Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan lagre timeverdi på strømforbruk i device?

Join

Recommended Posts

Hei!

Eg prøver å bruke  Realtime LastMeterConsumption frå tibberseer som blir oppdatert kvar time til å registrere siste times strømforbruk.

Altså nyverdi - målerstand forrige time = forbruket sist time.

Planen er:

1) å opprette et device som får målerstand NÅR  Realtime LastMeterConsumption oppdaterer seg. Denne biten er grei.

2) Neste time når  Realtime LastMeterConsumption oppdaterer seg, vil eg trekke bort forrige timeverdi for å finne forbruket.

3) Resultatet skrives til et annet device "kWh forbruk sist time".

4) Opprette et device: "Største timeforbruk Månad".

5) Lage regel som sei:

"IF" kWh forbruk sist time" er større enn "Største timeforbruk Månad"

"THEN" Easytrigger write device "kWh forbruk sist time" to device "Største timeforbruk Månad". Dette burde eg få til.

Planen er å registrere den timen med størst kWh forbruk i mnd, lagre høgaste verdi for kvar mnd.

Dette har med nettleige å gjere og estimering av nettleige og strømpris sammen. :)

Har Easytrigger, Device history, om de kan brukes.

Et lite script løser nok dette, men har ingen anelse korleis bruke skript pr.d.d. i HS.

Edited by Join

På 19.3.2021 den 11.57, Moskus skrev:

EasyTrigger kan vel gjøre dette alene, hvis du ikke vil scripte?

Eg har ikkje funne ut metoden for å gjøre dette i device history. Device verdi minus device verdi.

Angående scripting, har eg veldig lyst å ta steget. :)

13 timer siden, Moskus skrev:

Det er virkelig ikke umulig å lære seg! :)

Jeg har en (5 år! gammel) kort guide her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/24-generelt-om-scripting/

Takk!

Eg har no lagt inn VS og tenScripting. Men, dumt spørsmål: Må dette kjøre på HS4-maskinen(DEN er treig, og har lite plass), eller kan eg bruke det på min bærbare PC?

Edited by Join