Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ZigBee USB / Plugin til HS ?


Fermate

Anbefalte innlegg

Jeg observerer at ZigBee kommer flere steder.

Det irriterer meg at mange av løsningene er basert på "bridger" med tilhørende sky-tjenester.

 

Det jeg ønsker meg er en generell ZigBee USB med muligheten til å programmere en plugin til HS.

Den kan (bør) godt være begrenset til ZigBee Light Link og ZigBee HA.

 

Jeg ønsker å finne ut hvor vanskelig dette er å lage og vil poste tanker og framdrift her.

 

Tar gjerne innspill fra folk som har kompetanse og/eller erfaring.

(Står helst over gjetninger og synsinger ;) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker meg prosjektet slik:

  • Finne passende ZigBe USB dongle og et tilhørende SDK.
  • Sjekke at dette faktisk er gjennomførbart når det gjelder lisenser krypteringsnøkler osv
  • Velge dongle/SDK utfra enkelheten (ikke for lavt nivå) i SDKet og tilgang til eksempel applikasjoner.
  • Handle inn noe test HW og muligens sniffe litt pakker for å se hva som foregår.
  • Ta utgangspunkt i en eksempel applikasjon og få i gang kommunikasjonen.
  • Brekke denne opp i biter og pakke dem i en DLL som er kallbar fra en VB pluigin til HS.
  • Rope på @Moskus:) 

 

Det jeg har funnet til nå:

  • NXP og Atmel leverer ZigBee chiper og software
  • Jeg har bestilt denne pakkesnifferen.
  • I denne artikkelen snakkes det om ZLL profiler og HA profiler.
  • I slide nr 19 i denne PDF'en vises den samme USB'en med profilene "inne i" den.
  • NXP har er del SDK'er som alle ser ut som de er gratis nedlastbare

 

Det jeg lurer på er:

  • Om jeg har misset noe når det gjelder kryptering, nøkler og lisenser
  • Når NXP snakker om "Application" er jeg redd de mener noe som skal brennes ned på USB stick'en.
    (Jeg ville foretrekke at USB sticken kunne kjøpes ferdig, inneholdt alt lavnivå men ga full frihet til softwaren over)
  • Om en slik løsning skal være slik at den kan settes inn i et eksisterende ZigBee nett eller om dette blir en ny kontroller som alle enhetene må bindes til på nytt)
  • Om jeg heller bør gå for en NXP JN51XX chip
  • Om jeg heller burde kikket noe mer på Atmel sine løsninger

 

Noen linker:

NXP ZigBee Home Automation User Guide

NXP Light Link User Guide

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det burde være muligheter for å få til et eller annet her..

http://www.adaptivemodules.com/assets/File/integration_802-15-4_usb dongle.pdf

 

ZigBee Drivers The ZigBee drivers build upon the 802.15.4 drivers to expose the ZigBee API to the software developer to build a complete ZigBee application using the USB Dongle. The ZigBee drivers when combined with the USB Dongle are a “ZigBee Compliant Platform” The driver provides Connect, Disconnect and Send functions. Receive data is received through a call-back function. Example applications are provided on the Dongle development CD.

 

Som du sier virker det som det er mye info åpent tilgjengelig, mye teknisk her og:

http://www.telit.com/fileadmin/user_upload/media/products/short_range/ZE51-2.4___ZE61-2.4/Telit_Z_ONE_PRO_Protocol_Stack_User_Guide_r0.pdf

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster litt vann (istedenfor bensin på bålet), og siterer HS-Rich: "Zigbee is a mess in regards to compatibility" og Macromark: "We spent months on a more direct approach using a "rapid development" package from one of the USB stick manufacturers but couldn't get decent developer support... I mean it was abysmal support. We were just about to give up on it entirely when this new option appeared. It's not ideal, but it works."

 

Det er nok av kompatibilitetsproblemer med en protokoll som Z-wave, som faktisk har et sertifiseringsprogram. Tenk deg nå hvordan startfasen er med en protokoll der ingen egentlig sjekker noe som helst, i en verden der både store og små aktører er mest interesserte i å få til en "lock in" av sine kunder...

Forhåpentligvis er dette noe som løser seg på sikt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.