Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge sammen verdier.


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Trenger en event/script, som når det trigges skal ta en devicevalue til en VD, legge til et fast tall og lagre.

 

Skal ha dette til vannloggeren min. Hver gang tanken er full så trigges en event via en av inputene på fibaro RGBW (regner med det skal gå), da ønsker jeg å legge til tallet 10 til en devicevalue.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke en script command, 

&hs.SetDeviceValueByRef(167, (hs.DeviceValueEx(58)+hs.DeviceValueEx(166)), True)

 

Da setter du verdien på device ref 167 til verdien av 58+166 (bytt ut med dine egne device ref)

 

har ikke testet, men vil du tro du kan bruke dette for å legge til 10 på en og samme device

&hs.SetDeviceValueByRef(167, (hs.DeviceValueEx(167)+10), True)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fungerer fint, men ved test så får den automatisk ulogiske statusverdier.

Om jeg setter value til "10" så gir den status "Dim 10%" Dette er jo en teller som skal logge antall liter vann, så jeg vil egentlig bare ha vinsnig av tallet/verdien.

Har slettet alle statusbilder og tekster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gjelsvik said:

Dette fungerer fint, men ved test så får den automatisk ulogiske statusverdier.

Om jeg setter value til "10" så gir den status "Dim 10%" Dette er jo en teller som skal logge antall liter vann, så jeg vil egentlig bare ha vinsnig av tallet/verdien.

Har slettet alle statusbilder og tekster..

Fant ut av dette ved å også sette devicestring til samme som value

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt med dette..

 

&hs.SetDeviceValueByRef(176, (hs.DeviceValueEx(176)+hs.DeviceValueEx(88)), True)

 

Om en av verdiene har desimal, så blir dette borte.. Er det mulig å legge sammen to verdier uten at man mister desimalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Om en av verdiene har desimal, så blir dette borte.. Er det mulig å legge sammen to verdier uten at man mister desimalene?

 

Kan det være noe med "." Og "," som desimalskilletegn? Vet ikke helt hvordan løse det, men man kan sikkert erstatte det ene tegnet med det andre før summering. Ikke så mye hjelp, men peker deg kanskje i riktig retning? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke ha noe med desimaltegn som gjør det, for det er HomeSeer selv som kjører scriptet og henter verdiene som HS selv har lagret.

 

Det første jeg ville prøvd var å putte scriptet i en fil, istedenfor et Immediate script. De har faktisk litt forskjellig compilere, eller snarere: Immediate scriptet blir parset først.

Bare sett "Sub Main(Byval params as Object)" i den første linjen, fjern &-tegnet foran kommandoen, og set "End Sub" på den siste linjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.