Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Varmestyring i hjemmet


dsgh

Spørsmål

Jeg er helt ny på dette, og er på jakt etter et system for å styre all oppvarming i en enebolig fra mobilen som også kan styres når en er borte fra hjemmet. Jeg ser det finnes ulike systemer for dette, men det er vanskelig å orientere seg om hva som fungerer best. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg har kun vanlige panelovner. Jeg vil helst ha noe med HomeKit-støtte eller noe som på sikt kan integreres i et større system og enkelt brukes av folk uten noe teknisk kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
13 minutter siden, dsgh skrev:

Jeg er helt ny på dette, og er på jakt etter et system for å styre all oppvarming i en enebolig fra mobilen som også kan styres når en er borte fra hjemmet. Jeg ser det finnes ulike systemer for dette, men det er vanskelig å orientere seg om hva som fungerer best. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg har kun vanlige panelovner. Jeg vil helst ha noe med HomeKit-støtte eller noe som på sikt kan integreres i et større system og enkelt brukes av folk uten noe teknisk kompetanse.

 

Dette kan du jo løse via homeseer og z-wave utstyr, av på styring av panelovnene og temp sensor i rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minute ago, Salvesen said:

 

Dette kan du jo løse via homeseer og z-wave utstyr, av på styring av panelovnene og temp sensor i rommet. 

 

Takk! Hva vil jeg trenge for å komme i gang med dette for si en panelovn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, dsgh skrev:

 

Takk! Hva vil jeg trenge for å komme i gang med dette for si en panelovn? 

 

En homeseer kontroller, personlig bruker jeg en raspberry pi 2. Denne er noe begrenset i funksjonalitet men er greit for mindre systemer, koster også ganske lite. Ett interface, jeg bruker uzb1. Z-wave noder for av/på og for temperatur. Da bør du være i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 12/2/2016 klokken 17.11, Merko skrev:

Mye forskjellig men feks:

 

1) HomeSeer programvaren

2) UZB1 Z-wave Interface

3) Fibaro Z-wave Fjernstrømbryter

 

Sikkert billigere måter også men noe tilsvarende det der jeg bruker her hos meg :)

Hei

Jeg er også helt fersk her. I første omgang tenker jeg å gjøre det samme som han som startet denne: Styre varme. Hva anbefaler dere som temperaturføler? Ser det finnes både termostater og temperaturfølere...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Lbjoland skrev:

Hei

Jeg er også helt fersk her. I første omgang tenker jeg å gjøre det samme som han som startet denne: Styre varme. Hva anbefaler dere som temperaturføler? Ser det finnes både termostater og temperaturfølere...

Hvor mye penger vil du bruke og hva skal du faktisk styre? ;)

Er det panelovner, oljeovner, varmepumpe, varmekabler, eller hva?

 

Jeg bruker mye Oregon Scientific og andre 433 MHz sensorer for de er billige, og plasserbare der vi oppholder oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noen som kan komme med noen ekempler på hvordan sette opp eventer for styring av varme hjemme ? Ferie/tids soner osv.. Hvordan er dette løst når man har variable tider for når man er hjemme og borte. Ikke alltid at man er borte så lenge at man fks vil senke temp i huset osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Superzite skrev:

Noen som kan komme med noen ekempler på hvordan sette opp eventer for styring av varme hjemme ? Ferie/tids soner osv.. Hvordan er dette løst når man har variable tider for når man er hjemme og borte. Ikke alltid at man er borte så lenge at man fks vil senke temp i huset osv.. 

Jeg har primært 3 modi. Dag (22-23 grader), (17-19 grader) og ferie (en del lavere). Bruker i stor grad nattsenking 1) når det er natt og 2) når vi er borte. Er vi ikke borte så lenge, så rekker temperaturen heller ikke synke så mye.

 

I ukedager jukser jeg litt. Vi er stort sett hjemme mellom 16 og 16:30, så varmen blir skrudd opp 15:45. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minute ago, Moskus said:

Jeg har primært 3 modi. Dag (22-23 grader), (17-19 grader) og ferie (en del lavere). Bruker i stor grad nattsenking 1) når det er natt og 2) når vi er borte. Er vi ikke borte så lenge, så rekker temperaturen heller ikke synke så mye.

 

I ukedager jukser jeg litt. Vi er stort sett hjemme mellom 16 og 16:30, så varmen blir skrudd opp 15:45. ;) 

Ja det er noe sånt jeg også har tenkt på, men sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal sette opp eventene på en enkel måte. Får du lagt dette poå grupper eller må du detaljestyre hver enkelt varme kilde ? Vil prøve å begrense antall eventer, med noen felles nevnere, men klarer ikke helt å finne ut hvordan.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Jeg har primært 3 modi. Dag (22-23 grader), (17-19 grader) og ferie (en del lavere). Bruker i stor grad nattsenking 1) når det er natt og 2) når vi er borte. Er vi ikke borte så lenge, så rekker temperaturen heller ikke synke så mye.
 
I ukedager jukser jeg litt. Vi er stort sett hjemme mellom 16 og 16:30, så varmen blir skrudd opp 15:45. [emoji6] 

Antar det kanskje er litt forskjell på rom med gulvvarme og panelovn, eller fungerer styringen sånn nogenlunde likt pga det "varme" klima?

Vi har balansert ventilasjon som jeg stort sett har på 19 grader for tiden. Litt mer komplisert å samhandle den med varmestyring pga. mye treg gulvvarme og noen rom uten egen oppvarmingskilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det kommer veldig an på hvilket hus man har og hvilke oppvarmingskilder man bruker. Vi har f.eks. vannbåren varme. Det tar ca 3 dager å få opp temperaturen på varmekablene på badet, så her blir nattesenking litt meningsløst. Har radiatorer i de fleste oppholdsrom, som er z-wave-styrt, men disse har også relativt lang reaksjonstid (ikke akkurat 3 dager, riktig nok, men en god del timer), så min løsning er å skille mellom "borte i lengre tid" eller "ikke borte i lengre tid". Jeg automatiserer per i dag ikke dette, men det styres ved å sette target-temperatur på radiatorene. Varmekablene har jeg ingen fjernstyring på, og dermed heller ingen automatisering. Har ingen panelovner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, Superzite skrev:

Ja det er noe sånt jeg også har tenkt på, men sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal sette opp eventene på en enkel måte. Får du lagt dette poå grupper eller må du detaljestyre hver enkelt varme kilde ? Vil prøve å begrense antall eventer, med noen felles nevnere, men klarer ikke helt å finne ut hvordan.. :-(

Du kan legge inn flere triggere i et event, det gjør du med å velge "OR IF" istedenfor "AND IF", slik at det kan bli slik:

IF Alarm er satt til av

OR IF Time = 15:45
AND IF Device Alarm = På
AND IF Device Ferie = Ikke ferie

OR IF Device Tidsstatus satt til "Morgen"
AND IF Device Alarm = Av
AND IF Device Ferie = Ikke ferie

THEN Set temp "High"

 

 

Et øyeblikk siden, iceball skrev:

Antar det kanskje er litt forskjell på rom med gulvvarme og panelovn, eller fungerer styringen sånn nogenlunde likt pga det "varme" klima?

Ingen gulvvarme her enda, så det gjør det jo enklere. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, iceball said:


Antar det kanskje er litt forskjell på rom med gulvvarme og panelovn, eller fungerer styringen sånn nogenlunde likt pga det "varme" klima?

Vi har balansert ventilasjon som jeg stort sett har på 19 grader for tiden. Litt mer komplisert å samhandle den med varmestyring pga. mye treg gulvvarme og noen rom uten egen oppvarmingskilde.

Tanken min var å sette ned temp i hele huset, ink gulvvarme , ventilajson og panelover som er på rom da jeg har nå satt opp temp føler i alle rom. Test litt manuelt i helga og det virket veldig bra må bare finne en løsning på å sette opp eventer.. noe @Moskus viste over .. Jeg har litt glemt nytten/bruken av virtuelle brytere.. så det gikk opp ett lys nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.