Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av motorvarmer


Norseman

Anbefalte innlegg

Har satt opp et event som sjekker temperaturen ute ved forskjellige klokkeslett, og trigger påslag av motorvarmer basert på dette.

Alle tidene er basert på at jeg skal dra kl 07:15, som stort sett er rutinen.

Men det er ikke så elegant å måtte endre alle tidene i event dersom avreisetidspunktet endre seg. Er det mulig å lage en virtual device basert på klokkeslett, f.eks? Evt andre mer elegante løsninger på dette?

Screen Shot 2016-12-12 at 14.23.35.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Norseman skrev:

Men det er ikke så elegant å måtte endre alle tidene i event dersom avreisetidspunktet endre seg. Er det mulig å lage en virtual device basert på klokkeslett, f.eks? Evt andre mer elegante løsninger på dette?

Du kan endre startklokkeslett med scripts, men da må du splitte det opp i flere Eventer. Og så er det et problem. Du kan ikke ha flere conditions.

 

Men det er mulig dette er enklest løsbart med plugin'en Easy Trigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen måte å sjekke om den er på? Z-wave plugg eller 433 mhz plugg (eller annen teknologi) du bruker? Litt surt om "on" signalet ikke kommer fram og du kommer ut til en utint bil.

(jeg har mitt defa kit til bilen foreløpig stående i gangen, så når jeg får montert det så har jeg tenkt å gjøre noe tilsvarende det du har gjort :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte tidligere en Z-wave bryter beregnet for utendørs bruk, men fikk ikke god nok dekning til at den fungerte.

Etter dette har jeg bytter ut Veralite med Homeseer, og lagt inn en del flere z-wave enheter, så burde kanskje prøvd den igjen.

 

Enn så lenge, så bruker jeg  bare en vanlig Nexa bryter på 433, som ikke er beregnet på utendørs bruk engang.

Den er sitter under tak da, så er litt skjermet mot elementene.

 

Hadde tre tilfeller i fjor vinter hvor den ikke slo seg på, og det er som du sier veldig surt å komme til nediset bil.

Etter dette jeg satte kontrolleren (Veralite) til å sende to stk "på" kommandoer. Siden det har jeg ikke hatt et eneste feilslag. *banker i bordet*

 

(glemte å legge dette inn i event over), sånn ser det ut nå:

Screen Shot 2016-12-15 at 08.40.17.png

 

Hvis du først skal installere Defa kit, så kan du jo vurdere en Defa timer i bilen? :-)

Hadde Defa SmartStart fjernkontroll på forrige bil, det fungerte jo ok, men fjernkontrollen var følsom for kulde, og batteriet (som da kostet 200kr) gikk tom minst en gang i sesongen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt inn Defa Timer nei, det må jo gå via hjemmeautomasjonssystemet :P neida, greit med timer, men veldig greit å kunne bypasse alt ved å eventuelt sende en kommando manuelt fra mobil f.eks. Skal jeg levere i BHG så er det greit med timer, for da kjører jeg stortsett til samme tid, men om jeg en morning ikke skal levere så kjører jeg gjerne 45-30 min før. Og da er det greit å kunne sende en on kommando, eller om jeg ikke skal bruke bilen den morningen i det hele tatt så kan jeg bare slå av.

 

Har du termometer i bilen? Det kan jo og være en grei innrettning for å forsikre en om at anlegget er igang.

 

Var kampanje på Defa med appstyring når jeg kjøpte, men da måtte en ha et abonnementsgreie til 29 eller 49 i måneden, så det utgikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med termometer i bilen var jo en ganske god idè!

Data fra denne kan jo også brukes til å detektere om man er hjemme eller borte, stort sett.

 

Det største "problemet" jeg har hatt er at noen ganger har jeg glemt å plugge i kabelen i bilen! ?

 

Så ideelt sett kunne jeg tenkt meg en zwave modul med måling av strømtrekk, som tar en "prøve-innkobling" på 5-10 sek ved leggetid hvis motorvarmermodus er aktivert, og gir meg et varsel hvis strømtrekket er for lavt til å være motorvarmer+kupèvarmer. 

Endret av Norseman
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja en måte og sjekke at kabelen faktisk er i, er jo veldig greit å ha. 

 

Kom ut til frossen leaf igår. Den gir nemlig et pip og blinker i ladelyset når du plugger i ladekabel, uavhengig om den faktisk er tilkoblet stikkontakten i andre enden. Så madammen trodde da den var tilkoblet og klar for lading :-/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norseman skrev:

Det største "problemet" jeg har hatt er at noen ganger har jeg glemt å plugge i kabelen i bilen! 1f633.png

Samme her...

 

TelldusLive, (TellsticNet) har en funksjon for motorvarmer.

Den benytter utetemperatur, fra sensor som bør befinne seg i nærheten av bilen.

 

Tid for avreise må legges inn i app og tid for oppvarming kalkuleres.

Testet dette en tid, og fungerer perfekt sånn rent teknisk.

Bilen blir varm og jo kaldere det er jo lengre tid varmer den.

La til et event for å stenge av;

-Når motorvarmer på; Steng av ved hjelp av funksjon for forsinkelse; etter 7200 sekunder (2 timer). 

 

Problemer observert:

1) Samme som Norseman, glemmer å sette i kabelen.

2) Ved avreise til forskjellige tider, må man huske å legge inn avreise i app. Lett å glemme, og planer endres.

 

Kona fant at det er enklere med en bryter (fjernstyrt) på veggen i gangen. Også den er lett å glemme... 

 

Har forsøkt med forskjellige temperatursensorer i bilen.

Det har ikke vært helt vellykket, virker som om bilen "sluker" signalene, selv ved kort avstand.

Skal teste mer på det.


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.