Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Belysning på bad


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Jeg har et bad med 2 lyskilder - en vanlig taklampe og 4 halogenspotter over vaskene (12V AC, 10W pr pære).

Begge lyskildene slås av/på med samme 2-polt-bryter. Har ikke sjekket, men jeg antar det er kablet fra bryter->taklampe->trafo (altså kan jeg ikke koble på en 2-veis bryter og styre lysene hver for seg).

 

I dag bruker vi nesten aldri lyset, for det blir rett og slett alt for mye lys!

Vi har i stedet hengt opp 2 slike på veggen (som jeg bytter batteri på hver mnd...):

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60263729/

 

Prøver nå å komme opp med en bedre løsning, både for å kunne styre lysene hver for seg og å kunne dimme dem.

 

Foreløpig har jeg tenkt:

* Bytte pæren i taklampa til en slik: http://www.allcontroll.no/produkt/zbulb/

* Sette opp en slik sammen med lysbryteren: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/848-veggkontroller-cws-3-1.html (eller en WALLC-2, hvem av de 2 bør jeg velge?)

* Bruke en Fibaro RGBW til spottene over vaskene - her er jeg usikker... I dag står det en 12V AC-trafo der, det kan jo ikke brukes med RGBW'en. Vil beste løsning være å bytte til en 12V DC-trafo? Eller finnes det en bedre løsning? Har noen evt en trafo å anbefale? Det er ikke krav til mer enn IP20. Finner veldig lite 12VDC-trafoer, det er mest 12VAC å finne...

 

Sånn ellers, høres dette ut som en god løsning, eller er det andre alternativer jeg ikke har tenkt på?

Endret av ZoRaC
Endret lenke til CWS-3-1. Takk, Moskus! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Sette opp en slik sammen med lysbryteren: https://www.tronika.no/no/kontrollere/765-veggkontroller-cws-2-1.html (eller en WALLC-2, hvem av de 2 bør jeg velge?)

Den du lenker til er EnOcean, ikke Z-wave. Så ikke kjøp akkurat den. ;) 

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

Bruke en Fibaro RGBW til spottene over vaskene - her er jeg usikker... I dag står det en 12V AC-trafo der, det kan jo ikke brukes med RGBW'en. Vil beste løsning være å bytte til en 12V DC-trafo? Eller finnes det en bedre løsning? Har noen evt en trafo å anbefale? Det er ikke krav til mer enn IP20. Finner veldig lite 12VDC-trafoer, det er mest 12VAC å finne...

Dette hadde jeg gjort. Byttet trafo og byttet pærer, og brukt en Fibaro RGBW til å kontrollere dem. Hvis du søker på 12V LED driver istedenfor trafo kan det være du har hellet med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Moskus skrev:

Den du lenker til er EnOcean, ikke Z-wave. Så ikke kjøp akkurat den. ;) 

Ooops, rettet linken, takk. :)

 

28 minutter siden, Moskus skrev:

Dette hadde jeg gjort. Byttet trafo og byttet pærer, og brukt en Fibaro RGBW til å kontrollere dem. Hvis du søker på 12V LED driver istedenfor trafo kan det være du har hellet med deg.

 

Det er G4-pærer i dag, så hvis jeg skal bytte til LED, så må jeg vel bytte alt? Liker godt lyset fra halogenpærene som er i dag. Kan man drive halogenpærer med en LED-driver? I såfall er det kanskje nok å bytte trafo/driver (er det det samme med forskjellig navn?) likevel? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med nesten eksakt samme problemstillingen selv om dagen - har også 3 12v over speilet, samt to taklamper, styrt over en topolt z-wavebryter. I tillegg har jeg to stikk på badet ved speilet jeg ønsker det skal være strøm i hele tiden, noe det ikke er i dag da de også er styrt over den samme bryteren. For å slippe å trekke ny kabel fra strømpunktet som er utenfor badet har jeg (også litt for å teste) kjøpt inn noen Philips Hue GU10-spotter til speilet og skal ha opp to Hue E27-pærer i taket. Da kan jeg slå av og på alle individuelt, og ha strøm i stikkene og slippe å trekke ny ledning :) Og styre det hele fra Homeseer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Driver med nesten eksakt samme problemstillingen selv om dagen - har også 3 12v over speilet, samt to taklamper, styrt over en topolt z-wavebryter. I tillegg har jeg to stikk på badet ved speilet jeg ønsker det skal være strøm i hele tiden, noe det ikke er i dag da de også er styrt over den samme bryteren. For å slippe å trekke ny kabel fra strømpunktet som er utenfor badet har jeg (også litt for å teste) kjøpt inn noen Philips Hue GU10-spotter til speilet og skal ha opp to Hue E27-pærer i taket. Da kan jeg slå av og på alle individuelt, og ha strøm i stikkene og slippe å trekke ny ledning :) Og styre det hele fra Homeseer.

 

Men da legger du opp til at bryteren egentlig brukes til å slå av/på alt da? Jeg tenker at den ikke skal bruke (alltid på). 

 

Hvordan styrer du pærene og spottene individuelt? Bare via app/automatikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, ZoRaC said:

 

Men da legger du opp til at bryteren egentlig brukes til å slå av/på alt da? Jeg tenker at den ikke skal bruke (alltid på). 

 

Hvordan styrer du pærene og spottene individuelt? Bare via app/automatikk?

Ja, bryteren er bare der fordi det er et krav om topolt bryter på bad og kommer i prinsippet til å være alltid på. Jeg har ikke koblet opp dette enda (kjøpte Hue-gateway i går), men det kommer til å bli styrt via automatikk, ja. Og via Alexa (derav behovet for fast strøm i stikkene :) ) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et krav om du skal ha et to-polet brudd. Det er ikke krav om at det er det som primært styrer lyset, det er heller ingen krav om plassering av det (så hvis du trekker ny kurs, kan du ha bryteren i sikringsskapet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det er litt dyrt og lite utvalg av LED-drivere som gir mer enn 40 watt. Noen spesifiserer også at de ikke fungerer med halogen. Tror jeg heller går for å bytte dagens trafo til en som er dimbar og en Fibaro Dimmer 2 foran. 

 

Noen som har noen erfaringer med de 2 veggkontrollerne og kan dele noen for/mot? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du må kable om litt alikevel. Da hadde jeg gått for Philips HUE. Supert system. Enkelt å sette opp og du kan dimme som du vil. Enkeltspotter eller i grupper. Finnes i GU10 spotter samt i E27 sokkel. Nå får du også kjøpt komlette downlights i HUE :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, syver skrev:

Høres ut som du må kable om litt alikevel. Da hadde jeg gått for Philips HUE. Supert system. Enkelt å sette opp og du kan dimme som du vil. Enkeltspotter eller i grupper. Finnes i GU10 spotter samt i E27 sokkel. Nå får du også kjøpt komlette downlights i HUE :-)

 

Men det blir vel en del dyrere?

4 downlights = 250 kr

GU10 startkit = 1490 kr

1 ekstra GU10 = 350 kr

1 E27 = 300 kr

 

Og da får jeg ikke direkte assosiasjon fra bryteren - dvs ved feil på HS3 eller Hue-bridge så blir det mørkt på badet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ZoRaC skrev:

Og da får jeg ikke direkte assosiasjon fra bryteren - dvs ved feil på HS3 eller Hue-bridge så blir det mørkt på badet...?

Det stemmer. Det er jo et spørsmål om det er et praktisk problem, men det er jo greit å ha en backup...

 

Jeg hadde gått for Z-wave, av grunnene du nevner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det, den startet opp, men virker visst ikke. Får ikke oppe "node info"-siden blant annet. 

 

Jeg har bare magnetsensorer Z-wave foreløpig, ser at de ikke er oppdatert etter 1. Januar. Det var da jeg oppgraderte fra ESXi 5.5 til 6.5... Har du oppgradert, @Moskus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, ZoRaC skrev:

Gjorde det, den startet opp, men virker visst ikke. Får ikke oppe "node info"-siden blant annet. 

 

Jeg har bare magnetsensorer Z-wave foreløpig, ser at de ikke er oppdatert etter 1. Januar. Det var da jeg oppgraderte fra ESXi 5.5 til 6.5... Har du oppgradert, @Moskus

 

Jeg oppdaterte til BETA-versjonen av Z-wave-plugin, ser ut til å fungere igjen nå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.1.2017 klokken 18.19, Moskus skrev:

Det er bare et krav om du skal ha et to-polet brudd. Det er ikke krav om at det er det som primært styrer lyset, det er heller ingen krav om plassering av det (så hvis du trekker ny kurs, kan du ha bryteren i sikringsskapet).

 

det er vel (indirekte) sagt at bryteren skal stå i nærheten av badet, så om sikringskapet står nærme badet kan man gjøre det slik, men om skapet står i 1.etg og badet i 2, er det lite optimalt.

 

Den 3.1.2017 klokken 11.17, ZoRaC skrev:

Jeg har et bad med 2 lyskilder - en vanlig taklampe og 4 halogenspotter over vaskene (12V AC, 10W pr pære).

Begge lyskildene slås av/på med samme 2-polt-bryter. Har ikke sjekket, men jeg antar det er kablet fra bryter->taklampe->trafo (altså kan jeg ikke koble på en 2-veis bryter og styre lysene hver for seg).

 

det skulle ikke være mye ekstra arbeid for elektrikeren din å legge opp en ledning så du får styrt det via en dobbel bryter,

er det kun en enkel bryter på veggen, eller står den sammen med flere? (bilde?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Håvardgj skrev:

Det skulle ikke være mye ekstra arbeid for elektrikeren din å legge opp en ledning så du får styrt det via en dobbel bryter,

er det kun en enkel bryter på veggen, eller står den sammen med flere? (bilde?)

 

Det er en topolet 1-veisbryter, sammen med termostat.

Jeg vet ikke om det er kablet fra bryter og til hvert lyspunkt, eller om kablingen til det ene lyset går via det andre. Hvis det går via, så må man jo trekke opp et ekstra par kabler fra boksen, slik at man kan styre de hver for seg. Er det så enkelt å ettertrekke et par kabler til da? Trodde det var en del arbeid... Det er forresten stikkontakter sammen med lysene over vaskene som ikke brytes av bryteren, så det er tydeligvis lagt opp minst 4 ledere dit allerede.

 

EDIT:

Siden det er krav om 2-polt, så kan jeg jo ikke bytte den ut med en 2-veisbryter?

Og det er kanskje ikke så lett å ta på et nytt hull og sette inn en ekstra boks til en 2-veisbryter heller?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ZoRaC skrev:

 

Det er en topolet 1-veisbryter, sammen med termostat.

Jeg vet ikke om det er kablet fra bryter og til hvert lyspunkt, eller om kablingen til det ene lyset går via det andre. Hvis det går via, så må man jo trekke opp et ekstra par kabler fra boksen, slik at man kan styre de hver for seg. Er det så enkelt å ettertrekke et par kabler til da? Trodde det var en del arbeid... Det er forresten stikkontakter sammen med lysene over vaskene som ikke brytes av bryteren, så det er tydeligvis lagt opp minst 4 ledere dit allerede.

da er det nok noe trangere å få igjennnom flere ja...

 

hvor gammelt er huset ditt? er det før 2000-tallet, er det mulig du har 1,5mm2 kabler, og da skal 2 ekstra ledere gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Håvardgj skrev:

hvor gammelt er huset ditt? er det før 2000-tallet, er det mulig du har 1,5mm2 kabler, og da skal 2 ekstra ledere gå.

 

1987, men badet er pusset opp i 2007, men usikker på om det ble dratt nye kabler (jeg kjøpte i 2015).

 

(se "edit" i forrige post)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ZoRaC skrev:

EDIT:

Siden det er krav om 2-polt, så kan jeg jo ikke bytte den ut med en 2-veisbryter?

Og det er kanskje ikke så lett å ta på et nytt hull og sette inn en ekstra boks til en 2-veisbryter heller?

 

påveggskappe da? bryteren kommer litt lengre ut fra veggen, men det er da bedre enn manglende styring...

da blir det også litt mer plass i eksisterende boks, slik at du kanskje kan ha micromodul der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Håvardgj skrev:

påveggskappe da? bryteren kommer litt lengre ut fra veggen, men det er da bedre enn manglende styring...

da blir det også litt mer plass i eksisterende boks, slik at du kanskje kan ha micromodul der

 

Hmm... Det var jo en tanke da :) Totalt blir jo prisen omtrent det samme (2 stk Fibaro Dimmer 2 og en utenpåliggende 2-veisbryter, i stedet for 1 stk FD 2 og 1 stk ZBulb).

Litt mer arbeid for elektrikeren da - i verste fall kan han vel fjerne dagens kabler og bare dra opp nye, det er kanskje enklere enn å prøve å ettertrekke kabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.