Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

[Guide] - [Android] - [Tasker] Sende taledata fra Google stemmegjenkjenning til HA systemet.


Lazarus

Anbefalte innlegg

Baserer meg på @Merkos "mal", så all ære til han for en (forhåpentligvis) vellstrukturert guide.. ?

Anbefaler å lese gjennom den ettersom at den tar deg gjennom noen av de mer grunnleggende funksjonene i Tasker.

 

Eksempelet er basert på OpenHAB, men kan "lett"(alt er lett for de som kan det ?) endres til andre systemer.

 

Denne Guiden vil kun fungere med Android telefon\nettbrett.

 

Du trenger følgende.

xc8r7SH.jpg Android telefon \ nettbrett.

   ExgdrYC.png     Appen Tasker

   AutoVoice.png     Appen AutoVoice

Du kan også ha glede av:

   AutoWear.png     Appen AutoWear

 

Steg 1

 

Sett mobilens inndata språk til det ønskede språket.

SetLanguage.gif

Steg 2

Åpne Tasker og slå på Allow External Access og slå av Beginner Mode.

Beginner mode skjuler noen muligheter, slik som variabler, noe vi kommer til å bruke i neste steg.

External access brukes av AutoVoice.
TaskerSettings.gif

Steg 3

Før du gjør dette steget så kan du med fordel lage et prosjekt. [Se steg en i denne guiden]

Legg inn variabler for server og port.

Her kan du selv velge hva variablene skal hete, bare husk å bruke de samme senere.

Dette kan selvfølgelig også brukes mot hostname dersom det ønskes.

Setvars.gif

Steg 4

Lag en task for å sende data til systemet, denne delen vil variere fra system til system(i dette tilfellet, OpehHAB med et string item kalt VoiceCommandNor).

Trikset her er å sende data til det "itemet"/device-en som brukes til å prosessere tale kommandoer.

I OpenHAB bruker jeg en modifisert versjon av dette scriptet.

CreateTask.gif

Steg 5

Lag en profil for når talekommando er identifisert fra AutoVoice.

Her bruker jeg nøkkelordene "kan du", som vil si at jeg må si "kan du" før hver kommando.

For eks. Kan du skru på lyset i stua.

CreateProfile.gif

 

Du er nå ferdig med Tasker oppsettet.

Nå kommer det bare den delen der du må prosessere kommandoer, du kan eventuelt lage kommandoer i tasker for hver handling.

Men det krever mer oppsett i tasker og jeg personlig liker å la sentralen ta seg av all prosessering (har 5 enheter i bruk, så greit med konfigurasjonen på en plass).

 

AutoVoice kan lytte til talekommandoer fra Googles talesøk app, alltid lytte via Continuous mode og via smartklokken din gjennom appen AutoWear.

Se her for info rundt oppsett og bruk at AutoVoice.

Endret av Lazarus
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Merko skrev:

Tenkte jeg skulle lage en tilsvarende guide etterhvert, men nå har jo du fiksa det. flott! :)

 

Fikk meg Huawei Watch idag i posten, så da blir det å integrere Google Now via AutoWear på den :)

 

flott guide!

Kjører på en huawei selv. fungerer flott det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lazarus skrev:

Kjører på en huawei selv. fungerer flott det 1f913.png

Starter du da Google Voice manuelt, eller har du lagt "floating ikon" på Huawei Watch?

Etter som jeg har sett så kan man legge på ikoner oppå "watch facene" som kan utføre en task eller noe slikt?

 

Ser det finnes diverse "Launchere" til android wear. er dette noe du bruker? Andre anbefalinger? :D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum... jeg prøvde flere metoder, men fant egentlig ut at shake funksjonen var litt ustabil. så har benyttet meg av en av de launcher "appene" du kan skru på, så da kan jeg be normal google voice på klokka om å starte "appen" home, som igjen starter AutoWear sin talestyring. Har shake funksjonen på også, men den brukes kun som "show off",

 

Har planer om å aktivere talestyring på wear fra hjemmeautomasjonen, slik at når jeg går inn på badet om morgenen så vil jeg kunne si play some music og systemet vil reagere via klokken, har også planer om flere slike eventer som trigger klokken til å lytte.

 

Du kan også sette klokken til å bruke note to self funksjonen slik at den sender kommando til tasker, men jeg bruker note to self funksjonen som... note to self.

 

flytende ikon har jeg testet, og for meg så er litt av poenget med klokken at den skal se ut som en tilnærmet normal klokke med ekstra funksjoner. så å ha et ikon på skjermen hele tiden er ikke noe jeg ønsker, også er jo poenget å ha talestyring og ikke måtte trykke på knapper.

 

Men alt i alt, mye muligheter i disse klokkene, jeg må bare få meg tid til å leke mer med den. AutoRemote/Pushover er jo et must, da du kan laste visninger på klokken basert på statuser/eventer i huset osv.

 

Nye launchere har jeg ikke benyttet... noe jeg må sjekke med andre ord.

 

Av anbefalinger så vil jeg si at dersom du bruker ChromeCast, så fungerer de utmerket sammen med dem. Og at dersom du bruker ImperiHome så har de en app i Wear som har talestyring. da er kommando "Home Automation" for å starte lyttemodus.

 

Spennende å se hva du får utav din Huawei. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har begynt å eksperimentere med dette og får det til å virke med google now integrering men ikke med continuous mode. Det som plager meg litt med google-integreringen er at det må være på engelsk og at responstiden kan være opp til 10 sek.

Jeg har aktivert continuous mode og lager en event med et command filter ord på norsk, som igjen skal trigge tasken autovoice regognize. Men samme hvilket ord jeg prøver skjer det ingenting når jeg sier noe med mobilen våken i hjemskjermen. Jeg har sett gjennom utallige tutorials og alle viser bare det jeg allerede har gjort.

Overser jeg noe åpenbart eller er det ikke mulig å starte "regognize" med et triggerord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, eivtress skrev:

Jeg har begynt å eksperimentere med dette og får det til å virke med google now integrering men ikke med continuous mode.

Skal vi se... hvilken telefon og android kjører du?

 

16 timer siden, eivtress skrev:

Det som plager meg litt med google-integreringen er at det må være på engelsk og at responstiden kan være opp til 10 sek.

Så treg respons har jeg ikke hatt. antar du har grei nettlinje og god wifidekning?

 

16 timer siden, eivtress skrev:

Jeg har aktivert continuous mode og lager en event med et command filter ord på norsk, som igjen skal trigge tasken autovoice regognize. Men samme hvilket ord jeg prøver skjer det ingenting når jeg sier noe med mobilen våken i hjemskjermen. Jeg har sett gjennom utallige tutorials og alle viser bare det jeg allerede har gjort.

Høres korrekt ut.. jeg skal sjekke når jeg kommer hjem i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.12.2016 klokken 21.40, eivtress skrev:

Det som plager meg litt med google-integreringen er at det må være på engelsk ..,

Må det det? jeg har satt det opp med norks og engelsk og det ser ut til å fungere fint her.

 

Den 30.12.2016 klokken 21.40, eivtress skrev:

Jeg har aktivert continuous mode og lager en event med et command filter ord på norsk, som igjen skal trigge tasken autovoice regognize. Men samme hvilket ord jeg prøver skjer det ingenting når jeg sier noe med mobilen våken i hjemskjermen. Jeg har sett gjennom utallige tutorials og alle viser bare det jeg allerede har gjort.

Overser jeg noe åpenbart eller er det ikke mulig å starte "regognize" med et triggerord?

Satte akkurat på continuous mode og laget en profil med et Autovoice Recognized event der jeg kun la inn "bob" som Trigger word(ganske langt nede i listen over filter). Den trigger som den skal og kjører da en task som jeg har satt opp (i dette tilfellet, viser meg da en dialog av hva som ble sagt).

Er det dette du prøver å oppnå eller har jeg forstått deg feil?

Endret av Lazarus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.