Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer til 2 soner fra 2 steder?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva jeg bør velge her i mitt tilfelle.

 

Todelt stue med spisestue og tv-del hver for seg. Jeg ønsker dimmer for å styre disse hver for seg på hver sin plass i rommet, men også mulighet til å skru av/på belysning i hele rommet fra samme plass. Kommer jeg opp trappen til spisestuen ønsker jeg å kunne skru på lyset i hele rommet, men også individuelt for hver sone. Samme når jeg er i tvstuen.

 

Spotter i tvstue, spotter + taklampe i spisestue.

 

Spisestue: Av/på + dimming av belysning i spisestue og tvstue

tvstue: Av/på + dimming av belysning i tvstue og spisestue

 

Hva er alternativene her for å få dette til samtidig som det er brukervennlig og selvforklarende i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår, men vanligste er vel da å ha en dimmer for hver sone. Hvis dimmerne er plassert sammen får du skrudd alt av/på fra samme plass. Hvis du vil styre fra flere steder enn det ene setter du opp flere dimmere der du ønsker dem :) (akkurat som du ville gjort om det ikke var "smart")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette det opp som du vil. hvis du skal ha smart dimmere er det vel mest normalt med en dimmer per sone. Så kan du sette opp 2stk dimmere på alle steder du vil styre begge sonene fra. 

 

Eller ser du etter en dimmer som kan styre to soner samtidig? Hva prøver du i så fall oppnå kontra 2 dimmere på hvert sted? Lavere pris? Utseende?

Det vil bli vanskelig for dimmeren å vite hvilken sone du prøver kontrollere, så da ser jeg for meg et touch grensesnitt eller noe. I praksis blir det jo to dimmere uansett... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett ønsker jeg en dimmer på hvert sted med mulighet for å styre to ulike soner. Grunnen er at om 1-2 år så skal stuen utvides og da flyttes tvstuen. Da forsvinner også behovet for to soner i stuen og jeg ønsker ikke å sitte igjen med en hull i vegg der en dimmer har stått.

 

Så har sett for meg en bryter med 4 knapper, der to og to knapper er koblet hver sin sone. Trykk for av/på og hold inne for å dimme.

 

Utforming til stuen i dag er slik at når en kommer opp trappen så kommer en til spisestuen. Her er det åpent videre til tvstuen. Derfor er det ønskelig å kunne skru på lys i begge områdene.

 

Fra tvstuen er det dør inn til soverommet. Så da er det naturlig at en kan slå av lyset i begge soner når en skal legge seg uten å gå til trappen først.

 

I tillegg er det greit å kunne dimme lyset når en ser film, men samtidig la de som sitter å spiser ha lys.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det løses på denne måten?

 

En heatit z dim på hver sone. En med trappen og en i tvstuen.

I tillegg har jeg en trådløs bryter som styrer den andre sonen, en på hver plass. Da har jeg det jeg trenger fastmontert i vegg, og når stuen utvides kan jeg bare fjerne den trådløse bryteren og bruke denne til noe annet.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeldimmer: https://www.plejd.com/nb-no/produkter/DIM-02

Har denne i gangen selv. Pucken er standard størrelse, dvs. ikke større selv om den er to-kanals. Passer inn i veggboksen.

To innganger for fysisk bryter (passer til Elko-rammer). Kan også styres med trådløs bryter (estimert batteritid 15 år): https://www.plejd.com/nb-no/produkter/WPH-01

 

Med denne kunne jeg dele opp belysningen i gangen i to soner, og styre i motsatt ende av der veggboksen er (manglet endevender fra før) med trådløs bryter. Funker knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.