Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Chromecast radio/kontroll i HomeSeer (Windows)


iceball

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut hvordan jeg løste dette i HomeSeer. Det er ikke en 100 % stabilt god løsning, men antar andre kan være interessert og kanskje klarer vi å finne en smartere/bedre løsning. Jeg kjører HomeSeer på en eldre HTPC som nå står på teknisk rom og løsningen min foreløpig er preget av "tilpasset til Windows".

Jeg vet det sannsynligvis hadde vært bedre å bruke pychromecast til python, selv til Windows, men det ble for teknisk i denne omgang. Måtte bare ha noe opp så jeg får automatisk radio om morgenen.?  AirFoil vil også kunne bli en god løsning, de kommer snart med support for Chromecast fra Windows.

 

Jeg hadde allerede plex-server kjørende på HTPCen og Tune-in radio hadde jeg brukt på mobilen mot chromecasten som nødløsning, så da tenkte jeg at Tune-in må jo kunne fungere rett fra plex og dermed styres fra HS. Og selv om jeg fikk lagt inn WebTools (Unofficial Appstore) og en Tune-in app så fungerte ikke det som ønsket.

 

Løsningen ble:

Til HomeSeer: MediaController plugin

Til Windows: BubbleUPnP Server

 

Veldig enkelt, bare å hake av for at serveren skal lage Chromecast som DLNA renderer.

BubbleUPnP.PNG

 

I MediaController config (denne forsvinner ofte fra plugin-menyene til HS hos meg, så jeg har bookmerket linken). Den finner automatisk chromecast DLNA, velg config. Jeg har satt Plex Media Server som default media server (har ingen andre per dags dato). Måtte også justere volum steps til 1 % (og vi bruker fra 1-10 % i volum). Chromecast er forøvrig koblet til en liten Kina forsterker som driver to takhøyttalere over kjøkkenøyen.

Kjøkken.JPG

 

I HS har jeg laget en virtuell device for å velge blant favoritt radiokanaler. Ser sånn ca slik ut:

RadioKjøkken.PNG

 

For hver kanal har jeg laget en event som starter URL-stream. Hvor IF er den virtuelle devicen vi lagde over. I tillegg en event for stop/off.

radio_event.PNG

 

Har også laget en event for volum + og en for volum - og for toogle mute, men disse er for å styre fra ImperiHome.

 

Deretter er det bare å velge ønsket kanal fra den virtuelle devicen.

 

Jeg har ikke hatt tid til å undersøke hvorfor løsningen ikke fungerer hver gang. Noen ganger utpå dagen kommer det ingen ting og en sjelden gang faller streamen ut etter 5 minutter. Tror det kan ha med en mobil eller pad som prøver å "ta over" eller tuller til castingen. Midlertidig løsning er at media render devicen blir deaktivert når vi legger oss og aktivert om morgen, tenkte å gjøre samme med når vi huset går i bortemodus.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Nais! Dette er og en ting som står på tapeten her i huset. Så da kopierer jeg sikkert setupen din :-) 

Vet du hvordan det vil funke med flere chromecasts(flere soner)

Bare å følge samme oppskrift for hver chromecast, ingen problem.

 

Antar det burde være mulig å f.eks. starte favoritt-spilleliste på Spotify også, men ikke hatt behov for å sjekke ut det enda.

 

Skulle gjerne fått testet speak-meldinger fra HS til chromecast, men det har jeg ingen erfaring med. Noen som vet hva som må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, iceball skrev:

Bare å følge samme oppskrift for hver chromecast, ingen problem.

 

Antar det burde være mulig å f.eks. starte favoritt-spilleliste på Spotify også, men ikke hatt behov for å sjekke ut det enda.

 

Skulle gjerne fått testet speak-meldinger fra HS til chromecast, men det har jeg ingen erfaring med. Noen som vet hva som må til?

Jeg bruker et lignende oppsett med Squeezebox server, Chromecast plugin og OpenHAB. Der kan jeg sende speak-meldinger via OpenHAB Squeezebox binding (eller plugin, for dere HS folk).

 

Fungerer veldig likt det du har satt opp. Den støtter strømming til grupper og enkeltenheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Den 15.12.2016 klokken 12.13, Lazarus skrev:

Jeg bruker et lignende oppsett med Squeezebox server, Chromecast plugin og OpenHAB. Der kan jeg sende speak-meldinger via OpenHAB Squeezebox binding (eller plugin, for dere HS folk).

 

Fungerer veldig likt det du har satt opp. Den støtter strømming til grupper og enkeltenheter.

 

Kan legge til at jeg gikk over til Squeezebox server med chromecast plugin selv, til Homeseer.

Fikk aldri oppsettet til å fungere 100 % stabilt slik det er beskrevet over, men det hadde sikkert vært mulig. Med Squeezebox server så har jeg også fått til speak, dog i noe begrenset opplegg foreløpig. Kjøpte på finn en rimelig Controller som styrer ene chromecasten og en Sqeezebox radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.