Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Event for kunstig knapp varme


GeirN

Anbefalte innlegg

Vi går snart inn i den kalde tiden og lurer på å sette opp en kunstig knapp som er på eller av alt etter tid på døgnet. Da for å spare litt på oppvarming.

Selv om temp i rom er lav nok til å trigge ovn, er det kanskje ikke nødvendig om natten, eller når man er på jobb.

 

Kunne da kanskje lagt til et premiss til, om at en kunstig knapp er på eller av alt etter tid på døgn eller ukedag.

 

Men en slik knapp vil vel ha for mange premiss eller finnes det en kalender/tid plugin som forenkler noe slikt?

Ønsker vel at kunstig knapp for varme er "On" tidlig morgen ukedager og før middag til ut kveld. I helga må den være litt anderledes satt opp.

Kanskje mulig å ha en knapp for ukedager og en for helg om det blir for mange premisser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at kunstig knapp for ovner PÅ/AV skal fungere slik:

 

- Om det er ukedag og kl er mellom 05:00 og 08:00 = PÅ

- Om det er ukedag og kl er mellom 15:00 og 22:00 = PÅ

- Om det er helg og kl er mellom 07:00 og 22:00 = PÅ

- Ellers AV 

 

Så tenker jeg at det også skal være et annet premiss som styrer ovn PÅ/AV om temp er over eller under grense. 

Dette premisset har jeg allerede i dag og fungerer fint. Men fyrer vel for kråka om natta og når vi er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (45 minutter siden):

Hvorfor skal du ha en knapp for dette? Er det ikke bare lage events og la det fungere automatisk?

Trodde ikke det var mulig å ha så mange kriterier i en event. Men godt mulig jeg tar feil.

Jeg teller vel da 4 kriterier for å la ovn være PÅ. Så en event med 4 kriterier for å være AV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stykker det opp litt. Det er viktig å ikke tro at man kan ha ett event som gjør alt. Det som er viktig er å bryte opp i mange små som jobber sammen. 

1. event: Om det er ukedag og kl er 05:00 = PÅ

2. event: Om det er ukedag og kl er 08:00 = AV

 

3. event: Om det er ukedag og kl er 15:00 = PÅ

4. event: Om det er ukedag og kl er 22:00 = AV

 

5. event: Om det er helg og kl er 07:00= PÅ

6. event: Om det er helg og kl er 22:00 = AV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (4 minutter siden):

Man stykker det opp litt. Det er viktig å ikke tro at man kan ha ett event som gjør alt. Det som er viktig er å bryte opp i mange små som jobber sammen. 

1. event: Om det er ukedag og kl er 05:00 = PÅ

2. event: Om det er ukedag og kl er 08:00 = AV

 

3. event: Om det er ukedag og kl er 15:00 = PÅ

4. event: Om det er ukedag og kl er 22:00 = AV

 

5. event: Om det er helg og kl er 07:00= PÅ

6. event: Om det er helg og kl er 22:00 = AV

Aha, så da lager man 6 event som da styrer en gruppe med ovner feks.

Jeg må også ha temp inn i kabalen. Ikke vits å ha på ovnen om det likevel er varmt nok i rommet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Guahtdim said:

Man stykker det opp litt. Det er viktig å ikke tro at man kan ha ett event som gjør alt. Det som er viktig er å bryte opp i mange små som jobber sammen. 

1. event: Om det er ukedag og kl er 05:00 = PÅ

2. event: Om det er ukedag og kl er 08:00 = AV

 

3. event: Om det er ukedag og kl er 15:00 = PÅ

4. event: Om det er ukedag og kl er 22:00 = AV

 

5. event: Om det er helg og kl er 07:00= PÅ

6. event: Om det er helg og kl er 22:00 = AV

Man kan slå alle PÅ-eventer sammen og alle AV-eventer sammen hvis man ønsker det. Det er grunnen til at man kan endre "AND IF" til "OR IF". "OR IF" fungerer da i praksis som en ny trigger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (16 minutter siden):

Man kan slå alle PÅ-eventer sammen og alle AV-eventer sammen hvis man ønsker det. Det er grunnen til at man kan endre "AND IF" til "OR IF". "OR IF" fungerer da i praksis som en ny trigger. :) 

Og det går greit med så pass mange "OR IF" i samme event?

Er jo praktisk å kutte ned på eventene, så lenge det blir oversiktelig. Spesielt siden jeg også ville hatt temp inn som en faktor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Guahtdim said:

Men jeg er ikke veldig imponert over hvordan HS3 (og kanskje HS4) tolker AND og OR så jeg splitter det slik at det ikke kan feiltolkes.

Har ingen problemer med det. Bare ikke ha "This event is MANUALLY triggered" inne, så går det bra.

 

5 minutes ago, GeirN said:

g det går greit med så pass mange "OR IF" i samme event?

Er jo praktisk å kutte ned på eventene, så lenge det blir oversiktelig. Spesielt siden jeg også ville hatt temp inn som en faktor.

Null problem.

Men det hender jeg også splitter opp som @Guahtdim sier for å holde oversikten når det er snakk om større automasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 minutter siden):

Har ingen problemer med det. Bare ikke ha "This event is MANUALLY triggered" inne, så går det bra.

 

Null problem.

Men det hender jeg også splitter opp som @Guahtdim sier for å holde oversikten når det er snakk om større automasjoner.

Supert, takk for innspill.

Jeg tester ut. Greit å ha dett på plass før det blir kjøligere vær.

Så får vi se om det gir noe strømbesparelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.