GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
  • 0

SpÞrsmÄl

Skrevet

Jeg er helt ny pÄ dette, og er pÄ jakt etter et system for Ä styre all oppvarming i en enebolig fra mobilen som ogsÄ kan styres nÄr en er borte fra hjemmet. Jeg ser det finnes ulike systemer for dette, men det er vanskelig Ä orientere seg om hva som fungerer best. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg har kun vanlige panelovner. Jeg vil helst ha noe med HomeKit-stÞtte eller noe som pÄ sikt kan integreres i et stÞrre system og enkelt brukes av folk uten noe teknisk kompetanse.

13 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
13 minutter siden, dsgh skrev:

Jeg er helt ny pÄ dette, og er pÄ jakt etter et system for Ä styre all oppvarming i en enebolig fra mobilen som ogsÄ kan styres nÄr en er borte fra hjemmet. Jeg ser det finnes ulike systemer for dette, men det er vanskelig Ä orientere seg om hva som fungerer best. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg har kun vanlige panelovner. Jeg vil helst ha noe med HomeKit-stÞtte eller noe som pÄ sikt kan integreres i et stÞrre system og enkelt brukes av folk uten noe teknisk kompetanse.

Dette kan du jo lÞse via homeseer og z-wave utstyr, av pÄ styring av panelovnene og temp sensor i rommet. 

• 0
Skrevet
1 minute ago, Salvesen said:

Dette kan du jo lÞse via homeseer og z-wave utstyr, av pÄ styring av panelovnene og temp sensor i rommet. 

Takk! Hva vil jeg trenge for Ä komme i gang med dette for si en panelovn? 

• 0
Skrevet
2 minutter siden, dsgh skrev:

Takk! Hva vil jeg trenge for Ä komme i gang med dette for si en panelovn? 

En homeseer kontroller, personlig bruker jeg en raspberry pi 2. Denne er noe begrenset i funksjonalitet men er greit for mindre systemer, koster ogsÄ ganske lite. Ett interface, jeg bruker uzb1. Z-wave noder for av/pÄ og for temperatur. Da bÞr du vÊre i mÄl :)

• 0
Skrevet
Den 12/2/2016 klokken 17.11, Merko skrev:

Mye forskjellig men feks:

1) HomeSeer programvaren

2) UZB1 Z-wave Interface

3) Fibaro Z-wave FjernstrĂžmbryter

Sikkert billigere mÄter ogsÄ men noe tilsvarende det der jeg bruker her hos meg :)

Hei

Jeg er ogsÄ helt fersk her. I fÞrste omgang tenker jeg Ä gjÞre det samme som han som startet denne: Styre varme. Hva anbefaler dere som temperaturfÞler? Ser det finnes bÄde termostater og temperaturfÞlere...

• 0
Skrevet
6 timer siden, Lbjoland skrev:

Hei

Jeg er ogsÄ helt fersk her. I fÞrste omgang tenker jeg Ä gjÞre det samme som han som startet denne: Styre varme. Hva anbefaler dere som temperaturfÞler? Ser det finnes bÄde termostater og temperaturfÞlere...

Hvor mye penger vil du bruke og hva skal du faktisk styre? ;)

Er det panelovner, oljeovner, varmepumpe, varmekabler, eller hva?

Jeg bruker mye Oregon Scientific og andre 433 MHz sensorer for de er billige, og plasserbare der vi oppholder oss.

• 0
Skrevet

Noen som kan komme med noen ekempler pÄ hvordan sette opp eventer for styring av varme hjemme ? Ferie/tids soner osv.. Hvordan er dette lÞst nÄr man har variable tider for nÄr man er hjemme og borte. Ikke alltid at man er borte sÄ lenge at man fks vil senke temp i huset osv.. 

• 0
Skrevet
1 time siden, Superzite skrev:

Noen som kan komme med noen ekempler pÄ hvordan sette opp eventer for styring av varme hjemme ? Ferie/tids soner osv.. Hvordan er dette lÞst nÄr man har variable tider for nÄr man er hjemme og borte. Ikke alltid at man er borte sÄ lenge at man fks vil senke temp i huset osv.. 

Jeg har primÊrt 3 modi. Dag (22-23 grader), (17-19 grader) og ferie (en del lavere). Bruker i stor grad nattsenking 1) nÄr det er natt og 2) nÄr vi er borte. Er vi ikke borte sÄ lenge, sÄ rekker temperaturen heller ikke synke sÄ mye.

I ukedager jukser jeg litt. Vi er stort sett hjemme mellom 16 og 16:30, sÄ varmen blir skrudd opp 15:45. ;) 

• 0
Skrevet
1 minute ago, Moskus said:

Jeg har primÊrt 3 modi. Dag (22-23 grader), (17-19 grader) og ferie (en del lavere). Bruker i stor grad nattsenking 1) nÄr det er natt og 2) nÄr vi er borte. Er vi ikke borte sÄ lenge, sÄ rekker temperaturen heller ikke synke sÄ mye.

I ukedager jukser jeg litt. Vi er stort sett hjemme mellom 16 og 16:30, sÄ varmen blir skrudd opp 15:45. ;) 

Ja det er noe sÄnt jeg ogsÄ har tenkt pÄ, men sliter litt med Ä finne ut hvordan jeg skal sette opp eventene pÄ en enkel mÄte. FÄr du lagt dette poÄ grupper eller mÄ du detaljestyre hver enkelt varme kilde ? Vil prÞve Ä begrense antall eventer, med noen felles nevnere, men klarer ikke helt Ä finne ut hvordan.. :-(

• 0
Skrevet

I ukedager jukser jeg litt. Vi er stort sett hjemme mellom 16 og 16:30, sÄ varmen blir skrudd opp 15:45. [emoji6] 

Antar det kanskje er litt forskjell pÄ rom med gulvvarme og panelovn, eller fungerer styringen sÄnn nogenlunde likt pga det "varme" klima?

Vi har balansert ventilasjon som jeg stort sett har pÄ 19 grader for tiden. Litt mer komplisert Ä samhandle den med varmestyring pga. mye treg gulvvarme og noen rom uten egen oppvarmingskilde.
  • 0
Skrevet

Det kommer veldig an pÄ hvilket hus man har og hvilke oppvarmingskilder man bruker. Vi har f.eks. vannbÄren varme. Det tar ca 3 dager Ä fÄ opp temperaturen pÄ varmekablene pÄ badet, sÄ her blir nattesenking litt meningslÞst. Har radiatorer i de fleste oppholdsrom, som er z-wave-styrt, men disse har ogsÄ relativt lang reaksjonstid (ikke akkurat 3 dager, riktig nok, men en god del timer), sÄ min lÞsning er Ä skille mellom "borte i lengre tid" eller "ikke borte i lengre tid". Jeg automatiserer per i dag ikke dette, men det styres ved Ä sette target-temperatur pÄ radiatorene. Varmekablene har jeg ingen fjernstyring pÄ, og dermed heller ingen automatisering. Har ingen panelovner etc.

• 0
Skrevet
Et Ăžyeblikk siden, Superzite skrev:

Ja det er noe sÄnt jeg ogsÄ har tenkt pÄ, men sliter litt med Ä finne ut hvordan jeg skal sette opp eventene pÄ en enkel mÄte. FÄr du lagt dette poÄ grupper eller mÄ du detaljestyre hver enkelt varme kilde ? Vil prÞve Ä begrense antall eventer, med noen felles nevnere, men klarer ikke helt Ä finne ut hvordan.. :-(

Du kan legge inn flere triggere i et event, det gjĂžr du med Ă„ velge "OR IF" istedenfor "AND IF", slik at det kan bli slik:

IF Alarm er satt til av

OR IF Time = 15:45
AND IF Device Alarm = PĂ„
AND IF Device Ferie = Ikke ferie

OR IF Device Tidsstatus satt til "Morgen"
AND IF Device Alarm = Av
AND IF Device Ferie = Ikke ferie

THEN Set temp "High"

Et Ăžyeblikk siden, iceball skrev:

Antar det kanskje er litt forskjell pÄ rom med gulvvarme og panelovn, eller fungerer styringen sÄnn nogenlunde likt pga det "varme" klima?

Ingen gulvvarme her enda, sÄ det gjÞr det jo enklere. ;) 

• 0
Skrevet
4 hours ago, iceball said:

Vi har balansert ventilasjon som jeg stort sett har pÄ 19 grader for tiden. Litt mer komplisert Ä samhandle den med varmestyring pga. mye treg gulvvarme og noen rom uten egen oppvarmingskilde.

Tanken min var Ä sette ned temp i hele huset, ink gulvvarme , ventilajson og panelover som er pÄ rom da jeg har nÄ satt opp temp fÞler i alle rom. Test litt manuelt i helga og det virket veldig bra mÄ bare finne en lÞsning pÄ Ä sette opp eventer.. noe @Moskus viste over .. Jeg har litt glemt nytten/bruken av virtuelle brytere.. sÄ det gikk opp ett lys nÄ..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.