s som er {{ states('sensor.vindstyrketekst_i_morgen') }}{%- if states('sensor.vindstyrke_i_morgen')|float(0) >= 16 %}**{%- endif -%} <br> Vinden kommer i fra {{ states('sensor.vindretningtekst') }}. {%- if states('sensor.timer_med_opphold')|float(0) > 0 %} Det er meldt {{ states('sensor.timer_med_opphold') }} timer med opphold og {{ states('sensor.timer_med_sol') }} timer med skyfritt. {%- endif -%} <br> Inne er det {{ states('sensor.aq9_temperature', with_unit=True) }} i 2. etg og {{ states('sensor.tv_stue_temperature', with_unit=True) }} i 1. etg. - color_thresholds: - color: '#bb0000' value: 1020 - color: '#666666' value: 1000 - color: '#0000ff' value: 970 entities: - color: green entity: sensor.ute_temperatur name: Temperatur ute show_state: true y_axis: secondary state_adaptive_color: true - entity: sensor.garasjeport_trykk name: Trykk show_state: true state_adaptive_color: true height: 250 hour24: true icon: mdi:weather-partly-rainy lower_bound: ~970 lower_bound_secondary: ~-5 name: Trykk og temperatur ute show: labels_secondary: true labels: true extrema: true type: custom:mini-graph-card upper_bound: ~1050 upper_bound_secondary: ~20 - type: entities entities: - entity: sensor.regn_i_dag icon: mdi:weather-pouring type: custom:multiple-entity-row state_header: 24t name: Regn historikk format: precision1 entities: - entity: sensor.regn_intensitet name: Intensitet format: precision1 - entity: sensor.regn_siste_time name: 1t format: precision1 - entity: sensor.timer_med_opphold icon: mdi:weather-rainy type: custom:multiple-entity-row state_header: Opphold name: Fremtidige skyer entities: - entity: sensor.timer_med_sol name: Skyfritt show_header_toggle: false title: Nedbør - chart_type: bar period: hour days_to_show: 1 type: statistics-graph entities: - sensor.regn_intensitet stat_types: - mean - type: entities entities: - entity: sensor.phone_sun_bla_time_slutter_kveld icon: mdi:weather-sunset-down type: custom:multiple-entity-row state_header: Blå name: Gylden time kveld format: time entities: - entity: sensor.phone_sun_gylden_time_starter_kveld name: Start format: time - entity: sensor.phone_sun_gylden_time_slutter_kveld name: Stopp format: time - type: divider - entity: sensor.phone_sun_gylden_time_slutter_morgen attribute: tomorrow icon: mdi:weather-sunset-up type: custom:multiple-entity-row state_header: Stopp name: Gylden time morgen format: time entities: - entity: sensor.phone_sun_bla_time_starter_morgen name: Blå format: time attribute: tomorrow - entity: sensor.phone_sun_gylden_time_starter_morgen name: Start format: time attribute: tomorrow - type: divider - entity: sensor.phone_sun_setting_azimuth format: precision0 state_header: Ned name: Sol, retning icon: mdi:sun-compass type: custom:multiple-entity-row entities: - entity: sensor.phone_sun_rising_azimuth format: precision0 name: Opp - entity: sensor.phone_sun_daylight attribute: tomorrow_hms state_header: I morgen icon: mdi:sun-clock name: Daglengde type: custom:multiple-entity-row entities: - entity: sensor.phone_sun_daylight name: I dag attribute: today_hms - entity: sensor.pixel_7_geocoded_location name: ' ' title: Fototid - type: custom:horizon-card title: Orstad time_zone: Europe/Oslo fields: elevation: true azimuth: true moonrise: true moonset: true moon_phase: true Endret 5. april av stigvi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Takker!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.