Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elbilladere - Hvilken integreres best med smarthuset?


Anbefalte innlegg

Ravn skrev (På 12.11.2021 den 21.29):

Jeg har styrt ABL wallbox (aka Salto), EO Mini og Eldre Proxll ladstasjoner via RS485.

ABL hadde iallefall protokollen offentlig før, mens de andre har krevt litt kreativitet.

Jeg har hatt eget custom pcb for å få dem over på Wifi, men ingenting i veien å kjøre busen til en server etc.

 

Nå kjører jeg EO mini hvor jeg dynamisk tilpasser ladefart etter annet forbruk.

 

Som Chrisoffer sier så er det en pwm duty cycle som definerer hvor mange ampere bilen får trekke (fleste biler aksepterer ned til 6A, Zoe stopper vel på 10).

En rask hack om man bare vil starte og stoppe lading kan man putte et signalrele rele på CP (pwm) pinne. Det funker på alle ladestasjoner.

 

(Bilde av mitt custom EO mini pcb basert på esp32).

 

bdefmgfmegolokda.jpg

 

Veldig intresset i å vite hvordan oppsettet ditt er. Har samme ladeboks og ønsker å gjøre den litt smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/08/2022 at 10:58, hjemmedude said:

Sparker liv i tråden da jeg kikker etter elbillader. 230V men usikker på type nett. Valget står mellom zaptec go eller easee, Home Assistant skal styre tidspunkt og regulere effekt slik man er under 10kwt/t. 
Kobles via wifi eller nettverkskabel (men helst wifi).

Jeg er også litt på utkikk og har kikket litt rundt, men har ingen erfaring enda. Easee kommer i disse dager med nye bokser som har mulighet for lokal styring via wifi, og amina kommer med en til høsten som har zigbee i tillegg till wifi. Begge disse bruker OCPP, som det finnes integrasjoner for til home assistant. Bruker zaptek også OCPP, og kan den styres lokalt?

Jeg har lite wifi i garasjen så det vil jeg ikke ha, men god zigbee dekning og mulighet for kablet nett så jeg fortrekker de to sistnevnte. Lokal styring er er en selvfølge for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (På 29.8.2023 den 16.04):

Jeg er også litt på utkikk og har kikket litt rundt, men har ingen erfaring enda. Easee kommer i disse dager med nye bokser som har mulighet for lokal styring via wifi, og amina kommer med en til høsten som har zigbee i tillegg till wifi. Begge disse bruker OCPP, som det finnes integrasjoner for til home assistant. Bruker zaptek også OCPP, og kan den styres lokalt?

Jeg har lite wifi i garasjen så det vil jeg ikke ha, men god zigbee dekning og mulighet for kablet nett så jeg fortrekker de to sistnevnte. Lokal styring er er en selvfølge for meg.

Defa power har også støtte for OCPP og nett via kabel.

Tok en råsjans og kjøpte en, men har ikke fått montert den opp ennå, så vet ikke hvordan integrasjonsmulighetene er i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kristobald said:

Defa power har også støtte for OCPP og nett via kabel.

Tok en råsjans og kjøpte en, men har ikke fått montert den opp ennå, så vet ikke hvordan integrasjonsmulighetene er i praksis. 

Så bra, da blir det en til på lista! Håper du oppdaterer når du får testet den 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som har sett på ABB Terra ladebokser:

 

https://www.staypro.no/el-belysning/elfordeling-og-stromforsyning/e-mobilitet/ladebokser/abb-6agc081279-ladeboks-med-uttak-22-kw-3074161

https://new.abb.com/products/no/6AGC081279/tac-w22-t-0

 

?

 

Ser ut som om de har Wifi, ethernet, modbus (inkl. modbus over ethernet) etc. og god dokumentajson tilgjengelig (bla alle modbus register). Ser interessant ut om man har litt allergi mot lukkede skyløsninger som bare prøver å suge mest mulig penger ut av bankkontoen til brukeren hver måned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (4 timer siden):

Tipper dette blir upopulært blant easee og zaptec og at omsider vil de stenge for integrasjon mot futurehome helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, eisa01 said:

Amina har også en med zigbee på gang: https://no.aminacharging.com/products/amina-s

 

Jeg sitter fortsatt på gjerdet her, førstemann som funker med home assistant og zigbee2mqtt vinner sannsynligvis  meg som kunde. Liker godt at det ser ut til å gå mot mere åpne og lokale styringer, kan jo håpe at resten av smarthusmarkedet går samme vei ettervert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal kjøpe en ny lader nå, så er det verdt å vente på OCPP 2.0 som gjør at ladestasjonen kan lese ladestanden til bilen

Zaptec Go skulle visst komme med dette "etter sommeren". Futurehome sin lader støtter bare OCPP 1.6
Usikker på Easee og Amina

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser ut som Defa var et blindspor, iallfall enn så lenge. Den støtter riktignok OCPP 2.0.1, men OCPP-server kan bare endres gjennom installasjonsappen som i utgangspunktet bare er for elektrikere. Men selv om man får elektriker til å endre så er det i følge Defa kun mulig å velge mellom forhåndsdefinerte ladeoperatører og ikke mulig å definere egen server ☹️

 

Edit: Ikke støtter den 3-fas IT heller, selv om det reklameres med det. Men det skal visstnok komme i en programvareoppdatering en gang i fremtiden.

 

Må si jeg føler meg lurt ☹️

Endret av Kristobald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (1 time siden):

Ble nysgjerrig på hva det innebærer at ladeboksen støtter 3-fas IT? Trodde det bare er opp til bilen.

Tydeligvis ikke. Laderen er koblet for 3-fas, men oppgir kun en-fas i displayet. Elektriker holdt på i en times tid med å prøve å få 3-fas ut av den før han gav opp og ringte til Defa for hjelp. Da fikk han beskjed om at dette ville komme i en senere oppdatering.

 

Er det bare meg, eller virker det som at flere produsenter nå har skyndet seg og sluppet mer eller mindre uferdige produkter på markedet i håp om å fylle tomrommet etter Easee? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (3 timer siden):

Ble nysgjerrig på hva det innebærer at ladeboksen støtter 3-fas IT? Trodde det bare er opp til bilen.

Lading av biler er normalt konstruert for TN nett for det er dette resten av europa bruker. Norsk IT nett er en "hack". Det er riktig at bilen må støtte dette og laderen må også ha støtte for det. Slik jeg har forstått det så får en ikke ekte 3-fase lading fra et IT nett.

Ladeboksens nøytral må kobles til den ene fasen og så må boksens to av tre fase-innganger kobles til nettets to andre faser. En lurer da boksen til å tro den er på et TN nett der den ene fasen er borte. En har 230V mellom boksens nøytral og de to fasene. Mellom de to fasene er det også 230V.
I et TN nett har en 230V mellom nøytral og fasene og mellom fasene er det 400V. 

hakostra skrev (1 time siden):

Hvor viktig er egentlig 3-fas lading på IT? Hvilke biler støtter det? Og gir det egentlig noen vesentlige fordeler over vanlig 1-fas?

Jeg kjenner ikke alle biler, men min, en e-Golf 2018 modell, har to ladere ombord og ved 3-fase kan den altså lade med dobbel effekt i forhold til 1-fase.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kristobald said:

Laderen er koblet for 3-fas, men oppgir kun en-fas i displayet.

Du mener ladeboksen? Laderen sitter jo i bilen. Da er det bare et problem med hva som vises i displayet, som ikke gjør noen faktisk forskjell. Ladeboksen er egentlig bare en koblingsboks.
3-fas IT kobling betyr bare at ombordlader ser 2x 230V, mens på TN er det 3x 230V. Tesla er et unntak, tror bilen klarer å koble seg om slik at den ser 3x 230V på IT.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (26 minutter siden):

Du mener ladeboksen? Laderen sitter jo i bilen. Da er det bare et problem med hva som vises i displayet, som ikke gjør noen faktisk forskjell. Ladeboksen er egentlig bare en koblingsboks.
3-fas IT kobling betyr bare at ombordlader ser 2x 230V, mens på TN er det 3x 230V. Tesla er et unntak, tror bilen klarer å koble seg om slik at den ser 3x 230V på IT.
 

Ja, mener selvfølgelig ladeboksen. 

 

Nei, det er ikke et problem med hva som vises i displayet. Defa sier selv at boksen ikke støtter det på nåværende tidspunkt, men vil få støtte for det gjennom programvareoppdatering en eller annen gang i fremtiden. Det spiller ingen rolle hva bilen støtter, så lenge ladeboksen ikke slipper igjennom annet enn 1-fas på IT-nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kristobald said:

Det spiller ingen rolle hva bilen støtter, så lenge ladeboksen ikke slipper igjennom annet enn 1-fas på IT-nett.

Vet ikke hvordan Defa gjør dette, men det trenger ikke være slik. En typisk enkel ladeboks har en kontaktor som bryter 3 faser. Spiller ingen rolle om nettet er IT eller TN, 1- eller 3-fas, ladeboksen vet ikke forskjell.

 

 

5 minutes ago, stigvi said:

3x400V

Vel, men bilen er ikke koblet til 400V . Ombordlader består av 3 moduler, som er koblet til hver sin faseleder og N med 230V. Hver modul kan trekke inntil 16A. 
Hvis man har 32A 1-fas så kobles modulene i parallell på den ene fasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, hakostra said:

Hvor viktig er egentlig 3-fas lading på IT? Hvilke biler støtter det? Og gir det egentlig noen vesentlige fordeler over vanlig 1-fas?

Blir jo litt bortkastet å kjøpe trefase lader om man aldri kan bruke mer enn en fas. Jeg har solcelleanlegg som kan gi 15kw på trefas IT, skulle gjerne kunne stappe det rett inn på bilen for å spare nettleie og moms på lading. Jeg har riktignok ikke elbil enda, men håper å investere i løpet av et år eller to og trefas lading er en av tingene jeg må se på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.